U Villi Mautner-Jäger u Beču bila je održana samostalna izložba umjetnice Arijane Lekić-Fridrih. Ova umjetnica široj publici najpoznatija po Tihoj misi, svake prve subote u mjesecu, predstavila je svoj rad u povijesnom prostoru vile pretvorenom u mjesto feminističke refleksije, sjećanja i otpora, kako su napisali iz Domina, koji je organizirao ovaj događaj.
Zatvaranje je obilježeno zajedničkom izvedbom performansa "Cautionary Tale" umjetnica Arijane Lekić-Fridrih i Lydie Haider. Kako navode: "Ovaj je performans zamišljen kao svojevsna feministička misa: ritual posvećen simboličkom, mitološkom liku Lilith, prvoj ženi koja je odbila poslušnost i time postala arhetip otpora i slobode.
Spajanjem riječi, geste i zvuka, performans je oživio duh Lilith kao figure koja stoji izvan hijerarhije i dogme, ali unutar zajedničke ženske povijesti. Publika je svjedočila činu kolektivnog sjećanja i oslobađanja: umjetničkom ritualu koji slavi žensko pravo na glas, tijelo i postojanje".
Iz Domina dalje pišu: "Neumornim angažmanom ove umjetnice, posljednje tri godine kroz jednostavnu i simboličku gestu i sliku Tihe mise koju projicira i kroz medije - mirno stajanje na trgovima diljem Hrvatske, naučili smo kolektivnu snagu umjetnosti".
Stoga, smještaj izložbe u Villi Mautner-Jäger, smatraju, ima i snažnu simboliku. Naime, vilu je krajem 19. stoljeća izgradila obitelj Mautner von Markhof za Herthu, kćer feminističkih uvjerenja, a već početkom 20. stoljeća postala je salonom kulture i intelektualne razmjene. U njezinim su prostorima djelovali Gustav Klimt, Egon Schiele i Alma Mahler, dok je kasnija povijest donijela progon, rat i šutnju autoritarizma. Upravo taj prostor, sa svojim slojevitim nasljeđem vidljivosti i brisanja, briljantnosti i prekida, postaje idealan sugovornik radu ove umjetnice, koji jednako neumorno propituje moć, pamćenje i otpor.
U svom radu, nastavljaju: "od najranijih projekata inzistira na vidljivosti onih koji su potisnuti ili izbrisani: žena u pregovorima s patrijarhalnim kodovima, queer zajednice izbrisane iz javnog diskursa, pojedinaca čiji su životi oblikovani nesigurnošću i sustavnom nebrigom. U njezinim djelima tijelo postaje i subjekt i izvor – nosi upise društva, ali mu i aktivno odolijeva. Bilo kroz izvedbe u trajanju, pažljivo birane predmete ili prostore kolektivne refleksije, ona publiku poziva da se suoči s neugodnim istinama o moći, nasilju, tišini i suučesništvu. Zatvaranjem izložbe u Beču simbolično je zaokružen ciklus rada koji povezuje mit, društvenu stvarnost i suvremenu umjetničku praksu, potvrđujući Arijanu Lekić-Fridrih kao jedno od najvažnijih feminističkih umjetničkih glasova regije.
Bili su pokazani i neki od njezinih najpoznatiji radova, među kojima i "Od 5 do 95" (s Andreom Kaštelan), gdje je intervjuirala žene raznih generacija, potom na njezin način izvedena "Lijepa naša", u Muzeju suvremene umjetnosti, kada joj se u izvedbi među mnogima pridružila i pjevačica Severina...
Jedan je od radova sljedeći: "Instalacija se suočava s paradoksom između obećanja i retorike krajnje desnog nacionalizma koji oblikuje današnju Europu. Na šest nacionalnih zastava, a to su hrvatska, austrijska, poljska, mađarska, britanska i francuska, ispisani su istovremeno tekstovima preuzetim i iz Ustava pojedinih zemalja, te iz suvremenog krajnje desnog diskursa. "Postavljene na istom polju boje i simbola, one otkrivaju rastuću disonancu između ideala demokracije i porasta netolerancije, populizma i autoritarnog nacionalizma diljem Europe". Postavila je, kako nam je rekla sama umjetnica, zastavu, uz koju je stavila i škare i upaljač, pa su posjetitelji mogli odlučiti hoće li intervenirati, na njoj piše: "Ovo nije moja zastava, slobdno ju režite, palite...".
Na zidu, dvije ušivene slike s koncerta Thompsona podsjećaju na trenutak kada su dronovi osvijetlili nebo Djevicom Marijom i križem, dok su pojedinci vikali uz "Za dom spremni", kako navodi umjetnica uz ovaj rad, "pozdrav zabranjen zakonom, ali normaliziran u javnom spektaklu. Zvuk tog skandiranja ispunjava instalaciju, privlačeći posjetitelje u okruženje gdje se vjera, nacionalizam i nasilje stapaju u jednu gestu".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....