Kao grom iz vedra nema odjeknula je početkom prošle godine vijest da će Lewis Hamilton od 2025. voziti za Ferrari. Engleskog vozača Formule 1, koji je po broju pobjeda skinuo i legendarnog Nijemca Michaela Schumachera, navikli smo gledati u srebrnom bolidu, u kojem je proveo dugih 12 godina.
Međutim, došao je kraj ljubavi između Mercedesa i Hamiltona, koji će na početku petog desetljeća života (u utorak će proslaviti 40. rođendan) ostvariti svoj san o nastupanju u crvenom "dresu".
Poznata je izjava Enza Ferrarija, osnivača tima, koji je rekao:
- Pitajte dijete da nacrta trkači auto i vjerojatno je kako će ga obojiti u crveno.
Tako nekako vjerojatno i jest, a nije ni tajna da gotovo svi vozači sanjaju biti dio talijanske momčadi, pa tako i Lewis.
No, njemački stroj i engleski vozač bili su kombinacija za čistu peticu. Obilježili su proteklo desetljeće F1 i ispisali zlatno poglavlje u povijesti ovog sporta. Nismo pretjerali, jer riječ je o najuspješnijoj vezi svih vremena. Trofejnijoj i od one Michaela Schumachera i Ferrarija s početka 21. stoljeća, kad se mislilo da će teško to netko nadmašiti. A niti 20 godina kasnije pojavilo se još impozantnije carstvo.
Hamilton i Mercedes zajedno su osvojili šest naslova vozačkog prvaka (Schumacher pet s Ferrarijem), osam konstruktorskih (Schumacher šest), upisali 85 pobjeda (Schumacher 72), 78 “pole positiona” (Schumacher 58), odnosno 154 postolja (Schumacher 116).
Dakle, “potukao” je Nijemca u svim tim statističkim kategorijama i postavio nove standarde za koje se smatra da će ih biti teško dohvatiti, makar mu već sada prijeti Max Verstappen. Mogao bi ih Nizozemac uskoro porušiti s Red Bullom, pogotovo ako će se sezone u budućnosti razvijati slično kao i posljednjih par.
Pogodak pa promašaj
Logično je zatim postaviti pitanje, ako je sve bilo kao u raju, zašto je došao kraj? Istina je pak da u Mercedesu ne cvatu ruže posljednjih sezona, od kad su na snagu stupila nova tehnička pravila, a oni su promašili baš s cijelim konceptom novog bolida.
Čudno za Nijemce, koji su pak 2014. pogodili sa svim promjenama. Podsjetimo, Hamilton je u Mercedes sletio 2013. U tom trenutku bio je to jedan od najupitnijih transfera modernije povijesti Formule 1. Do tada mu je McLaren bio jedini dom, u koji je stigao dok je imao tek 13 godina. Izgradio je karijeru u F1, došao i do prvog naslova prvaka (2008. godine). Uslijedilo je, međutim, nekoliko jalovih godina, pa je Hamilton koncem 2012. odlučio napustiti svoje gnijezdo u McLarenu.
Izbor je zatim pao na Mercedes, što je izazvalo brojne upitnike, jer ta je momčad u tom trenutku bila otprilike dvostruko lošija od McLarena. Mnogi su taj transfer okarakterizirali kao prijelaz s konja na magarca, ali Englez je očito znao što radi, budući da mu se taj potez pokazao kao najbolji u životu.
Za ovaj korak uvelike je zaslužan, danas nažalost pokojni, Niki Lauda, koji je nagovorio Hamiltona, odnosno uvjerio ga da je Mercedesov projekt onaj koji će mu donijeti trofejnu budućnost. Nitko, doduše, nije mogao predvidjeti da će to biti u baš tako enormnoj količini pobjeda, titula i rekorda. Već je te 2013. Mercedes bio trostruko bolji od McLarena, ali još ne i od Red Bulla sa Sebastianom Vettelom. Ipak, bio je samo uvod u eru hibridnih motora u Formuli 1 s kojom je paralelno nastupila i posvemašnja dominacija Srebrnih strijela.
Njemačka je tvornica svjesno odlučila žrtvovati nekoliko sezona te puno ranije od svih ostalih momčadi sve karte bacila na testiranje i razvoj hibridnog pogona. S time je dobila ogromnu prednost kada su nova pravila stupila na snagu 2014., odnosno nije zapravo niti imala konkurenciju.
Hamilton je naslagao pobjeda, a sve s naizgled tolikom lakoćom da je valjda i njemu samome u jednom trenutku moralo biti dosadno.
Star im je
No, ta vremena su iza Mercedesa, jer isparile su ne samo pobjede, već i postolja. Srebrne strijele zapale su u debelu prosječnost i pune dvije godine trebale su im da bi se opet približili vrhu.
U tom procesu oporavka počele su pomalo pucati spone između Lewisa i momčadi. Prvi je razlog Hamiltonovo zamjeranje Mercedesu i šefu Totu Wolffu što ga nisu slušali kad je gurao ideju da se za 2023. okrenu potpuno novom dizajnu bolida, već su ostali pri kontroverznom konceptu iz 2022. Ubrzo nakon što je 2023. počela, shvatili su u Mercedesu svoj propust, posuli se pepelom, no već je bilo kasno, cijela je sezona opet bačena u vjetar.
Drugi i možda presudni kamen spoticanja bio je novi Lewisov ugovor. On je htio višegodišnji, a momčad mu je uporno nudila jednogodišnji (za 2024.) želeći imati otvorene opcije, računajući kako je ipak Hamiltonu 39 na leđima. Iako su na koncu dogovorili "1+1" za 2024. i 2025., Lewis je sve to očito protumačio kao nepovjerenje momčadi u njegove sposobnosti. Namirisao je to i John Elkann, glava Ferrarija koji je odmah reagirao i dao Hamiltonu, Luki Modriću F1, “ponudu koja se ne odbija”. Veća plaća, navodno oko 65 milijuna eura godišnje, višegodišnji ugovor i kasniju ulogu ambasadora Ferrarijeva brenda.
Hamilton nije mogao ostati imun na zov crvenog bolida. Uostalom, to je praktički bila posljednja šansa da vozi za Ferrari, što je san valjda apsolutno svih vozača.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....