LEGENDARNI AUTO

O podrijetlu nadimka ‘Fićo‘ postoji više teorija, no po svemu sudeći najbliža istini je ova; bio je to auto po mjeri stanovnika Jugoslavije

automobil Fićo

 /Tehnološki Muzej Nikola Tesla
Za Fiću je 1964. trebalo izdvojiti 31 prosječnu plaću, ali već idućih godina taj omjer se smanjivao
Za Fiću je 1964. trebalo izdvojiti 31 prosječnu plaću, ali već idućih godina taj omjer se smanjivao

U subotu 17. svibnja 2025. između 10 i 12 sati u dvorištu Tehničkog muzeja Nikola Tesla može se razgledati izložbu legendarnih "Fićeka" koju Muzej organizira u suradnji s Fićo fan klubom Zagreb.

Posjetitelje očekuje dvadesetak automobila među kojima je i primjerak star 65 godina.

Fićo fan klub Zagreb osnovala je 17.05.2010. godine mala, strana skupina entuzijasta koji su imali želju očuvati sjećanja na kultni automobil.

Danas klub broji tridesetak aktivnih članova sa područja Zagrebačke županije. Većina članova ima "fićeke" stare četrdesetak godine, a najstariji Fićo u klubu ima 65 godina. Neki članovi tek uređuju svoje ljubimce kako bi se uskoro s ponosom vozili uz ostale kolege. Godine članova kluba nisu bitne, a dobrodošli su svi štovatelji Fićeka pa najmlađi član ima 25, a najstariji 75 godina.

image

automobil Fićo

/Tehnološki Muzej Nikola Tesla
image

automobil Fićo

/Tehnološki Muzej Nikola Tesla

Fićo fan klub Zagreb svake godine organizira promotivnu vožnju Zagrebom i okolicom, a upravo je ova jubilarna petnaesta. Cilj članova je očuvati što veći broj automobila od propadanja i zaborava te promicati tehničku kulturu i očuvanje baštine. Danas klub ima vlastite prostorije i sastanke/druženja organizira svakog utorka u 19 sati na adresi Dragutina Golika 44 (ulaz s Konavoske ulice) u Voltinom naselju.

Zastavin Fićo bio je automobil po mjeri stanovnika Jugoslavije, poručuju iz Muzeja.

18. Iistopada 1955. s proizvodnih traka u Kragujevcu temeljem suradnje s Fiatom silazi prvi Fićo, kao licencni proizvod Fiata 600. Do kraja godine sišlo ih je ukupno 805 primjeraka. Tada je stupanj motorizacije u Jugoslaviji bio u omjeru jedan automobil na 1600 stanovnika.

Kako objašnjavaju iz Muzeja, o podrijetlu nadimka "Fićo" postoji veći broj teorija. Po svemu sudeći, najbliža istini je ona o "kuriru Fići". Naime, pedesetih godina, u centralnom partijskom glasilu "Borba" objavljivan je kratki strip karikatura pod naslovom "kurir Fića". Kroz njegov Iik autor je blago i u rukavicama kritizirao partijske promašaje i nebuloze sistema, a upravo zato je i uživao veliku popularnost čitatelja. Fićo je ubrzo postao san radnika socijalističke Jugoslavije. Premda partija u početku nije blagonaklono gledala na tu automobilsku uravnilovku, Fićo je ubrzo postao glavni primjer uspjeha reforme i blagostanja u društvu.

image

Automobil Fićo

/Tehnološki Muzej Nikola Tesla
image

Automobil Fićo

/Tehnološki Muzej Nikola Tesla
image

Automobil Fićo

/Tehnološki Muzej Nikola Tesla
image

Automobil Fićo

/Tehnološki Muzej Nikola Tesla
image

Automobil Fićo

/Tehnološki Muzej Nikola Tesla

Zastava je tijekom vremena vršila i modifikacije na Fići, kaskajući tako za talijanskim originalom. Fićo je zaživio i u različitim specijalnim varijantama poput servisne pa su tu bile milicijska, bolnička, poznati žuti Fićeki Auto moto saveza, pošte itd. Čak je nastala i praktična kombi varijanta.

Tijekom karijere Fićo se dokazao i kao glumac u seriji "Grlom u jagode" i u filmu "Nacionalna klasa", a i sportska bi natjecanja u bivšoj državi bila nezamisliva bez Fiće, na kojeg se "navukla" cijela jugoslavenska baby boom generacija. Za Fiću je 1964. trebalo izdvojiti 31 prosječnu plaću, ali već idućih godina taj omjer se smanjivao pa je 1968. Cijena Fiće iznosila 18 prosječnih plaća.

Fićo je bio i generator industrijskog razvoja bivše države. Bio je napravljen od 3715 sastavnih dijelova, od čega samo 1780 na karoseriji. Da bi se proizveo jedan primjerak, svojedobno je bilo potrebno isporučiti 343 kg čelika, 47 kg Iijevanog željeza, 31 kg lakih legura, 6 kg plastike, 58 kg gume i 11 kg tekstila. Za oko 30.000 Fića industrija Jugoslavije šezdesetih je trebala godišnje isporučiti 660.000 raznih žaruljica, 150.000 guma i zračnica... Zastava je 1962. godine 70 posto dijelova nabavljala na domaćem tržistu, a na kraju taj je postotak dosegnuo oko 98 posto kada je 18. studenoga 1985. godine s montažnih traka sišao posljednji primjerak od ukupno 923.487 proizvedenih Fića. Samo za usporedbu, Fiat 600 proizveden je u Italiji u 2.695.197 primjeraka. Originalni Fiat 600 bio je djelo Dantea Giacose (1905-1996), koji je bio najtalentiraniji Fiatov dizajner kojeg je tvrtka ikada imala.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 16:58