Ona je Ballerina Cappuccina - ima tijelo balerine u rozoj plesnoj haljini, nasmijano žensko lice i glavu u obliku šalice cappuccina, on je pak Chimpanzini Bananini - majmun u tijelu banane i oni su neki od popularnih memova poznatih pod nazivom "talijanski Brain Rot" (termin "Brain rot" Oxford University Press je prošle godine proglasio riječi godine, koju definira kao zatupljivanje intelekta, koji je posljedica "pretjerane konzumacije trivijalnog i nezahtjevnog sadržaja". A riječ se koristi i za opis samog sadržaja koji odgovara takvom opisu)..
"Talijanski Brain Rot" je, naime, viralna serija memova koje je generirala umjetna inteligencija. Riječ je o apsurdnom i šašavom hibridu životinje i predmeta, popraćenom pseudo-talijanskom naracijom, piše AP.
Popularnost ovog trenda na društvenim mrežama dočarava, primjerice, 55 milijuna pregleda na TikToku, kojima se Ballerina Cappuccina može "pohvaliti" u prvoj polovici 2025. godine.
A kako je trend nastao?
Sve je počelo s Tralalerom Tralala, memom morskog psa u plavim Nike tenisicama s glazbenom podlogom nalik "prostoj, dječjoj rimi". Kasnije su se pojavili i Bombardiro Crocodilo, vojni avion s glavom krokodila, Lirilì Larilà, slon s tijekom kaktusa u natikačama... Trendu brain rot sadržaja priključio se i Golubiro Špijuniro - golub u baloneru i s detektivskim šeširom.
Vizualni apsurd ovakvog sadržaja prate redikulozne pjesme, a videi te vrste toliko su popularni da su krilatice koje se u njima pojavljuju ušle u mainstream kulturu generacije Alpha, to jest, generacije mladih rođenih između 2010. i 2025. godine.
Da su ovi likovi nadišli digitalnu sferu i postali dijelom pop kulture, smatra i talijanski animator i samoprozvani "poznavatelj talijanskog brain-rota" Fabian Mosele (26).
"Čini se toliko efemernim, no i toliko stvarnim", mišljenja je Mosele, koji se i sam bavi umjetnom inteligencijom.
Brain rot sadržaj uvukao se i u svijet video igara. Igra "Steal a Brainrot" ovoga je ljeta bila jedna od najpopularnijih igara na Robloxu, besplatnoj, internetskoj platformi sa 111 milijuna mjesečnih korisnika. Cilj igre ukrasti je brain rot likove od drugih igrača.
Video malenog djeteta koje histerično plače jer mu je administrator-igrač ukrao lik (taj potez već ima i ime, zove se "admin abuse) ima gotovo 47 milijuna pregleda na TikToku.
Neki likovi na tržištu su se pojavili i u obliku fizičkih igračaka, a za neke se već vežu i kontroverze. Jedan video Bombardira Crocodila dio ljudi je zgrozio zbog navodnog ismijavanja rata u Gazi.
No, prema Moseleu, konzumenti takvog sadržaja ne mare previše za odnos slika i izgovorenog/otpjevanog. Često im nije niti dovoljno stalo da bi besmisleni kvazitalijanski preveli na engleski.
"Zabavno je jer je besmisleno. Gledati nešto tako mračno, u neku ruku, te izvan normale, nešto što ide protiv svih normi o tome što možemo očekivati na televiziji, jednostavno je jako privlačno", zaključuje.
Zabrinutost zbog neproduktivnosti i besmislenosti "brain rota", u velikoj mjeri otkriva i zašto je postao toliko atraktivan, smatra Emilie Owens (33), istraživačica čiji je rad usmjeren na dječje medije.
"Vrlo je normalno to da je svakome potrebno da s vremena na vrijeme ‘isključi‘ mozak", veli Owens, koja razumije i strah i sumnjičavost prema novinama koje uvode nove generacije. Ipak, podsjeća i kako su nekadašnje generacije slično brinule zbog potencijalnih štetnih posljedica konzumacije stripova, televizije, a u jednom trenu čak i romana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....