SKANDAL

Djevica Marija kao transrodna osoba i žabac razapet poput Isusa na križu izazvali bijes konzervativaca: ‘Čini se da ovdje vlada napeta atmosfera‘

Sumi Anjuman: I Am The Mother Too

 Sumi/Sumi Anjuman
Suvremena djela u Künstlerhausu postala su meta prosvjeda i zahtjeva za zatvaranjem zbog kritičkog prikaza religije
Suvremena djela u Künstlerhausu postala su meta prosvjeda i zahtjeva za zatvaranjem zbog kritičkog prikaza religije

U Austriji, točnije u Beču, dvije su izložbe suvremene umjetnosti poprilično uznemirile konzervativne vjerske skupine, potaknuvši rasprave o umjetničkoj slobodi.

Izložba "You Shall Make For Yourself An Image" u bečkom muzeju Künstlerhaus bavi se vjerskim temama iz kritičke, feminističke i queer perspektive, a inspirirana je starozavjetnom zapovijedi protiv idolopoklonstva: "Nemoj si praviti nikakvu sliku ili lik – ni gore na nebu ni dolje na zemlji."

Postav je podijeljen u sedam cjelina: Ikona, (Lažna) svetost, Križ, Uskrsnuće, Božanstvo, Madona i Posljednja večera u kojima su predstavljeni radovi četrdesetak suvremenih umjetnika poput Martina Kippenbergera, Andresa Serrana i Marine Abramović, "koji pristupaju kršćanskoj ikonografiji iz kritičke, ali i humoristične i feminističke perspektive, omogućujući tako nova, suvremena gledišta o motivima koji su se prenosili stoljećima", navodi se u predgovoru.

"Religija je, poput umjetnosti, bitna osobina čovječanstva. Obje se bave temeljnim pitanjima ljudskog postojanja: pitanjima smisla, svijeta i našeg postojanja. Religija čini nepoznato poznatim, dok umjetnost često suprotstavlja nepoznato područje poznatom svijetu. Crkva i umjetnost povezane su iracionalnim, tajanstvenim, a prije svega maštom i

kreativnom snagom da konstruiraju svijet s vlastitim poretkom i zakonima – svijet koji zauzvrat odražava naše živote i govori nam o našem postojanju", ističe se u tekstu izložbe.

image

Andres Serrano: Blood Madonna, 2011

/Courtesy Of Galerie Nathalie Obadia, Paris/brussels

Prema riječima ravnatelja muzeja, Günthera Oberhollenzera, izložba, koja je otvorena još krajem listopada, u početku je izazvala pozitivne reakcije javnosti, medija i nekoliko istaknutih vjerskih dužnosnika, među kojima Hermanna Glettlera, biskupa Innsbrucka, i župnika bečke katedrale Tonija Fabera.

"Bilo je tek nekoliko e-poruka u kojima su izražavane kritike izložbe", priznao je Oberhollenzer u intervjuu za Der Standard.

Situacija se, međutim, drastično promijenila kada je izložba dospjela u središte pozornosti Austrijskog društva za zaštitu tradicije, obitelji i privatnog vlasništva. Društvo je pokrenulo online peticiju, pozivajući Künstlerhaus da odmah zatvori izložbu.

Predsjednica Künstlerhausa Tanja Prušnik i Oberhollenzer dali su izjavu u kojoj su rekli da se snažno protive pozivima na zatvaranje, kao i svim izjavama protiv umjetnosti u ovom kontekstu.

"U Austriji je sloboda umjetnosti ustavom zaštićeno temeljno načelo koje oblikuje demokratsku kulturu, omogućuje kritičku društvenu refleksiju i aktivno ga podržava država", poručili su.

Ubrzo nakon toga konzervativna vjerska organizacija održala je "molitvu pomirenja" ispred zgrade muzeja, a prisutni su nosili transparente kojima se zahtijevalo okončanje bogohuljenja. Kampanje su, kako je izjavio ravnatelj muzeja, usmjerene uglavnom na umjetnice.

Posebno je na meti bio rad Anouk Lamm Anouk "Quaint Sunday/Mary’s Penis N°3", reinterpretacija teme Pieta. Prikazuje Djevicu Mariju kao transrodnu ženu kako drži mrtvo tijelo svog sina, kao na tradicionalnoj slici, ali ima penis, koji pak drži Isus. Krv teče iz Marijine ruke. "Djelo nudi kritičko i nježno preispitivanje kršćanske ikonografije i njezinih tradicionalnih uloga", piše u opisu rada.

image

Anouk Lamm Anouk: Quaint Sunday/Mary‘s Penis N°3, 2024

/Courtesy Of Studio Anouk Lamm Anouk

Umjetnica Deborah Sengl primila je, pak, bijesne poruke od prosvjednika zbog skulpture "O ovcama i vukovima" (2008.), koja prikazuje svećeničku figuru s vučjom glavom.

„Umjetnost ne može i ne smije prozelitizirati ili terapeutizirati, već treba otkrivati ​​i prikazivati ​​što nije u redu s našim svijetom“, rekla je umjetnica svojedobno u jednom razgovoru. U djelu "O ovcama i vukovima", hibridno biće odjeveno u svećeničke liturgijske halje, koje nosi pravu glavu ovce i ogoljene zube vuka, željela je, kako je objasnila, razotkriti licemjerje vjerskih dostojanstvenika: „Životinje koristim kao metafore jer mislim da prikazivanje ljudi odvlači pažnju. Fizionomija odvlači pažnju; svatko počinje formirati subjektivno mišljenje o osobi.“

Životinje, nasuprot tome, „jednostavno predstavljaju karakternu osobinu, oblik djelovanja, ponašanje“, rekla je Sengl.

image

Deborah Sengl: Von Schafen und Wölfen, 2008

/Courtesy Of Georg Thaler

Od ostalih djela, konzervativne vjernike zasmetao je i Kippenbergerov "Fred, the Frog Rings the Bell", u kojem je umjetnikov alter ego prikazan kao zelena žaba koja je razapeta na križu. Kada je 2008. godine rad izložen u Bolzanu u Italiji, izazvao je veliki skandal, a čak se i papa Benedikt XVI., na ljetnom odmoru u Južnom Tirolu, umiješao, izjavivši da djelo „povrijeđuje vjerske osjećaje mnogih ljudi koji križ vide kao simbol Božje ljubavi i našeg spasenja“.

Za Kippenbergera, raspeti lik žabe bio je njegov odgovor na kičaste prikaze Isusa s kojima se susreo tijekom boravka u toplicama u Tirolu.

image

Martin Kippenberger: Fred the Frog Rings the Bell, 1990

Foto Hofer/Courtesy Of Ansammlung Lebenberg

Napad na suvremenu umjetnost dogodio se nedavno i na izložbi u isusovačkoj crkvi u Beču. Nepoznati počinitelji razbili su četiri vitrine s prepariranim životinjama umjetnika Franziskusa Grünera.

"Ne mora se nužno incident u isusovačkoj crkvi povezati s nama, ali mogao bi se", rekao je Oberhollenzer. "Čini se da trenutačno vlada vrlo napeta atmosfera, ako ljudi sada pribjegavaju uništavanju umjetničkih djela u crkvi."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2025 08:42