NEMANJA CVIJANOVIĆ

PETOKRAKA NA KORZU Autor osporavane instalacije koja je razljutila desničare: 'Prijetili su mi i smrću zbog nje, ali od zvijezde ne odustajem'

    AUTOR:
    • Romina Peritz

  • OBJAVLJENO:
  • 29.04.2020. u 09:16

Rijeka, 270420.
Nemanja Cvijanovic, konceptualni umjetnik koji je u sklopu EPK trebao postaviti zvijezdu na neboder.
Foto: Matija Djanjesic / CROPIX
Matija Djanješić / CROPIX

Nemanja Cvijanović

Prezentacija instalacije planirana 3. svibnja zbog pandemije je odgođena, no javno predstavljanje trebalo bi biti do kraja godine

Na Dan oslobođenja Rijeke 3. svibnja na riječkom je neboderu trebala osvanuti zvijezda petokraka, umjetnička instalacija multimedijalnog umjetnika Nemanje Cvijanovića.

Kako sada stoje stvari, zvijezda neće do tog datuma biti postavljena na vrh zgrade na Korzu, ali nije isključena mogućnost njezine realizacije do kraja godine. I prije nego što je ostvarena ova prema nekima kontroverzna umjetnička intervencija na znamenitoj riječkoj građevini izazvala je buru reakcija u javnosti, a sam Cvijanović bio je na meti najgrubljih napada.

Unatoč svemu, nije htio davati izjave niti intervjue smatrajući da će vrijeme za to doći tek onda kada zvijezda bude na mjestu na kojem ju je zamislio. Danas, nakon što je, kao i većina zaposlenika tvrtke Rijeka EPK zbog posljedica krize uzrokovane globalnom pandemijom, dobio otkaz, ne gubi nadu da će, iako ne zna kada, njegov rad ipak biti predstavljen.

Potvrda iz MMSU ​

“Ubrzo nakon Odluke Stožera civilne zaštite RH o mjerama ograničavanja društvenih okupljanja zaprimio sam od organizatora MMSU Rijeka obavijest o odgađanju izvedbe i prezentacije instalacije u travnju i svibnju. U iščekivanju daljnjih uputa programskog pravca Doba moći, ravnatelj MMSU Slaven Tolj ipak mi je nedavno potvrdio da će se instalacija, koju je Covid-19 kriza zatekla u odmakloj produkcijskoj fazi, ipak dovršiti i prezentirati javno u ovoj godini”, priča Cvijanović.

 

Produkcija instalacije, kako otkriva, obuhvatila je do sada izradu i dodatnu stručnu reviziju statičkog elaborata za postavljanje rada, kao i nabavu i pripremu svih materijala potrebnih za sklapanje instalacije. “U vrlo kratkom vremenu instalaciju je moguće postaviti”, kaže umjetnik koji je sličan projekt, ali u drugačijem ambijentalnom kontekstu, postavio prošle godine na Biennalu Autostrada u Prizrenu.

U dosadašnjem radu Cvijanović se suočio s nizom pokušaja cenzure svojih djela koja su eksplicitno ukazivala na anomalije u društvima država i mjesta gdje ih je izlagao. “Uvijek je problem kad angažirana-kritička umjetnost koristiti javni fizički ili medijski prostor. Na sreću, umjetnost ili umjetnička namjera ne ovisi o dnevnopolitičkim događajima i tendencijama. Ona je zamišljena da nadživi trenutak i postane baštinicom svog vremena. Tako će biti i s ovim radom neovisno o tome hoće li biti i postavljen”.

Posljednjih mjeseci njegova je “zvijezda”, iako fizički ne postoji, zaživjela i virtualno, a komentari na društvenim mrežama nisu se stišali. Cvijanović u tome ne vidi ništa loše. Štoviše, bit će mu to materijal za novi umjetnički projekt.

“Siguran sam da svi oni koji su pratili polemiku kada gledaju riječki neboder razmišljaju o umjetnosti i zamišljaju instalaciju. Prikupio sam dokumentaciju burnih i brutalnih reakcija na rad - od prijetnji smrću i uništavanjem do zbijanja prvoaprilskih šala pa potom isprika u tiskanim i elektroničkim medijima, javnim mrežama, tv programima... Ta je dokumentacija materijal za sljedeće izložbe jednako kao i još nemontirana zvijezda”.

