Najljepši dizajnerski nakit uvijek nosi posebnu snagu. Komadi poput zlatne narukvice, skulpturalnog prstena ili naušnica koje hvataju svjetlo pod idealnim kutom ne čekaju priliku - oni je stvaraju. Njihova vrijednost nadilazi materijal: ona je utkana u priču, u ideju koja se pretvorila u oblik, u kreativnost koju žena može nositi na koži.
Za mnoge žene takav nakit nije samo izbor stila, nego izraz osobnosti. Nekad je to privlačnost pročišćenih linija i minimalizma, drugi put moć velikih i hrabrih oblika. Sve češće, dizajnerski komad postaje talisman svakodnevice, intimni podsjetnik na ono što im je važno. U svijetu u kojem se gotovo sve može replicirati jednim klikom, ručno izrađeni komadi postaju luksuz značenja - mali fragment umjetnosti koji se nasljeđuje, poklanja i čuva, stvarajući vlastitu povijest.
Upravo takvu filozofiju njeguje i arhitektica i dizajnerica nakita Belma Jusufović, koja pod pseudonimom Belma Morata stvara prepoznatljive, autorske komade. Još u studentskim danima eksperimentirala je s drvetom, izrađujući nakit potpuno ručno, komad po komad, spontano.
"Prvotno sam eksperimentirala s drvetom, stvarajući nakit koji je u potpunosti ručni rad, gdje je svaki komad oblikovan posebno i često je nastajao spontano", prisjeća se.
Kasnije, tijekom razdoblja pandemije, rodila se ideja o metalnom nakitu i nastanku brenda Puppet.
"Puppet je nastao iz potrebe da pronađem intimniji, taktilniji način izražavanja od onog koji nudi arhitektura. Proces izrade nakita za mene je kreativan bijeg - moj mali prostor slobode i balans koji mi arhitektura, unatoč strasti prema njoj, ne može u potpunosti pružiti. Najvažnije mi je bilo da svaki komad, ali i cijeli brend, nosi emociju i priču. Željela sam da identitet Puppeta bude iskren i autentičan, spoj estetike i simbolike", kaže.
Belma crpi inspiraciju iz različitih izvora. Arhitektura, simboli, putovanja, ali i unutarnja stanja čine polazišta njezina stvaralaštva.
"Ono što me posebno pokreće je transformacija - u prirodi, ljudima i životu. Sarajevo, sa svojom slojevitom poviješću, kulturološkom raznolikošću i bogatom umjetničkom tradicijom duboko oblikuje moj kreativni proces", objašnjava.
U njezinim komadima prepoznaju se utjecaji art décoa, bauhausa, konstruktivizma, kao i klasičnih i antičkih stilova. Sve to čini njezinu estetiku univerzalnom i oslobođenom pripadnosti.
"Estetika mog nakita je univerzalna; ne traži pripadnost, nego slobodu", dodaje.
Metal, kao temeljni materijal, prolazi kroz proces koji ga transformira u nešto življe i intimnije.
"Nevjerojatno je kako hladan metal, tek izrezan u radionici, nakon obrade oživi i dobije oblik i energiju koju sam zamislila na početku procesa. To je možda najpoetičniji trenutak stvaranja", otkriva.
Najčešće radi s inoxom i mesingom, metalima koji imaju različite karaktere i kvalitete.
"Inox je čvrst, žilav i postojan, otporan na koroziju i dugotrajan. Mesing je mekši i lakši za savijanje, također otporan, ali s vremenom može patinirati i dobiti vintage izgled - patinu je uvijek moguće ukloniti i vratiti sjaj poliranjem", objašnjava.
Iako tehnologija danas omogućuje preciznu reprodukciju, njezina ruka ostaje završni pečat svakog komada.
"Finalna obrada prolazi kroz moje ruke - to usporava proces, ali daje energiju koju industrija ne može stvoriti. Naravno, proces skiciranja i osmišljavanja svakog komada jednako je važan", ističe.
U tijeku je nova kolekcija, fluidnija i mekša, te mini-editorijal Kolekcije br. 7 u plemenitijim materijalima. No, ono što je pokreće ostaje isto.
"Kolekcija br. 7 više je od estetike - to je duhovni put kroz koji je nastajao svaki komad i svaka potkolekcija. Sedam faza - svjesnost, hrabrost, oslobađanje, otpuštanje, buđenje, obnavljanje i vitalnost - prate cikluse života i unutarnje transformacije. Svaki komad nosi energiju tih procesa, svjedok je promjena i nositelj unutarnje moći. Ljudi reagiraju vrlo emotivno i često se povezuju s tim procesima", govori.
Publika u regiji snažnije reagira na emocionalni sloj priče, dok međunarodna publika često ističe formu i estetiku njezina dizajna. Obje perspektive, kaže, nadopunjuju razumijevanje njezina rada.
Mlada dizajnerica kupila svoj prvi stan u centru Zagreba
O prostoru za male brendove govori s dozom optimizma:
"Prostor za male, autorske brendove uvijek postoji, ali potrebne su hrabrost, upornost i podrška. Sarajevo je oduvijek bilo inspirativno za umjetnike, a autorski brendovi danas privlače sve veću publiku".
Digitalni prostor igra važnu ulogu, posebno Instagram, koji za nju nije samo platforma, već i alat stvaranja.
"Instagram je moj vizualni studio, dnevnik i galerija; tamo publika najlakše razumije narativ, ritam i emociju brenda."
Trenutačno izrađuje novu kolekciju, u kojoj se okreće fluidnijim formama i mekšim linijama, kao kontrast preciznijoj geometriji prethodnih radova. Paralelno priprema i mini-editorijal Kolekcije br. 7 u plemenitijim materijalima.
Trenutačno kao umjetnicu mnogo stvari ju zanima.
"Voljela bih da u godinama koje dolaze mogu stvarati slobodno, neovisno o sustavu, politici, konzumerizmu i svim nametnutim i nenametnutim trendovima življenja. Želim birati puteve na kojima ideja može disati i rasti prirodno - bilo da je riječ o arhitekturi, dizajnu nakita ili dizajnu nekih predmeta", zaključuje.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....