INTERVJU

Ministar mora i prometa Oleg Butković: ‘Pokrenuli smo najviše EU ulaganja‘

‘...ali sam baš ponosan što je tijekom mog mandata obnovljen zaštićeni spomenik kulture - Kockica‘
Oleg Butković
 Tom Dubravec/Cropix

Oleg Butković na kraju je svog mandata ministra mora, prometa i infrastrukture. Za novi mandat u Saboru bori se u svojoj VIII. izbornoj jedinici gdje predvodi listu HDZ-a i u kojoj njegova stranka nikad nije bila ni blizu pobjedi. U razgovoru za Jutarnji list sumira svoj mandat pun infrastrukturnih projekata, među kojima je i obnova zgrade Kockice na što je jako ponosan.

Kako se osjećate nakon četiri i pol godine kao gospodar mora, kopna i zraka, kako se voli reći za prvog čovjeka ovog Ministarstva?

- Osjećam se dobro, pozitivno i optimistično. Ponosan sam na sve ono što smo učinili u te četiri i pol godine. Sjećam se kad sam došao ovdje, početkom 2016. godine imali smo jedan ugovor o bespovratnim sredstvima, a danas ih je više od 100. Uspješno smo odradili ovaj mandat. Restrukturirali smo cestarski sektor. Spasili smo autoceste koje nismo prodavali niti monetizirali. Naravno, pokrenuli smo niz infrastrukturnih projekata, od Pelješkog mosta do niza drugih važnih projekata. Provodimo investicijski ciklus veći od 20 milijardi kuna. Uvijek može više, ali s obzirom na sve političke i gospodarske okolnosti, zaista možemo biti zadovoljni učinjenim. Siguran sam da će građani to prepoznati i honorirati.

U sklopu restrukturiranja cestarskog sektora ipak niste napravili jednu stvar koju ste najavljivali još na početku mandata, a to je uvođenje elektronske naplate cestarine.

- U pravu ste. Pismom sektorske politike odredili smo ono što ćemo učiniti u cestarskom sektoru. Posljednje što smo učinili spajanje je HAC-a i ARZ-a te ukidanje mostarine na Krčkom mostu. Natječaj za odabir novog sustava naplate cestarine je napravljen. Siguran sam da ćemo to imati priliku napraviti u sljedećem mandatu. Ukidanje mostarine na Krčkom mostu u ovom trenutku politički protivnici će vam predbaciti kao predizborni potez i trik. Jer, kao, mogli ste to i prije napraviti. - Da podsjetimo naše građane, prije pet godina plan Vlade bio je prodati i monetizirati autoceste. Drugim riječima, nekome bi se dao na upravljanje i Krčki most na 50 godina te bi se povećala mostarina. Mi smo rekli da to ne dolazi u obzir. Išli smo u restrukturiranje i napravili velike stvari u sklopu kojih smo i ukinuli mostarinu. A moj odgovor svim političkim protivnicima koji kažu da je to predizborni trik je vrlo jasan - tko je branio ministrima Komadini, Hajdašu Dončiću ili bilo kome prije da to napravi? Ovo je još jedan dokaz da je ova Vlada ispunila svoje obećanje. Volite reći da je ovo Ministarstvo najveći pokretač investicija u Hrvatskoj.

Koliko je zapravo uloženo?

- Da, imali smo zaista plodonosni mandat. Od Pelješkog mosta, nastavka autoceste prema Belom Manastiru... Otvorili smo tri zračne luke: Zagreb, Split i Dubrovnik. Ulažemo 900 milijuna kuna u luke, završili smo Zagrebačku obalu, potpisali ugovor za gradnju najskuplje i najvažnije ceste za Zagrebačku obalu, DC403. Završili smo most na Svilaju i počeli graditi most kod Gradiške. Milijardu i pol eura ulaže se u željeznicu. Dakle, mi smo, koristeći europska sredstva gdje smo na 115 posto ugovorenih sredstava iz operativnog programa Koherentnost i kohezija te 92 posto iz CEF-a, iskoristili maksimalnu mogućnost financiranja velikih projekata iz fondova EU. Spomenuli ste Zagrebačku obalu i DC403 koja se zapravo gradi zbog Zagrebačke. Na stolu imate dvije ponude za koncesiju.

Zašto nije donesena odluka o izboru koncesionara za Zagrebačku obalu? Vama bi bilo zgodno da se ta odluka donijela prije izbora.

- Terminski je plan bio da se prvo donese odluka o izvođaču za gradnju ceste. Jer, to je i potencijalnim koncesionarima garancija da ćemo cestu napraviti. Lučka uprava Rijeka je u završnoj fazi ocjenjivanja tih ponuda. Vjerujem da će za najviše mjesec dana odluka biti donesena. Na Pelješkom mostu u ovom trenutku imate logističkih problema. U Kinu ne mogu otići hrvatski nadzorni inženjeri, a iz Kine ne mogu doći varioci koji bi trebali spajati elemente mosta.

Je li točna informacija da je u tijeku organizacija specijalnog avionskog leta kojim bi kineski radnici došli u Hrvatsku?

- Dogovaramo nekoliko stvari. Prvo je je odlazak nadzornih inženjera u Kinu na pregled čelične konstrukcije, a drugo je dolazak kineskih varilaca na Pelješac. To je sad najveći izazov. Vjerujem da ćemo ga uspješno riješiti.

Ali, scenarij organizacije specijalnog leta iz Kine s kineskim variocima je izgledan?

- Izgledan je kao što je bilo i dogovaranje medicinske opreme iz Kine. U vrijeme epidemije koronavirusa bilo je spekulacija da nećemo imati dovoljno medicinske opreme, ali je premijer dogovorio dolazak te opreme iz Kine. Kada bi ti radnici iz Kine mogli stići? - Teško mi je procijeniti, ali trebali bi što prije. Puno veći problem imate na gradnji pelješke ceste. Tvrtka Strabag svoj dio radi prema planu, no grčki Avax jako kasni s radovima.

Razmišlja li se o raskidu ugovora s tom tvrtkom?

- Kao ministar očekujem da nikakvih problema u izvođenju radova ne bude i uvijek apeliram na Upravu Hrvatskih cesta da se s takvim projektima ne smijemo šaliti i dopustiti da dođe do kašnjenja jer ovisimo i o europskim sredstvima. Prema informacijama koje dobivam posljednjih dana na dijelu koji gradi grčka kompanija došlo je do pozitivnih promjena.

U posljednjoj godini mandata uspjeli ste obnoviti i sjedište Ministarstva, popularnu Kockicu.

- Ponosan sam što smo nakon 55 godina većim dijelom obnovili Kockicu koja je zaštićeni spomenik kulture, Vitićeva zgrada. Ona ima svoju povijesnu dimenziju, ali je od osamostaljenja Hrvatske u njoj uglavnom bilo sjedište Ministarstva. Uložili smo 35 milijuna kuna u obnovu cijele zgrade i 7,5 milijuna kuna u uređenje platoa ispred zgrade s poznatom Murtićevom fontanom. Vrijednost ove zgrade je velika i zato mi je drago što je u mojem mandatu došlo do njezine obnove.

I tako je HDZ obnovio Kockicu?

- Hahaha... To ste vi rekli.

Je li moguća odgoda izbora zbog rasplamsavanja koronavirusa?

- Odgode izbora nema, i to nije opcija. Mi izbore moramo održati. Odgodu ne predviđa ni Ustav, a za tim nema ni potrebe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 21:56