Nemanja Cvijanović sličan je projekt, ali u drugačijem ambijentalnom kontekstu, postavio i predstavio prošle godine na Biennalu Autostrada u Prizrenu

 

Karikature ​

Zanimljivo je, kaže umjetnik, kako se lokalna nacionalna, ali i lokalna talijanska, politika pokušala okoristiti prijedlogom ovog rada predstavljenog krajem prošle godine. Naišao je tako i na materijale poput karikature ili niza FB objava koje zvijezdu vide čak i na katedrali. “Takvu poziciju i medijski utjecaj suvremene umjetnosti u Hrvatskoj moramo sigurno zahvaliti očekivanjima društva i javnosti od projekta EPK.

Baš bi zato najavljeno odustajanje od velikog dijela programa, na kojima je mnoštvo međunarodnih, nacionalnih i lokalnih umjetnika, mislilaca, producenata i izvođača nekoliko posljednjih godina radilo, imalo velike posljedice na percepciju suvremene kulturne scene i kulture u društvu uopće”, smatra Cvijanović te dodaje kako se nada da se to ipak neće dogoditi i da će i Ministarstvo kulture RH i osnivači Društva koje provodi program ipak pronaći mogućnosti da se ne dođe do najcrnjeg scenarija za EPK, unatoč kriznoj situaciji i otkazima gotovo cijelog tima, među kojima se i sam našao.

Rad bez naknade ​

Prema njegovom mišljenju, reakcija hrvatske i riječke kulturne scene i otpuštenih zaposlenika u javnosti koja zahtijeva neodustajanje od programa i zaštitu rada i radnika u kulturi legitimna je. “Jer se ovdje ne radi samo o gubitku radnih mjesta zaposlenika Rijeke 2020 već i o gubitku honorara i produkcijskih sredstava mnoštvu suradnika s jedne strane, ali i o gubitku platforme za prezentaciju najnaprednije hrvatske i regionalne scene u međunarodnom i ponajprije europskom kontekstu”, smatra Cvijanović.

On je, kao i još neki radnici, ponudio Društvu rad bez naknade po otkaznom roku jer vjeruje u važnost ovog projekta za Hrvatsku i Rijeku “iako svjestan dijelova njegovih ideoloških i političkih segmenata” s kojima se u potpunosti i ne mora, tvrdi, složiti.

A što će biti s njegovom akcijom Manifest Komunističke Partije ujedinjenog građanstva Rijeke planirane za 1. svibnja, kaže da je prema posljednjim razgovorima s Davorom Miškovićem, direktorom organizatora Drugo More i voditeljem pravca Dopolavoro, dogovoreno da će unatoč situaciji uskoro predstaviti i taj program koji je svojedobno bio dodatno uzburkao javnost i dio lokalne i nacionalne političke scene:

“Vjerujem najviše zbog nerazumijevanja sadržaja projekta koji se u stvari bavi razgrađivanjem teksta jednog od najvažnijih političkih dokumenata o klasnoj borbi u povijesti, i to na interpunkcijske znakove, slova i pojedine ključne riječi tog Marxovog i Engelsovog djela koje je godine 2013. registrirano kao vrijedno svjetsko naslijeđe u UNESCO-ovom programu Sjećanje svijeta. Riječani će umjetničko djelo u obliku tiskanog slova moći preuzimati i u digitalnom ali i u fizičkom, papirnatom obliku”, najavljuje Cvijanović

U međuvremenu, čekajući konkretne vijesti o sudbini zvijezde, ovaj se tjedan Cvijanoviću otvara već ranije planirana izložba u Varaždinu (29. travnja - 10. svibnja). Izložba je ostvarena zahvaljujući kustosu Marijanu Špoljaru i Darku Sačiću iz Galerije Zlati Ajngel koji su u suradnji s Gradskim muzejem Varaždin osmislili program samostalnih izložbi riječkih autora s ciljem podrške Rijeci u godini u kojoj nosi titulu Europske prijestolnice kulture. Cvijanovićeva je izložba zamišljena kao retrospektivni presjek njegovog umjetničkog rada u posljednjih dvadeset godina.

Izdvajamo