VINSKE MUŠICE SAŠE ŠPIRANCA

POGLED U NOVU 2019. GODINU: Početkom godine događa se najveća mijena na tržištu vina. Koji će vinski trendovi rasti, a koji pasti?

    AUTOR:
    • Saša Špiranec

  • OBJAVLJENO:
  • 28.12.2018. u 10:24

Kraj godine vrijeme je za svođenje računa i donošenje velikih i malih odluka. Kad se o vinu radi, odluke se odnose na izbor vina za nove vinske liste, police vinoteka i trgovina.

Početkom godine događa se najveća mijena na tržištu vina jer vina iz protekle berbe (kad su bijela i ružičasta u pitanju) počinju masovno zamjenjivati ona iz berbe ranije i na vidjelo dolazi kvaliteta lanjskih odluka. Ona sa slabom izvedbom vjerojatno neće dobiti novu šansu, a ona koja su redovno praznila police i podrume dobit će još više prostora. Koji su trendovi obilježili lanjsku godinu i kojima se možemo nadati u sljedećoj?

ROSE

Ružičasta vina emancipirala su se u potpunosti. Muškarci i žene ih piju podjednako i Hrvati polako hvataju neke internacionalne standarde kad je taj tip vina u pitanju. Sve je manje slatkastih, a sve veći udio suhih, svježih i mirisnih s jakim asocijacijama na crveno jagodičasto voće, kao i onih provansalskog karaktera, s vrlo blijedom bojom i naglašenom svježinom. U 2019. rose će i dalje rasti kao kategorija, ali bi ponuda mogla nadmašiti potražnju jer količina raznih rosea raste brže od potražnje.

Getty Images
 

UVOZNA VINA

Od ulaska Hrvatske u EU količina uvoznih vina stalno je rasla zbog ukidanja carinskih prepreka, ali i zbog nekoliko količinski tankih berbi zaredom. Uvoz je ponajviše rastao u razredu najjeftinijih vina, a kao glavni izvor tih vina pojavljuju se zemlje Makedonija, Kosovo, Italija i Španjolska. Najveći dio jeftinih vina koje susrećete na policama u plastičnim i drugim velikim pakiranjima je zapravo iz uvoza. S druge strane, nakon dugih deset kriznih godina konačno se oporavlja segment visokokvalitetnih vina iz uvoza, kao i onih lukrativnih, preskupih.

Girl chooses wine in a supermarket
Getty Images/iStockphoto
 

Međutim, taj je segment još uvijek količinski zanemariv zbog snažne pozicije domaćih vina koja su u međuvremenu narasla i stekla povjerenje kupaca. Velikom udjelu prodaje domaćih vina pomažu i turisti koji pri boravku u našoj zemlji žele iskusiti lokalno vino. U 2019. će uvoz masovnih jeftinih vina stagnirati i najvjerojatnije padati, a segment visokokvalitetnih vina blago rasti.

PLASTIČNA AMBALAŽA I BAG IN BOX

Plastična ambalaža u sigurnoj je silaznoj putanji, a bag in box se sve više prepoznaje kao najpouzdanije pakiranje za veće dimenzije ambalaže, koje je jedino u stanju zadržati kvalitetu vina na istoj razini cijelo vrijeme tijekom upotrebe. U 2019. plastična ambalaža i dalje će padati, a bag in box ustabiliti svoje udjele s tendencijom rasta, osobito u segmentu restorana i hotela.

Wine BottlesIn Cellar
Getty Images
 

PJENUŠCI

Rastući trend pjenušaca u 2018. i prije se najviše oslanjao na popularnost talijanskog prosecca koji je zbog povoljnih cijena omogućio dostupnost pjenušaca najširoj populaciji i gotovo u svakoj prilici. Otkad čaša pjenušca u baru ili restoranu više nije stvar luksuza, nego dobrog ukusa, ta kategorija raste. Međutim, uspjeh prosecca najviše su platili drugi tipovi pjenušaca, poput španjolske cave i nekih jakih domaćih brendova koji su razmjerno izgubili udjele.

closeup hand holding champagne
Getty Images/iStockphoto
 

U 2019. pjenušci će blago rasti, osobito prosecco čiji se vrhunac očekuje upravo u toj godini, a u sljedećim godinama stagnacija i okretanje trenda za prosecco. Zablistati bi mogao domaći odgovor na prosecco, dakle ista tankovska metoda, ali od grožđa domaćeg porijekla kao što su to Grasecco i Francesca inventivne vinarije iz Feričanaca.

