ZAPANJUJUĆE

Njegovi radovi s motivom Vjesnikova nebodera masovno se dijele na društvenim mrežama: ‘Kažu da sam predvidio požar. Suludo!‘

 Dragan Matic/Cropix
Ciklus "Vjesnik" Jakova Pašalića izložen upravo ovih dana u Tiflološkom muzeju dobio je neočekivanu simboliku
Ciklus "Vjesnik" Jakova Pašalića izložen upravo ovih dana u Tiflološkom muzeju dobio je neočekivanu simboliku

Na izložbi "Svatko ima pravo na svoje mjesto", koja je otvorena 6. studenoga u Tiflološkom muzeju, umjetnik Jakov Pašalić izložio je radove na kojima kao da je predvidio strašnu sudbinu Vjesnikova nebodera.

Gledajući njegove radove u tehnici grafike, ima se dojam da je neboder uništen; na nekim katovima doslovno je ostavio praznine, prizor koji se nažalost ostvario samo desetak dana kasnije, kada je kultna građevina s potpisom arhitekta Antuna Ulricha potpuno izgorjela u noći s ponedjeljka na utorak.

Crtež je ostvaren u narančasto-smeđim i crnim tonovima i nema dileme da se radi o Vjesnikovu neboderu. Pašalić, inače student druge godine diplomskog sveučilišnog studija likovne kulture na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, čak je nacrtao i neke prepoznatljive detalje nebodera, poput naziva medijskih kuća koje su u Vjesnikovu kompleksu imale prostorije.

Ovom mladom umjetniku, međutim, nije bila ideja prikazati Vjesnikovo uništenje u požaru, naprotiv, kaže nam u telefonskom razgovoru.

image

Jakov Pašalić: ‘Vjesnik‘, 2025.

"Suludo mi je to što se moj rad interpretira na taj način. U svom umjetničkom stvaralaštvu često se bavim građevinama, pošto su centar mog interesa prostor i refleksije, što onda često uključuje zagrebačke zgrade poput Vjesnika ili Zagrepčanke." Inspiriraju g priča, motivi svjetlosti u urbanom pejzažu te apstraktne organske forme, a ovim svojim radom - zapravo riječ je o trima grafikama, koje je naslovio "Vjesnik" - htio je, tumači, prikazati karakterističnu Vjesnikovu fasadu na čijim se prozorima u jutarnjim satima reflektira sunčeva svjetlost zbog koje je dobivao onu žarku bakrenu boju po kojoj je prepoznatljiv.

"S obzirom na to da sam dosta često prolazio pored Vjesnika jer živim u centru, postojalo je određeno doba dana kada bi ga sunce toliko obasjalo da bi Vjesnikova žarka bakrena boja prozora toliko zablistala da bi se nakratko vratio njegov nekadašnji sjaj."

Za požar je čuo u jutarnjim satima, čim se probudio. "Bio sam šokiran i nisam vjerovao u ono što sam vidio. Mislio sam da je to laž. Ne pretjerujem." A onda su, govori, ljudi masovno počeli dijeliti njegov rad na Instagramu.

image
Dragan Matic/Cropix

"Svidjelo mi se to kako se ispostavilo da u tužnoj situaciji poput ovog požara umjetnost spaja ljude i pruža osjećaj zajedništva. Ljudi su najčešće odgovarali s tužnim smajlićima."

Ciklus "Vjesnik" nastao je, kako nam otkriva, još početkom proljeća ove godine. Bio je izlagan na završnoj izložbi Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, a trenutačno se nalazi na izložbi u Tiflološkom muzeju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. prosinac 2025 03:07