Jan Filipec zna kako se milenijalci hrane. Prehrambene navike rapidno se mijenjaju, više nije vijest da ljudi sve manje posežu za kuhačom, a sve češće jedu hranu iz restorana. Razlika u cijeni odlaska u restoran ili naručivanja iz istoga te kuhanja u vlastitom domu sve je manja, gotovo zanemariva, pogotovo ako se uračuna koliko to traje. Ljudi jednostavno rade sve više, tempo života postaje frenetičan pa vrijeme za kuhanje, a i sjedenje u restoranima postaje luksuz. Naručivanje hrane kući stoga je sve popularnije, ali problem je u tome što dostavu vrše uglavnom samo pizzerije i ćevabdžinice.
A Filipec, kao mladi 23-godišnji student poslovne informatike, u tome je prepoznao poslovnu priliku. I tako je nastao FoodEx, servis za online naručivanje i dostavu hrane koji spaja gastrotrendove i tehnologiju. Uz pomoć Dražena Lakića, programera i partnera u tvrtki, odlučio je napraviti platformu po uzoru na strane servise za dostavu kao što su Deliveroo, UberEats ili Foodor. Ideja je da se korisnicima koji su prezaposleni i gladni hrana dostavi iz restorana koji inače nemaju svoju vlastitu dostavu. Ili, kako im kaže slogan: “Klikom s dlana, dostava iz omiljenog restorana”.
Aplikacija FoodEx je besplatna za korisnike, aktivna je od 1. listopada i dostupna za sve iOS i Android uređaje, a zasad dostavljamo hranu iz 22 zagrebačka restorana, no ta se brojka povećava svakog dana. Početkom 2018. godine počinjemo surađivati s još 15-ak restorana - rekao nam je Jan, dodavši da je razvoj od same ideje do konačnog produkta trajao osam mjeseci, a nabrojao nam je i neke od restorana iz kojih vrše dostavu.
"Neki od naših restorana partnera su Takenoko, Mašklin i lata, Nutelino, Juice box, Konoba Nobile, Slastičarna Zagreb, Brewbites, Cukeraj, Kelly’s grill & bar, Cro.k, Na Dolcu, Maredo, Kasheta, Delicija Libanesi, Makedonski merak, Bonaca, Pani, Alcatraz, Cantina i drugi, a dostavu radi šest dostavljača biciklima, skuterima i po potrebi automobilima. Kad je gužva i sam pomažem u dostavi - istaknuo je Jan, dodavši da autima interveniraju samo po ružnom vremenu, a vikendima kada su najveće gužve dodatno angažiraju studente.

Aplikacija je vrlo jednostavna za korištenje. Nakon što se instalira, potrebno se registrirati i narudžbe mogu početi. Restorani se biraju prema lokaciji i vrsti hrane.
Naš cilj je ponuditi Zagrebu nešto drugačije, a ideja nije da imamo puno restorana koji nude isti tip jela nego ponuditi lepezu raznovrsnih jela, od ribljih, plata, zdrave hrane, burgera, kolača, palačinki, sushija te raznih internacionalnih jela - objasnio je Jan.
Kaže da su prepoznali potrebu za ovakvim servisom jer i sami imaju iskustva u ugostiteljstvu, pa im je postalo očito da postoji slab izbor jela koja se mogu naručiti.
Imamo oko 1500 registriranih korisnika koji su barem jednom naručili preko nas i to samo u prva dva mjeseca poslovanja. Svaki dan broj korisnika raste pet do deset posto. Najviše se naručuju jela s grilla, a ljudi se prvi put drže poznatih narudžbi, no kada se uvjere da sve stiže kako treba, krenu eksperimentirati i kušati nova jela - govori Jan, a 21-godišnji dostavljač Mario Ille kaže da dostavom pokrivaju širi centar Zagreba.
- Pokrivamo 4 km zračne linije od restorana, a dostavu vrši dostavljač koji je najbliži restoranu. Mi imamo svoju aplikaciju i kad nam stigne informacija o dostavi, onaj koji je u blizini prihvati i odradi tu dostavu. FoodExove dostave hrane funkcioniraju gotovo isto kao i Uberove vožnje putnika - objasnio nam je Mario čiji je osobni rekord 12-minutna dostava od užeg centra oko Trga do Maksimira biciklom.
Kaže da po satu ima dvije do tri dostave. Vrijeme vožnje je uvijek oko 15 minuta, no ukupno vrijeme dostave do naručitelja ovisi o vremenu potrebnom za pripremu jela, koja pak ovisi o gužvi u restoranu. Jan kaže da ugostitelji imaju prilagođen web program, koji im zvučnim signalom javlja kada se pojavi nova narudžba, a zatim oni mogu odrediti vrijeme od minimalno 15 minuta do dva sata za pripremu jela, no ipak prosjek je 15 do 30 minuta.
A cijena dostave?
Ona je uvijek ista. Imamo standardni delivery fee, uvijek istu cijenu dostave neovisno o udaljenosti, količini naručenog ili, pak, iznosu računa. To je 12 kn + PDV, što daje prihvatljivu cijenu dostave od 15 kn koja se isplati i dostavljaču i naručitelju, a može se platiti svim karticama i gotovinom - kaže mladi direktor FoodExa i ističe da je on sa 23 godine zapravo među starijima jer je ekipa zaposlenih vrlo mlada i uglavnom muška.
Kad je špica?
U timu je donedavno bila jedna djevojka, no ona je s dolaskom hladnijeg vremena odustala - prisjetio se Jan. Dostave se vrše od 11 do 23 sata svakim danom, a udarni termin za dostavljače je prijepodne od 11 do 13 sati kada je vrijeme gableca te zatim od 18.30 do 19.30 kada ljudi stignu kući s posla i odluče naručiti hranu. Stoga jedan dostavljač, tijekom vikenda, kada je najveća navala, u danu ima čak 15 do 20 dostava. Mario dostavu vrši biciklom koji je opremljen termoboksom koji može nositi narudžbu do težine 20 kg.
- Nema hrane koja tu ne stane - slavodobitno ističe Mario. Pitali smo ga koje je sve kvalifikacije morao imati za ovaj posao. - Potrebni su volja, vlastiti bicikl i kondicija - rekao nam je dostavljač, dodavši da mu nije problem voziti niti po kiši jer imaju nepromočivu odjeću i obuću. Plan za 2018. godinu je, kaže Jan, proširiti se na cijeli Zagreb i na druge gradove, poput Splita, a Jan je istaknuo i najveću razliku između FoodExa i drugih domaćih servisa kao što su ekupifino.hr, pauza.hr ili food.hr.
- FoodEx je povezao četiri sustava, mobilnu aplikaciju, web aplikaciju, aplikaciju za dostavljače i aplikaciju za restorane da rade kao jedan. Zbog svoje pristupač- nosti i malih provizija imamo priliku raditi s najboljim restoranima koje Zagreb može ponuditi, s druge strane smo jedina platforma koja naplaćuje delivery fee za svaku dostavu - rekao je direktor FoodExa.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....