SUPERMARKETI

U ovoj su godini ostali prvi izbor za nabavu vina, a u godini koja slijedi njihov će udio nastaviti rasti jer su rukovoditelji nabave bacili oko i na više cjenovne razrede i kvalitativne kategorije te sada privlače i te kupce koji su tradicionalno kupovali samo u vinotekama. Ponuda u supermarketima je sve bolja, ne zatrpavaju police samo vlastitim robnim markama nego nude vina iz svih važnih vinskih regija Hrvatske i solidan izbor uvoznih. U 2019. još će pojačati svoju znatnu stečenu prednost.

Closeup side view of late 20's couple choosing some red wine at local supermarket. The guy is holding on of the bottles and they're both reading the label on the back. Big selection of unrecognizable red wines in front of them.
Getty Images
 

PRIRODNA VINA

Dok u svijetu bilježe vrhunce, u nas su još podzastupljena. Trend je dobar i očekuje se nastavak rasta i zastupljenosti i u 2019., ali rast će biti skroman, sukladan rastu broja vinara posvećenih konceptu prirodnih vina.

Woman enjoying glass of wine in the city.
Getty Images/iStockphoto
 

PLAVAC MALI

Vina od ove sorte kao da je zadesilo španjolsko petstogodišnje prokletstvo. Iako je i dalje vodeća crna sorta Hrvatske, nesklad cijena i kvaliteta koji je vladao među vinima od plavca malog prije jednog desetljeća nekim je kupcima očito ostavio dovoljno gorak okus da mu se teško vraćaju. Stagnira u 2018., iako je situacija po pitanju omjera cijene i kvalitete danas puno povoljnija. Najoptimističnija moguća prognoza glasi mogući blagi oporavak u 2019. godini.

fine wine - tilt shift selective focus effect photo
Getty Images/iStockphoto
 

GRAŠEVINA I MALVAZIJA

Sorte lideri koje ne pokazuju znakove posustajanja. I u 2019. zadržat će svoje premoćne pozicije. Svaka druga boca bijelog vina na restoranskom tržištu je od te dvije sorte i taj trend ne pokazuje znakove umaranja.

Photo Mario Kucera
Mario Kučera
 

BIJELA DALMATINSKA VINA

Za razliku od patnje kroz koju prolazi plavac mali, bijele dalmatinske sorte, točnije vina, novi su atraktivan trend, osobito na dalmatinskoj gastronomskoj sceni. Pošip je već izrastao u nacionalnu ikonu, dok su se sorte poput maraštine, debita, grka gegića, malvasije dubrovačke i drugih iz statusa prezrenih prometnule u status cijenjenih.

Svirce , otok Hvar, 160312.
Vinari , otok Hvar.
Vino
CROPIX
 

Osobito sjajne rezultate pokazuju bijela macerirana vina koja u slučaju dalmatinskih sorti daju vrlo autentična, neponovljiva vina. Najbolji primjer su mali gastronomski biseri poput Wild Skins s Hvara ili maceriranog gegića Ocu s Paga.

MALI NEZAVISNI DISTRIBUTERI

Bez njih nema napretka na vinskoj sceni jer oni hrabrije donose novitete i začetnici su promjena trendova. U Hrvatskoj ih ima sve više i, što je još važnije, veći dio njih je konačno financijski stabilan, što u prošlosti nije bio slučaj. Enozoik, Lu-ma, Fine Wines, Vintesa i drugi su samo neki od malih trgovaca koji donose osvježenje i ukazuju na vina vrijedna pažnje bilo iz Hrvatske ili iz uvoza. U 2019. njihova će važnost nastaviti rasti zajedno sa zastupljenošću njihovih vina na tržištu.

Tagovi

Izdvajamo

Iz drugih medija