U kakvoj zemlji živimo pokazuje i najnoviji slučaj. Naime, po gradu su plakati koji pozivaju na Festival Miroslava Krleže, a na nekima od njih, onima u blizini Studentskog centra, preko petokrake jučer je netko ugrebao kukasti križ. Javio nam je to Mirko Ilić, svjetski proslavljeni dizajner, autor plakata.
Kako nam je napisao: "Evo opet uništavaju Krležine billboarde. Ali ovaj put na Dan antifašizma". Da paradoks bude veći, Mirko Ilić je i autor izložbe o toleranciji, koja je proputovala čitav svijet, a zvao je mnoštvo svojih uglednih kolega. Gotovo svugdje su plakati, izloženi, izazvali popriličan interes publike, dok su kod nas, podsjetimo, bili devastirani.
Profil pisca napravljen je od zastava, a na plakatu su hrvatske zastave svih država u kojima je Miroslav Krleža živio i pisao.
Ideja bila je da su njega te države profilirale isto onoliko koliko je i on njih, svojim pisanjem.
Organizator je festivala Teatar Poezije Zagreb, i Goran Matović.
Podsjetimo, i prošle su godine vandali oštetili plakat koji se nalazi na zagrebačkim ulicama, za Festival Miroslava Krleže. Za ovaj je plakat Ilić dobio i nagradu PRINT Award najprestižnijeg američkog časopisa za dizajn, o čemu smo također pisali.
Izvorno je bilo uvriježeno da svake godine za festival neki drugi dizajner radi plakat, no kako su bili oduševljeni ovim radom, isti je plakat već zadnjih par godina. Vizualnu priču nose Krležine Zastave, jedno od najpoznatijih djela ovog pisca. Roman prati nacionalna zbivanja u Hrvatskoj, Mađarskoj i Srbiji u prvoj trećini 20. stoljeća i usporedo s njima intimu Kamila Emeričkoga, predstavnika zagrebačke elite i centralne ličnosti Zastava.
Mirko Ilić (1956.) tijekom svoje bogate karijere radi kao dizajner, art direktor, i ilustrator za brojne novine i magazine – Polet, Start, Danas, Panorama, Time, New York Times, Wall Street Journal...
Kada je pozivao na Festival tolerancije, Ilić je rekao: "najčešći razlozi netolerancije pripadanje ‘pogrešnom‘ plemenu, ‘pogrešna‘ boja kože, ‘pogrešna‘ seksualna orijentacija, ‘pogrešna‘ religija."
"Tri od ova četiri ‘pogrešna‘ razloga prouzrokovana su rođenjem. A to je nešto za što osoba, zapravo, nije odgovorna. Dakle, ne toleriraju te onakvoga kakav si rođen. Zar to nije užasno? Usto, te tri ‘pogrešne‘ stvari čine maksimalno deset posto naših razlika, u ostalih 90 posto smo isti. Želimo voljeti. Želimo biti voljeni".
Festival Miroslava Krleže i ove godine ima bogat program, a počinje u srpnju, kada je rođen ovaj pisac.
Nedavno je bila izložba Zorana Mušiča u Zagrebu, crteži stradanja u logoru, u kojemu je i sam umjetnik bio, a uz koju sam među ostalim zapisala: "Toliko je jednostavan, a tako moćan ovaj crtež, da je za njega potrebna vrhunska umjetnička ruka, ona koja se rijetko rađa: četiri su muška tijela, njihovi kosturi zapravo, leže jedan pokraj drugoga, jedan leži s rukom preko trbuha, jedan je u grču, dva su tijela okrenuta jedna prema drugome, otvorena su im usta, kao da su još jedan drugome nešto imali za reći. Povezani su i u umiranju, u smrti, u zajedničkoj patnji. Lišena su, sva ta četiri opisana tijela, bilo kakve ljudskosti. Upravo takvi su, lišeni ljudskosti, i bili u logoru u Dachau, gdje je bio i Zoran Mušič, autor ovog crteža. Baš svakog onog koji crta grafite s nacistističkim simbolima po Hrvatskoj, očito nevjestan relativno novije povijesti, primila bih za ruku, i dovela da pogleda ovu izložbu, neposredno svjedočanstvo stradanja. Jer, uistinu, jako želim vjerovati da su oni koji takve grafite ispisuju zapravo nesvjesni tih prizora, da je u pozadini neukost, da su ih svjesni da ih ne bi crtali".
Vjerujem da isto vrijedi i za ove plakate.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....