OTTO WAGNER

ČOVJEK KOJI JE IZGRADIO BEČ Velika izložba u povodu 100. obljetnice smrti glavnog predstavnika bečke secesije i Jugendstila

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 15.03.2018. u 13:26

Otto Wagner: Portrait. Photograph, around 1910., Image: 156444307, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Imagno
Profimedia, Imagno

Otto Wagner

 

BEČ - Sveobuhvatna izložba "Otto Wagner - arhitekt velegrada" koja dokumentira život i rad te bogato umjetničko stvaralaštvo najznačajnijeg austrijskog arhitekta na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, koji je postavio kamen temeljac, na putu od historicizma do moderne, bečkoj secesiji i Jugendstilu, od četvrtka je otvorena za posjetitelje u Muzeju grada Beča (Wien Museum), koji posjeduje i najveću zbirku eksponata iz Wagnerove ostavštine.

 

Velika izložba u povodu 100. obljetnice smrti Otta Wagnera obuhvaća petstotinjak eksponata: crteža, modela, nacrta, projekata, namještaja, fotografija, ulja na platnu kao i osobnih predmeta slavnog arhitekta bečke secesije i Jugendstila, koji je svojim vizionarskim radom pridonio na poseban način razvitku  i izgledu austrijske metropole.

 

"Izložba dokumentira i novootkrivene građevine, nacrte, studije, koji se prvi put prikazuju javnosti, kao i umjetničko, kulturno i političko okruženje života i rada slavnog bečkog arhitekta na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće", rekao je uoči svečanoga otvorenja u srijedu u Muzeju grada Beča direktor Matti Bunzl, označivši je "važnom povijesnom znanstvenom izložbom".

otto wagner architecture,art nouveau,majolica house in the left wienzeile of vienna, Image: 169233762, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Panthermedia
Profimedia, Panthermedia
 

"Za mene je Wagner najveći optimist moderne, koji je vizionarski reagirao na stalan rast broja stanovnika u Beču gradnjom funkcionalnih zgrada. Imao je nevjerojatnu viziju razvitka grada bez granica", dodao je Bunzl.

 

"To je najveća sveobuhvatna izložba o životu i radu Otta Wagnera poslije 55 godina u Muzeju grada Beča za koji je Wagner napravio arhitektonski projekt, koji nikad nije ostvaren, a muzej je poslije izgrađen na drugi način", ističe kustosica izložbe Eva-Marija Orosz.

 

Otto Wagner bio je glavni predstavnik bečke secesije i Jugendstila, njegov stil karakterizira funkcionalnost i prigodni izbor materijala i konstrukcije. Nazivali su ga "ocem" moderne bečke arhitekture na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, smatra kustos izložbe Andreas Nierhaus. Prema njegovim riječima, Wagner je postavio kamen temeljac modernoj arhitekturi, njegovo umjetničko djelo bilo je revolucionarno, s mnogo dekorativnih detalja koji, kako je smatrao, moraju biti logični.

, Image: 294321828, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

Zgrada Poštanske štedionice u središtu Beča

 

U glavna Wagnerova djela, odnosno u dragulje Jugendstila ubrajaju se zgrada Poštanske Štedionice u središtu Beča, crkva u Steinhofu kao i palača Hoyos u trećem bečkom okrugu u kojoj je neko vrijeme i stanovao, a danas se u njoj nalazi hrvatsko veleposlanstvo u Beču.

 

"Usprkos protivnicima i razočaranjima, jer mnogi njegovi arhitektonski nacrti i projekti nisu ostvareni, Otto Wagner bio je jedan od najznačajnijih i najuspješnijih bečkih arhitekata na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, na putu od historicizma do moderne, secesije i Jugendstila, s velikim međunarodnim ugledom", ocjenjuje Bunzl.

 

Otto Koloman Wagner (1841.-1918.) studirao je arhitekuru na Akademiji primijenjene umjetnosti u Beču i Akademiji građevinarstva u Berlinu. Pripadao je krugu arhitekta Theophila Hansena s kojim je i radio na nekim projektima poput Vojnoga muzeja ili Tehničkog muzeja u Beču.

, Image: 312528347, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

crkva u Steinhofu

 

U Wagnerovim ranim radovima prevladavali su elementi umjetnosti historicizma. Poslije razvija stil racionalnosti u arhitekturi: "što nije funkcionalno ne može biti lijepo". Godine 1895. izdaje teorijsko djelo "Moderna arhitektura" u kojem zahtjeva  primijenjeni stil zasnovan na funkcionalnosti. Njegove brojne  secesijske i Jugendstil građevine u Beču i inozemstvu, univerzalna djelatnost i planovi za razvitak grada donijeli su mu devedesetih godina 19. stoljeća svjetski ugled. Bio je profesor na  bečkoj Akademiji primijenjene umjetnosti (danas Sveučilište primijenjene umjetnosti) .

 

Wagner je financijski bio neovisan, ali brojna razočaranja ne bi mogao podnijeti da nije imao u sebi izuzetnu snagu optimizma, napisao je o  Wagneru njegov prijatelj arhitekt Adolf Loos.

Vienna 1. Otto Wagner (first from left) with Josef Hoffmann (second from left) and Koloman Moser (third from left) at Café Bristol / Kärntner Ring. About 1905. photograph, Image: 237726300, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Imagno
Profimedia, Imagno

Otto Wagner (prvi lijevo) s Josefom Hoffmannom (drugi slijeva) i Koloman Moser (treći slijeva) u Caféu Bristol u Beču oko 1905.

 

Eksponati za izložbu, koja traje do 7. listopada, uglavnom su iz Wagnerove ostavštine, koja je sastavni dio sveobuhvatne bogate zbirke  Muzeja grada Beča (Wien Museum).

Izdvajamo