Izložba desetljeća

Veliko otkriće: ‘Vermeerova ‘Djevojka s bisernom naušnicom‘ uopće nema biser, već staklenu kuglicu u obliku suze‘

Izložba u Rijksmuseumu

 Anp/Ddp Usa/Profimedia/Anp/ddp Usa/profimedia
Znamenita slika majstora uz Delfta koju još zovu i ‘Mona Lisa sjevera‘ ili ‘nizozemska Mona Lisa podvrgnuta je detaljnim analizama

Kada se krajem 19. stoljeća pojavila na tržištu umjetnina, danas jedna od najslavnijih slika na svijetu, Vermeerova "Djevojka s bisernom naušnicom", prodana je za svega dva guldena, što je manje od jednog dolara, kao djelo anonimnog umjetnika. Dugo je bila poznata i kao "Djevojka s turbanom" sve do sredine 90-ih prošlog stoljeća. Sada bi se stvari, barem po pitanju njezina naziva, mogle opet primijeniti nakon velike Vermeerove retrospektive, jedne od najiščekivanijih izložbi posljednjih godina, koja je ovih dana otvorena u Rijksmuseumu.

Naime, Vermeerov model za tu njegovu čuvenu sliku vjerojatno nosi staklenu kuglicu u obliku suze, a ne pravi biser. U katalogu izložbe jedan od kustosa Pieter Roelofs ističe da bi biser ove veličine bio "astronomski skup" budući da su u 17. stoljeću biseri uglavnom dolazili iz tjesnaca između Indije i današnje Šri Lanke. Godine 1632. nizozemski draguljar platio je 500 funti za veliki biser kupljen u Londonu za jednu princezu (oko 100.000 funti danas), koji je vjerojatno bio mnogo manji nego onaj na Vermeerovoj slici.

Prema Roelofsu, "u Vermeerovim radovima gledamo imitacije staklenih bisera, koje su u njegovo vrijeme uglavnom prodavali venecijanski puhači stakla". Ipak, za ravnateljicu muzeja Mauritshuis u Haagu, vlasnika tog Vermmerovog djela, Martine Gosselink, naušnica koju je naslikao Vermeer "nije ni biser ni staklo, već jednostavno boja", dva brzo nanesena poteza kistom.

Znamenita slika majstora iz Delfta koju još zovu i "Mona Lisa sjevera" ili "nizozemska Mona Lisa" podvrgnuta je, inače, prije pet godina, detaljnim analizama čiji su rezultati, objavljeni 2020. godine, dali nove uvide u to kako je nizozemski umjetnik naslikao jedno od najpoznatijih djela na svijetu bacajući novo svjetlo na slikarev rad kistom, upotrebu pigmenata i kako je "izgradio" sliku u različitim slojevima.

Međunarodni tim konzervatora, znanstvenika i istraživača proveo je dva tjedna početkom 2018. proučavajući sliku u posebno izgrađenom staklenom studiju u Mauritshuisu, omogućivši javnosti da prati forenzičku analizu.

image

Izložba u Rijksmuseumu

Koen Van Weel/Afp/Profimedia/Koen Van Weel/afp/profimedia

Istraživački projekt, poznat kao "Djevojka u središtu pozornosti", vodio je Mauritshuisov konzervator slika Abbie Vandivere koji je radio sa stručnjacima u nekoliko drugih institucija uključujući Rijksmuseum u Amsterdamu i Sveučilište za tehnologiju Delft.

"Jedno od najiznenađujućih otkrića bilo je da pozadina nije samo prazan tamni prostor; Vermeer je naslikao Djevojku ispred zelenog zastora. Tehnike snimanja vizualizirale su dijagonalne linije i varijacije boja koje sugeriraju presavijenu tkaninu u gornjem desnom kutu slike", istaknuli su istraživači. Također, makrorendgensko fluorescentno skeniranje i mikroskopsko ispitivanje otkril su da je Vermeer naslikao sitne dlačice oko oba oka (golim okom Djevojčica se uvijek činila kao da nije imala trepavice).

Stručnjaci međutim nisu uspjeli riješiti i najveći misterij vezan za ovu sliku - tko je portretirana djevojka. Bilo je nagađanja da je model možda bila Vermeerova najstarija kći Maria, koja je rođena oko 1655., ali ona je u to vrijeme imala samo oko deset godina. Muzej Mauritshuis, datira ga u 1665., a trenutna izložba u Rijksmuseumu od 1664. do 1667. Knjiga Tracy Chevalier "Djevojka s bisernom naušnicom" iz 1999. daje pak fiktivnu priču o nastanku slike, u njoj je model za Djevojčicu Vermeerova sluškinja koju je utjelovila u istoimenom filmu iz 2003. godine Scarlett Johanssonn.

Ne zna se mnogo niti o putu slike nakon što je napustila Vermeerov atelje, pojavljuje se u različitim popisima pod raznim imenima sve do 1881., kada je kupuje Arnoldus Andries des Tombe, no kako nije imao nasljednika, poklanja je Mauritshuisu 1902. Svoj sadašnji naziv slika je dobila tek relativno nedavno i to zaslugom kustosa tog muzeja Quentina Buvelota povodom Vermeerovu retrospektive održane u Washingtonu i u Haagu 1995.-96. koji je turban zamijenio bisernom naušnicom. U svakom slučaju, danas je "Djevojka s bisernom naušnicom" bez dvojbe najveća zvijezda kolekcije muzeja Mauritshuis, a slovi i za umjetnikovo najpopularnije djelo. Upravo zato, iako trenutna i dosad najveća Vermeerova retrospektiva u Amsterdamu traje do 4. lipnja "Djevojka s bisernom naušnicom" toliko je važna za taj muzej da će, prema najavama, vrlo skoro, već početkom travnja, vratiti se i ponovno biti izložena u Haagu gdje je žele prije uskršnjih praznika kako bi podigli posjećenost.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 10:13