PUNO SJEĆANJA

Šezdeset godina u živote Dubrovčana donosio je toplinu i poseban zvuk, a onda se 1970. dogodila - tragična nesreća

Dubrovački tramvaj

U Kneževu dvoru otvorena je izložba posvećena Dubrovačkom tramvaju
U Kneževu dvoru otvorena je izložba posvećena Dubrovačkom tramvaju

Povodom 115 godina od uvođenja dubrovačkog tramvaja u promet i 55 godina od njegova ukidanja, u Kneževom je dvoru otvorena izložba Dubrovačkih muzeja "Povijest dubrovačkog tramvaja od 1910. do 1970.". Autori izložbe su kustosi Dino Lokas i Tonko Marunčić te restaurator Jan Mark Novalija.

Na izložbi je prikazan povijesni razvoj dubrovačkog tramvaja - od dolaska prvih motornih kola i prikolica (bajvagena) 1910. pa sve do tragične nesreće i konačnog ukidanja tramvajskog prometa 1970. Uz predmete iz fundusa Kulturno-povijesnog muzeja, posjetitelji mogu razgledati i arhivske dokumente, fotografije, razglednice te dijelove tramvajske opreme iz privatnih zbirki dubrovačkih kolekcionara i ljubitelja tramvaja.

Glasnogovornica Dubrovačkih muzeja, Marta Vukadin, uvodno je kazala kako postav ne vraća samo u povijest, nego u sjećanja, u vrijeme kad je dubrovački tramvaj, za mnoge voljeni "travanj", povezivao ne samo krajeve grada, već i svakodnevne živote njegovih stanovnika donoseći im poseban ritam, toplinu i prepoznatljiv zvuk.

Zaista veliki broj okupljenih u atriju Dvora pozdravila je ravnateljica Dubrovačkih muzeja Marija Šiša-Vivek.

- Tramvaj koji je punih 60 godina povezivao Gruž, Lapad i Pile bio je mnogo više od prijevoznog sredstva, bio je dio identiteta grada, simbol svakodnevnog života, mjesto susreta i uspomena brojnih generacija Dubrovčana. Bio je više od tračnica i vagona, bio je prostor priča i ljubavi, poslovnih putovanja i studentskih razgovora, dječjih nestašluka i malih radosti. Iako ga danas više nema na našim ulicama, tramvaj i dalje živi u sjećanjima sugrađana, a kroz ovakve izložbe živi u pričama koje prenosimo mladima. Jer, baština nije samo sjećanje, ona je temelj na kojem gradimo današnji Dubrovnik i nadahnuće za njegovu budućnost - navela je Šiša-Vivek, koja je posebno zahvalila autorima izložbe, kao i posjetiteljima na dolasku i podršci.

Novalija je kazao da mu je tramvaj važan dio života te da mu je obilježio cijelo jedno životno razdoblje.

image

Dubrovački tramvaj 8

image

Dubrovački tramvaj 9

- Pomislio sam da bi bilo dobro 115 godina nakon prve vožnje tramvaja osmisliti jednu veliku, veliku izložbu. Počelo je tako što sam ova dva divna gospara, Dina Lokasa i Tonka Marunčića, pozvao na kavu i predložio im veliku izložbu. Pristali su i tako je počelo to prikupljanje predmeta, memorabilija, tih djelića povijesti koji čine fenomen znan kao dubrovački tramvaj. Meni je posebno zadovoljstvo bilo prikupljati te predmete i posebno bih zahvalio našim posuditeljima, krasnim ljudima koji su ustupili svoje predmete i dopustili nam da ih pokažemo u punom sjaju. Mnogi su veoma rijetki, neki od njih i unikatni, svatko od njih priča svoju priču! Najljepši dio svega ovoga je bilo naprosto slušati ljude kako s iskrom u očima pričaju o svojim poveznicama s tramvajem, kako su njihovi očevi i djedovi radili na tramvaju...

Lokas je zahvalio okupljenima, ali i Novaliji što je pozvao njega i kolegu Marunčića da budu dio ove tramvajske priče.

- Nadam se da će izložba one starije vratiti u prošlost, a da će onima koji se nisu vozili tramvajem dočarati kako je to nekad bilo u Dubrovniku dok je tramvaj bio dio svakodnevnog života - dodao je Lokas.

Kako je otkrio Marunčić, dubrovački novinar Luko Brailo poklonio je Dubrovačkim muzejima pločicu koju je našao u parku u Pilama početkom 1970-ih godina. Vjerojatno je riječ o pločici s tragičnog tramvaja broj 5 koji se početkom ožujka 1970. survao u Pilama... Marunčić je šaljivo kazao kako je to još jedan primjer "tramvajske arheologije", zaista je pronađen unikat, te je zahvalio Brailu na vrijednom poklonu ustanovi.

image

Dubrovački tramvaj 7

image

Dubrovački tramvaj 6

image

Dubrovački tramvaj 5

Izložbu je otvorio dogradonačelnik Velibor Puzović koji je još jednom podsjetio na značaj tramvaja za Dubrovnik i za Dubrovčane.

- Tramvaj čini dio dubrovačke povijesti. Počeo je voziti 1910., a ideja se javila početkom 20. stoljeća. Dobili smo tad željeznicu, elektranu... Zašto onda ne napraviti i električni tramvaj?! 1905. je osnovan odbor za izgradnju tramvaja, a pet godina poslije tramvaj je počeo voziti. Punih 60 godina je povezivao naš grad, iako je inicijalni plan bio povezati Pile s ‘periferijom grada‘. Koliko god to danas smiješno zvuči, ali tad su Lapad i Gruž bili ‘periferija‘. Tramvaj je postao simbol za druženje, za povezanost u Gradu, i tako je bilo sve do 1970., do tragične nesreće... No, tramvaj je ostao u našim uspomenama, preko naših roditelja, baba i đedova, stalno se na pozitivan način pričalo o tramvaju. Iako već 55 godina tramvaj ne prometuje ulicama Dubrovnika, stalno pričamo o tim uspomenama, a danas smo zahvaljujući autorima izložbe te naše uspomene oživjeli na prekrasan način. Možemo pogledati izložbu i eksponat renoviranog tramvaja. Zahvaljujem i čestitam Dubrovačkim muzejima, autorima izložbe, restauratorima... Dubrovački tramvaj postat će trajna uspomena, odnosno stalno će ostati prisutan u dubrovačkoj kulturi - podcrtao je Puzović.

Publika je prije razgledanja izložbe pogledala HRT-ov film o dubrovačkom tramvaju.

Poseban segment izložbe posvećen je restauraciji sačuvanoga tramvajskog vagona i prikolice, čime se dodatno valorizira tehnička i kulturna baština ovog jedinstvenog oblika javnog prijevoza u Dubrovniku. U sklopu izložbe predstavljen je i istoimeni katalog, koji, uz opis izloženih predmeta, donosi i bogato ilustrirane tekstove o povijesnom kontekstu nastanka, djelovanja i nestanka dubrovačkog tramvaja te doprinosu koji je ostavio u kolektivnoj memoriji grada.

Uz katalog, izložbu prate i novi, prigodni suveniri inspirirani dubrovačkim tramvajem, a izložba ostaje otvorena do 31. ožujka 2026.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. prosinac 2025 18:48