IZLOŽBA STUDENATA ADU

Što snimaju predstavnici mlade fotografske scene u Hrvatskoj

    AUTOR:
    • Patricia Kiš

  • OBJAVLJENO:
  • 11.12.2018. u 22:00

Radovi Mateja Jurčevića (lijevo), Denisa Butorca (u sredini) i Ivana Idžojtića (desno)

 

Nesumnjivo je da je studij fotografije koji postoji na Akademiji dramske umjetnosti nešto manje od deset godina ne samo promijenio fotografsku scenu u Hrvatskoj, već i pridonio njezinoj široj vidljivosti.

Prije točno godinu dana otvorili su i galeriju f8, u sklopu koje izlažu autori vezani uz ADU: f8 je kućni broj galerije, no ima i značenje u fotografskom svijetu. Mogli smo, tako, vidjeti kako radove mlade studentice Glorije Lizde, o bolesti njezina oca, kojima je ova galerija i započela s radom, ali i oproštajnu izložbu nakon trideset godina profesorske karijere Gorana Trbuljaka i njegovu posvetu Anti Babaji i Nikoli Tanhoferu. Kažu kako ih je broj posjetitelja koji su u proteklih 365 dana obišli dvanaest izložbi uvjerio u neophodnost galerije ovog profila. Od jučer se, pak, u ovom prostoru može pogledati i izložba studenata ADU, iz klasa afirmiranih autora i profesora Jelene Blagović, Darija Petkovića i Sandre Vitaljić.

Od izloženih radova među najupečatljivijim je svakako onaj Denisa Butorca, dvadesetpetogodišnjaka odraslog u Slavoniji, kao najstarijeg od četvero braće. Butorac je već ranije sudjelovao na izložbama, među ostalim i u Galeriji SC, te je radio i modne editorijale, za Ivanu Janjić, te se za njega može reći da je već prisutan na sceni, iako je, dakle, još student. Podatak o odrastanju u Slavoniji kao najstarijeg brata za ovog je autora bitan jer su fotografije njegov svojevrsni obračun s prošlošću. To su fotografije ubijenih, obješenih životinja, njihovih naslaganih iznutrica po kojima lete muhe, kostura glava ostavljenih da trunu, posve očerupane kokoši s nizom kokošjih nogu oko nje, krvave krpe i sličnih prizora.

Rad Kosjenke Vrhovski Cindori

 

Sam Butorac navodi da se u njegovom rodnom mjestu očekivalo da djeca budu od najranijih nogu uključena u proces uzgoja pa ubijanja životinja, a kako je on odmalena odbijao sudjelovanje, često je nailazio na nerazumijevanje i uvrede, te kako navodi: “Revoltiran uvriježenim mnijenjem kako sposobnost da se ubije životinja može biti protumačena i kao potvrda muškosti, nastojim prevladati strah i gađenje te u ulozi pasivnog promatrača prvi put nakon dugo vremena prisustvujem činu klanja”. Nakon toga, kaže, “aranžiram posljedice tog rituala muškosti kako bih konzervirao neugodne uspomene i kreirao nove, ali ujedno uspostavio i novi model povezivanja s obitelji i sredinom u kojoj sam odrastao”.

Ivan Buvinić izlaže socijalno angažiranu fotografiju, ciklus koji je snimio u romskom naselju Josip Rimac, na periferiji Slavonskog Broda, a cilj je fotografija na kojima portretira pojedince, pripadnike zajednice u svakodnevici, da ukaže na predrasude koje i danas postoje, i da pridonese tome da ih društvo prevlada. Ovim je ciklusom odnio pobjedu na Bijenalu mlade hrvatske fotografije u rujnu, dok je ciklusom “Different Places” dobio treće mjesto u kategoriji arhitekture na Photodaysima Rovinj.

Izlažu još i Karla Jurić koja je već imala samostalnu izložbu u Galeriji f8, pod nazivom “Teritorij”, a trenutno izlaže i na skupnoj izložbi u Galeriji Galženica, Matej Jurčević, Luka Jazić... Naziv je izložbe “U procesu 2”.

Izdvajamo