Prodaja i kupnja kuće već dugo su obilježene razgledima, otvorenim kućama i razgovorima s agentima. Kupci obično provjeravaju prostor, okućnicu, susjede, a zatim donose odluku. No posljednjih godina na tržištu nekretnina pojavljuje se novi trend koji pomiče granice, potencijalni kupci žele provesti noć ili čak nekoliko dana u kući koju razmatraju prije nego što daju ponudu. Taj fenomen, poznat kao „try before you buy“, prvi je detaljno opisala agentica za nekretnine Cara Ameer u članku Realtor.com.
Ideja je jednostavna, kupci žele osjetiti stvarni život u kući, testirati grijanje i hlađenje, tlak vode, zvukove noći, jutarnje svjetlo i atmosferu susjedstva. McKenzie Ryan, agentica koja je pratila klijente u Hudson Valleyu, opisala je kako su supružnici proveli noć u kući vrijednoj oko 513 000 eura koja ima okućnicu od gotovo 10 hektara.
„Željeli su čuti zrikavce noću, probuditi se u jutarnjem svjetlu i testirati svaki detalj kuće prije nego što donesu odluku“ Nakon te noći, klijenti su zaključili da im kuća odgovara i ubrzo su podnijeli ponudu.
Sličan primjer dolazi iz Salt Lake Cityja. Fred Loguidice iz tvrtke Sell My House Fast organizirao je „strukturirani produženi večernji boravak“ za par iz druge savezne države. Kupci su kuću posjetili od 19 do 22 sata, osluškivali susjedstvo, testirali sustav grijanja i hlađenja te tlak vode u tušu. Kasnije te večeri pristali su kupiti kuću po punoj traženoj cijeni.
No, to još nije najviše što traže. U luksuznim segmentima poput londonskih četvrti Mayfair i Knightsbridge, kupci nekretnina ultravisoke vrijednosti ponekad unajmljuju kuću na nekoliko tjedana ili čak mjeseci prije konačne kupnje. Financial Times, primjerice, navodi da su četvorica super‑bogatih najmodavaca koji su bili u procesu unajmljivanja kuće potom kupili nekretninu koju su iznajmljivali, dvije su kuće bile vrijedne gotovo 23 milijuna eura, a jedna više od 55 milijuna eura.
No dok kupci dobivaju uvjerenje, prodavatelji ulaze u ozbiljan rizik. Odvjetnik Chad D. Cummings za Realtor.com upozorava na moguće opasnosti ovakvog trenda. „Otvaranje doma strancima za noć može prerasti u pravnu noćnu moru. Noćenje potencijalnog kupca može stvoriti nepredvidive rizike, uključujući ozljede, požar ili čak nenamjerni najamni odnos“ S njim se složila i agentica Stacy Miller iz Arizone i dala jedan neobičan primjer u kojem stvari mogu poći po zlu. „Što ako kuća izgori tijekom boravka kupca? Standardna kućna polica osiguranja često ne pokriva takve situacije“ zapitala se Stacy.
Postoji i rizik od takozvanih skvotera. Kupac koji odbije otići može nenamjerno stvoriti kratkoročni najamni odnos, što otežava deložaciju i može trajati mjesecima. Agent i investitor Ron Myers za Realtor.com navodi primjere u kojima je netko „testirao“ kuću, pronašao pravne rupe i odbio otići, ostavljajući vlasnika sa sudskim troškovima i mogućim oštećenjem imovine. Dodatni problem je krađa identiteta. Jameson Tyler Drew iz Los Angelesa upozorava da potencijalni kupci mogu iskoristiti pristup mreži ili uređajima vlasnika za krađu bankovnih podataka i osobnih informacija.
Primjeri iz prakse pokazuju i neugodnosti. U Kaliforniji, potencijalni kupac boravio je u kući, zatim doveo prijatelje, organizirao zabavu, alarmi su se uključili, kuća je na kraju prodana nekom drugom, a vlasnik je naglasio da i „testiranje“ kuće može poći po zlu.
Ipak, za prodavatelje ovakav model donosi vrijedne prilike. Kuća koja dugo stoji u oglasu bez ponude za kupnju može postati aktivnija, privlačnija i omogućiti ozbiljnim kupcima da se uvjere. Prodavateljima koji razmišljaju o dopuštanju noćenja potencijalnim kupcima, pravna zaštita je ključna, kao i provjera identitera i financijskih mogućnosti potencijalnih kupaca. Ugovor o privremenom boravku mora jasno definirati da ne nastaje najamni odnos, tko snosi odgovornost za štete, pristup imovini i osiguranje.
Za dizajnere interijera i vlasnike nekretnina, implikacije ovakvog trenda također su jasne. nekretnina mora biti više od lijepo uređenog prostora, odnosno mora dobro funkcionirati u realnom životu i zadovoljiti kupca u svim uvjetima, a ne samo na sunčan dan. Noći, jutra, zvukovi, klimatizacija, akustika, susjedstvo, sve su to elementi koje kupci na američkom tržištu sve češće testiraju pa neće biti čudno ako ovaj trend zaživi i u Hrvatskoj.


Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....