OTTO WAGNER

ČOVJEK KOJI JE IZGRADIO BEČ Velika izložba u povodu 100. obljetnice smrti glavnog predstavnika bečke secesije i Jugendstila

    AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 15.03.2018. u 13:26

Otto Wagner: Portrait. Photograph, around 1910., Image: 156444307, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Imagno
Profimedia, Imagno

Otto Wagner

 

BEČ - Sveobuhvatna izložba "Otto Wagner - arhitekt velegrada" koja dokumentira život i rad te bogato umjetničko stvaralaštvo najznačajnijeg austrijskog arhitekta na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, koji je postavio kamen temeljac, na putu od historicizma do moderne, bečkoj secesiji i Jugendstilu, od četvrtka je otvorena za posjetitelje u Muzeju grada Beča (Wien Museum), koji posjeduje i najveću zbirku eksponata iz Wagnerove ostavštine.

 

Velika izložba u povodu 100. obljetnice smrti Otta Wagnera obuhvaća petstotinjak eksponata: crteža, modela, nacrta, projekata, namještaja, fotografija, ulja na platnu kao i osobnih predmeta slavnog arhitekta bečke secesije i Jugendstila, koji je svojim vizionarskim radom pridonio na poseban način razvitku  i izgledu austrijske metropole.

 

"Izložba dokumentira i novootkrivene građevine, nacrte, studije, koji se prvi put prikazuju javnosti, kao i umjetničko, kulturno i političko okruženje života i rada slavnog bečkog arhitekta na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće", rekao je uoči svečanoga otvorenja u srijedu u Muzeju grada Beča direktor Matti Bunzl, označivši je "važnom povijesnom znanstvenom izložbom".

otto wagner architecture,art nouveau,majolica house in the left wienzeile of vienna, Image: 169233762, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Panthermedia
Profimedia, Panthermedia
 

"Za mene je Wagner najveći optimist moderne, koji je vizionarski reagirao na stalan rast broja stanovnika u Beču gradnjom funkcionalnih zgrada. Imao je nevjerojatnu viziju razvitka grada bez granica", dodao je Bunzl.

 

"To je najveća sveobuhvatna izložba o životu i radu Otta Wagnera poslije 55 godina u Muzeju grada Beča za koji je Wagner napravio arhitektonski projekt, koji nikad nije ostvaren, a muzej je poslije izgrađen na drugi način", ističe kustosica izložbe Eva-Marija Orosz.

 

Otto Wagner bio je glavni predstavnik bečke secesije i Jugendstila, njegov stil karakterizira funkcionalnost i prigodni izbor materijala i konstrukcije. Nazivali su ga "ocem" moderne bečke arhitekture na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, smatra kustos izložbe Andreas Nierhaus. Prema njegovim riječima, Wagner je postavio kamen temeljac modernoj arhitekturi, njegovo umjetničko djelo bilo je revolucionarno, s mnogo dekorativnih detalja koji, kako je smatrao, moraju biti logični.

, Image: 294321828, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

Zgrada Poštanske štedionice u središtu Beča

 

U glavna Wagnerova djela, odnosno u dragulje Jugendstila ubrajaju se zgrada Poštanske Štedionice u središtu Beča, crkva u Steinhofu kao i palača Hoyos u trećem bečkom okrugu u kojoj je neko vrijeme i stanovao, a danas se u njoj nalazi hrvatsko veleposlanstvo u Beču.

 

"Usprkos protivnicima i razočaranjima, jer mnogi njegovi arhitektonski nacrti i projekti nisu ostvareni, Otto Wagner bio je jedan od najznačajnijih i najuspješnijih bečkih arhitekata na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, na putu od historicizma do moderne, secesije i Jugendstila, s velikim međunarodnim ugledom", ocjenjuje Bunzl.

 

Otto Koloman Wagner (1841.-1918.) studirao je arhitekuru na Akademiji primijenjene umjetnosti u Beču i Akademiji građevinarstva u Berlinu. Pripadao je krugu arhitekta Theophila Hansena s kojim je i radio na nekim projektima poput Vojnoga muzeja ili Tehničkog muzeja u Beču.

, Image: 312528347, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy
Profimedia, Alamy

crkva u Steinhofu

 

U Wagnerovim ranim radovima prevladavali su elementi umjetnosti historicizma. Poslije razvija stil racionalnosti u arhitekturi: "što nije funkcionalno ne može biti lijepo". Godine 1895. izdaje teorijsko djelo "Moderna arhitektura" u kojem zahtjeva  primijenjeni stil zasnovan na funkcionalnosti. Njegove brojne  secesijske i Jugendstil građevine u Beču i inozemstvu, univerzalna djelatnost i planovi za razvitak grada donijeli su mu devedesetih godina 19. stoljeća svjetski ugled. Bio je profesor na  bečkoj Akademiji primijenjene umjetnosti (danas Sveučilište primijenjene umjetnosti) .

 

Wagner je financijski bio neovisan, ali brojna razočaranja ne bi mogao podnijeti da nije imao u sebi izuzetnu snagu optimizma, napisao je o  Wagneru njegov prijatelj arhitekt Adolf Loos.

Vienna 1. Otto Wagner (first from left) with Josef Hoffmann (second from left) and Koloman Moser (third from left) at Café Bristol / Kärntner Ring. About 1905. photograph, Image: 237726300, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Imagno
Profimedia, Imagno

Otto Wagner (prvi lijevo) s Josefom Hoffmannom (drugi slijeva) i Koloman Moser (treći slijeva) u Caféu Bristol u Beču oko 1905.

 

Eksponati za izložbu, koja traje do 7. listopada, uglavnom su iz Wagnerove ostavštine, koja je sastavni dio sveobuhvatne bogate zbirke  Muzeja grada Beča (Wien Museum).

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo