WALLY NEUZIL

AUSTRIJSKA MONA LISA IZ SINJA: NOVA OTKRIĆA O MUZI ČUVENOG SLIKARA Tko je crvenokosa žena sa slika jednog od najvećih umjetnika 20. stoljeća

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 29.11.2017. u 22:00

 

“Grob mlade muze Egona Schielea, Walburge Wally Neuzil, pronađen u Sinju gdje je radila kao medicinska sestra, renovira se i uskoro će postati spomenik ovoj crvenokosoj ženi, poznatoj i kao austrijska Mona Lisa.

Upravo je portret ove muze, izložen svojedobno u New Yorku, pokrenuo tužbe vezane uz zapljenu umjetnina ukradenih poslije Drugog svjetskog rata”, piše ovih dana The Art Newspaper. Bit će to ujedno i sinjski spomenik jednoj od romantičnijih ljubavnih priča (barem na samom početku veze), koje su postojale u povijesti umjetnosti, a čiji je kraj pokazao lošu stranu karaktera slavnog umjetnika. A upravo je “Portret Wally” najpoznatija slika Egona Schielea, i u postavu u Muzeju Leopold stoji pokraj slikareva autoportreta. Wally je također na umjetnikovim slikama “Wally u crvenoj haljini i sa podignutim koljenima”, te još nekoliko radova.

U Sinju, u Galeriji Galiotović, u prosincu planiraju izložbu pod nazivom “Tko je bila Wally Neuzil” u povodu stote obljetnice smrti ove muze. Wally Neuzil je umrla mlada od šarlaha, nije dočekala dvadeset i četvrtu godinu života, a pokopana je na groblju svetog Frane. Naime, nakon karijere muze i višegodišnje ljubavne veze s austrijskim umjetnikom, koji se naposljetku ženi “uglednijom” suprugom, odlučila se prekvalificirati za medicinsku sestru. Tako je prvo radila u Beču, a potom u Šibeniku, na prvoj ratnoj liniji, te u Sinju, u Vojnoj bolnici, u vrijeme Prvog svjetskog rata.

Egon Schiele i njegova muza i model Wally Neuzil

 

Tužba SAD-a

Nakon što je pronađen grob, formiralo se čitavo društvo posvećeno ovoj muzi, Društvo Wally Neuzil. Na čelu je društva bečki povjesničar Robert Holzbauer. Na nadolazećoj izložbi u Sinju, kako kaže, predstavit će neka nova otkrića, među njima su i fotografija Wally na kojoj pozira kao medicinska sestra, zajedno s ostalim osobljem, ispred Vojne bolnice u Sinju, potom otkrića vezana uz njezinu obitelj, zanimanje njezina oca i sl.

Zašto je, uopće, osnovao društvo posvećeno nekoj muzi, odgovara: “Proveo sam deset godina s portretom Wally koji je naslikao Egon Schiele, a nalazi se u bečkom Muzeju Leopold. Naime, kao povjesničar sam radio na tužbi ‘SAD protiv Portreta Wally’, prvo kao freelancer, a potom kao zaposlenik Muzeja Leopold u Beču. Često sam u to doba bio i na njujorškom sudu, gdje sam davao iskaze o slučaju. U međuvremenu sam održao i preko stotinu lekcija na ovu temu. Nakon što sam u Sinju posjetio njezin grob, došao sam do zaključka da zaslužuje da ju se pamti na bolji način. Kako moj matični muzej nije pokazao previše interesa, došao sam do zaključka da je po austrijskom zakonu najbolje osnovati društvo”, kaže Holzbauer, koji skoro planira i izdati knjigu posvećenu Wally.

Robert Holzbauer tumači i kako će renovirati i njezin grob, “riječ je o interesantnom projektu za europski identitet”.

U Društvu Wally Neuzil jedna je od članica Marija Škegro, mlada splitska povjesničarka umjetnosti, koja kaže: “Obnavljamo i grobnicu austrijskog majora koja se nalazi tik pokraj groba Wally Neuzil”. Ona se u Sinju, naime, sprijateljila s jednim austrougarskim časnikom, on je umro prije nje, a grobovi su im jedan pokraj drugog. Vrlo vjerojatno je riječ o ljubavnoj priči. Marija Škegro nadodaje: “Pronašli smo i njezin smrtni list, koji potvrđuje da joj je grob upravo u Sinju, kako se i ranije smatralo”. Škegro dalje smatra kako je Wally igrala jednu od važnijih uloga u jednoj od dionica stvaralaštva Egona Schielea te da je važno da se njezina priča ne zaboravi. Također, i da je cijela priča “vrlo važna za europski identitet”.

Schiele je upoznao Wally 1911. godine, njoj je bilo sedamnaest godina, njemu dvadeset i jedna, postala je njegovom muzom i modelom. Wally je stajala uz austrijskog umjetnika kada je optužen, a neko je vrijeme zbog toga bio i u zatvoru, zbog korupcije morala mladih djevojaka: kasnije je oslobođen ovih optužbi. Iste je godine naslikao “Portret Wally”, nježni opis tinejdžerice, koji je sada glavna atrakcija u Rudolf Leopold Muzeju u Beču, i nalazi se tik uz umjetnikov autoportret koji je nastao otprilike u isto vrijeme. Međutim, Schiele je prekinuo njihovu vezu kada se odlučio oženiti Edith Harms, djevojkom iz buržujske obitelji, čije je podrijetlo, smatrao je, bolje odgovaralo njegovim ambicijama. A tada je bilo i takvo vrijeme da su se muze praktički izjednačavale s prostitutkama.

 

Oslonac i model

Ostalo je zabilježeno i kako je bila vrlo ljubomorna, te je znala stražariti kada bi mu pozirale druge žene. Čitava se jedna izložba svojedobno bavila upravo njome, tumačilo se kako mu je bila i oslonac i model, igrala je središnju ulogu, podržavala ga je u umjetnosti, ali i plaćala račune i sl., pregovarala s galeristima, vodila poslove, a navodno ih je upoznao Gustav Klimt kada je njoj bilo tek šesnaest godina. No, od ranih je dana bila prisiljena zarađivati. Kći je nadničarke Thekle Pfneisl i učitelja podrijetlom iz Češke Josefa Neužila. Obitelj je živjela siromašno, u skromnoj kući koju su dijelili s ostalim obiteljima. Wally je imala i tri mlađe sestre: Antoniju, Marie i Bertu. Josef Neuzil preminuo je 1905. godine, a njegova smrt uzdrmala je ionako tešku financijsku situaciju obitelji. Bez očeve zarade više se nisu mogli prehraniti na selu, pa Wally zajedno s majkom, bakom i sestrama odlazi u Beč.

Slika Egona Schielea, “Portret Wally” je inače u Beču, u Leopold muzej vraćena 2010., nakon što je plaćeno 19 milijuna dolara, židovskoj obitelji, nasljednicima originalnih vlasnika slike, koju su za vrijeme Drugog svjetskog rata oteli nacisti. Nakon toga su Bečani napravili veliku izložbu posvećenu Wally. Sliku je nasljednik obitelji ugledao krajem devedesetih na velikoj izložbi posvećenoj ovom umjetniku.

Kritika tumači kako je Wally toliko privlačna ljubiteljima umjetnosti jer “nije samo model. Gleda unatrag, katalizator je rada”. Veza je umjetnika i muze trajala od 1911. kada je ovaj predložio brak Edit Harms, koja mu je bila socijalno prihvatljivija, a koja je živjela preko puta njegova ateljea: upoznala ih je ni više ni manje, Wally. Schiele je pokušao dogovoriti da živi preko puta njih (nešto slično kao Ivan Meštrović i Ruža), i da povremeno idu zajedno na izlete, no to nije se dogodilo. Wally je odlučila postati medicinska sestra.

ELIPSO

Izdvajamo