Iza zidova brutalističkog kompleksa negdje u Kijevu, zatrpanog smećem i korovom, priprema se plan koji bi Ukrajini mogao pomoći da preživi na bojištu budućnosti.
Na jednom kraju kompleksa nalazi se regrutni ured, gdje redovi dvadesetogodišnjaka primaju svoje prve zapovijedi. Na drugom su rovovi, poligoni s preprekama i "Kuća za ubijanje" 3. jurišne brigade - vježbalište za vojne robote. Upravo ovdje elitna brigada podvrgava bespilotna kopnena vozila (UGV) stres-testovima, u nadi da će ona uskoro preuzeti teret rata umjesto ljudi.
UGV-ovi već patroliraju bojišnicom, a 3. jurišna brigada jedan je od pionira takvog ratovanja. Robota još nema u velikom broju, no to bi se moglo vrlo brzo promijeniti. U proljeće je Ukrajina najavila plan za raspoređivanje 15.000 kopnenih robota. Neki ključni akteri predviđaju da će se lice bojišta promijeniti već ovog ljeta, uspoređujući proliferaciju UGV-ova s eksplozijom proizvodnje zračnih dronova 2023. godine. "Nemamo dovoljno ljudi da se suprotstavimo ruskim napadima", kaže jedan proizvođač, "i zato ćemo poslati naše zombije protiv njihovih".
Trenutačno oko 40 uglavnom privatnih ukrajinskih tvrtki proizvodi oko 200 modela UGV-ova. Djeluju u tri glavna segmenta: logistika (gorivo, voda, evakuacija); inženjerska podrška (postavljanje i čišćenje mina, komunikacije); i, u manjoj mjeri, borbena podrška (platforme s bacačima granata, kupole za lov na dronove). Većina UGV-ova dodatno se ojača prije slanja na prvu crtu, a brigade im obično nadograde kamere, dodatne komunikacijske sustave ili zaštitu od elektroničkog ratovanja. Širenje "sive zone" rata - 10 kilometara tla s obje strane bojišnice, koje nadziru i kažnjavaju dronovi - potiče potražnju za najizdržljivijim robotima koji omogućuju da ljudi ostanu pod zemljom.
Stark, koji vodi "Akademiju UGV-ova" u Kući za ubijanje - svojevrsno sveučilište za kopnene robote - kaže da strojevi već zamjenjuju vojne odrede u određenim scenarijima. Dronovi za transport (mule) mogu dostavljati tone materijala na prve crte. Novi dronovi za evakuaciju poput Ardala mogu poštedjeti nosilačke timove metaka pod nebom prepunim dronova. Najnoviji postavljači mina mogu postaviti desetke protuoklopnih mina u jednom naletu, što je zadatak koji je prije zahtijevao da se sapere neprestano šalje u opasnost. Hyzhak ("Predator") koristi umjetnu inteligenciju da bi prepoznao i srušio dronove s udaljenosti od 200 metara. Njegov brat Liut ("Bijes"), platforma s mitraljezom kalibra 7,62 mm, prvi je put pokazao zube u zasjedi tijekom ukrajinske operacije u ruskom Kursku prošlog kolovoza. Vasil, osnivač tvrtke UGV Robotics, koja proizvodi Liut, kaže da su Rusi bili toliko iznenađeni novitetom da su odmah otkrili svoje položaje, što je omogućilo drugim ukrajinskim jedinicama da ih gađaju.
U ranim danima, operateri UGV-ova morali su biti blizu svojih prototipova, često ne više od kilometra udaljeni. Shadow i Shura, pripadnici druge brigade koja koristi UGV-ove, 92., prisjećaju se vremena kada su morali pješice pratiti svoje vozilo do bojišta, što bi danas bilo samoubojstvo zbog ruskih dronova. Danas se mogu spojiti putem Starlinka iz stolica u zapovjednim centrima daleko od prve crte u regiji Harkiv.
"Možemo upravljati vozilom dok je cijela situacija prikazana na ekranima ispred nas", kaže Shadow: "Jedan od nas upravlja, drugi pije Coca-Colu ili je na pauzi za cigaretu." No operateri još ne očekuju eru robota protiv robota. Kažu da su kopneni roboti još daleko od zamjene pješadiju. "Mislim da će očito pomoći logistici, tu i tamo, da", kaže Shura, "ali nikad neće zamijeniti pješadiju".
Najveća prepreka za masovnu primjenu trenutačno su komunikacije. Starlink ne radi pouzdano na teškom terenu ili ispod drveća. Mesh-mreže, gdje se dronovi međusobno povezuju i daju podacima više puteva, mogu se srušiti ako se izgube ključni čvorovi. Viktor, inženjer iz dizajnersko-proizvodnog ureda Burevii, koji proizvodi UGV-ove za logistiku i kamikaza-napade, kaže da trenutačna tehnologija vjerojatno treba nadogradnju umjetnom inteligencijom ili strojnom vizijom prije nego što masovna uporaba u aktivnoj borbi postane realna. To bi moglo biti udaljeno godinu dana. Još jedan ograničavajući čimbenik u revoluciji UGV-ova bit će dostupnost obučenih operatera, kaže on: "Imamo vrlo malo onih koji su završili dovoljno misija i još su živi."
Ukrajina trenutačno pobjeđuje u utrci UGV-ova - i to zato što mora. Kremlj, čija vojska raste za 8000-9000 ljudi svakog mjeseca, vjerojatno ne osjeća isti imperativ. No ništa ne jamči da razvoj ruskih UGV dronova neće krenuti istim putem kao i tržište FPV (first-person view) dronova. Odnosno, ukrajinski inovacijski ekosustav otvara novu tehnologiju, a ruski industrijski sustav je zatim kopira, standardizira i masovno proizvodi najbolje iz toga. No iako ukrajinski razvijatelji UGV-ova priznaju da će najbolje od njihovih kreacija na kraju biti kopirano, kažu da čak i skroman pomak može imati stvarno značenje. "Velik je uspjeh ako na ovaj način zamijenimo i jedan posto ljudstva na bojištu. A mislim da već sada možemo ići znatno iznad te brojke", zaključuje Vasil.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....