OZNAKA ‘POVJERLJIVO‘

Nepoznati film Charlieja Chaplina: ‘Imao je 79 godina, mjesecima je proučavao samo jedno‘. Zanimljivo tko je trebao imati glavnu ulogu

Charlie Chaplin

 United Artists/entertainment Pictures/profimedia/United Artists/entertainment Pictures/profimedia
Nova knjiga detaljno govori o nedovršenom projektu genija komedije. Chaplin je dobio ideju za film 1968., bio je nadahnut da napiše scenarij u mnogo kraćem vremenu i s više samopouzdanja
Nova knjiga detaljno govori o nedovršenom projektu genija komedije. Chaplin je dobio ideju za film 1968., bio je nadahnut da napiše scenarij u mnogo kraćem vremenu i s više samopouzdanja

‘The Freak‘ je fantazija o "prekrasnom stvorenju s krilima... ptici s ljudskim tijelom", o nestvarnom ženskom biću imenom Sarapha, koja ima moć izliječiti bolesti i donijeti mir svijetu.

To je siže scenarija nedovršenog posljednjeg filma genija komedije Charlieja Chaplina, scenarija na kojem je radio gotovo do svoje smrti 1977. godine.

Sada će cijela priča o posljednjem Chaplinovom projektu napokon biti objavljena u knjizi Davida Robinsona "The Freak: The Story of an Unfinished Film" u izdanju njujorške izdavačke kuće Sticking Place Books. Sastavljena je od nacrta, dijelova dijaloga i skica koje je Chaplin ostavio iza sebe, kao i razgovora i svjedočanstava ljudi koji su surađivali s Chaplinom, dokumenata iz raznih arhiva.

Sačuvani radni materijali za "The Freak" opsežniji su od onih za bilo koji drugi Chaplinov film. Otkrivaju da je bio blizu snimanja. Detaljno su opisani svi aspekti, od razrade scena do sesija za specijalne efekte, uključujući krila za Saraphu. Tu su i financijske projekcije, zapisnici tehničkih sastanaka i rasporedi produkcije.

David Robinson, Chaplinov službeni biograf koji je napisao knjigu, rekao je za "The Guardian": "Šteta što nije dovršen jer je mogao biti čudesan film."

Za ulogu Saraphe, Chaplin je odabrao svoju kćer Victoriju, tada tinejdžericu, a koja se kasnije prisjetila: "Satima, tjednima, mjesecima, on je proučavao pokrete ptica u letu – žive mehanike krila. Gledao je filmove u kojima su muškarci i žene letjeli nebom. Ali tadašnje tehnike ga nisu zadovoljavale. Želio je pronaći svoj način – izrađen, osoban – način kako prenijeti osjećaj letenja na ekran. Vjerujem da bi ga pronašao. Ali vrijeme mu je podrezalo krila. Charlie Chaplin nikada nije ostvario svoju viziju."

Paul Cronin, njegov britanski izdavač, rekao je da je Chaplin stvorio heroinu bezvremensku poput "Malog skitnice", autsajdericu.

"Chaplin je to vrlo jasno naveo u svojim bilješkama o produkciji."

Robinsonova knjiga o "The Freaku" objavljena je prvi put 2020. godine na talijanskom jeziku, u ograničenom izdanju Cineteca di Bologna, koja je katalogizirala cijeli Chaplinov arhiv. Sada stiže novo, prošireno izdanje na engleskom jeziku.

Cecilia Cenciarelli iz Cineteca di Bologna, koja je uredila nadolazeću knjigu u suradnji s Chaplinovom obitelji, rekla je da je "The Freak" bio uglavnom nepoznat čak i istraživačima koji se bave Chaplinovim likom i djelom.

image

Naslovnica knjige The Freak, 2025

"Našli smo se s mnoštvom materijala oko ovog filma o kojem nikada nismo ništa čuli i okrenuli se Davidovoj ‘bibliji‘, njegovoj knjizi ‘Chaplin: Njegov život i umjetnost‘, radi pojašnjenja, samo da bismo shvatili da je ‘The Freak‘ jedva spomenut."

Chaplin je dobio ideju za film 1968., 1969. godine. Već je bio blizu osamdesete i bio je nadahnut da napiše scenarij u mnogo kraćem vremenu i s više samopouzdanja nego ijedan prethodni.

I on i ljudi oko njega bili su svjesni da zbog njegovih godina trebaju što prije krenuti ostvarivati njegovu viziju. Stoga je, čak i dok su još tražili novac za financiranje projekta, Chaplin o vlastitom trošku angažirao dizajnere da predstave njegove vizualne koncepte i izrade storyboarde, te je istraživao složene tehnike specijalnih efekata koje je priča zahtijevala. Chaplin je 1969. bio u Londonu, istražujući načine kako izvesti scene letenja. Razgovarao je s tvrtkama koje su stvarale efekte letenja za kazalište, kao i sa stručnjacima za filmske specijalne efekte, uključujući one u tada najuglednijem studiju Shepperton.

Chaplin, njegov producent Jerome Epstein i odjel za specijalne efekte studija Shepperton uložili su mnogo vremena i novca u izradu prototipa velikih zglobnih krila koja su trebala biti pričvršćena na glavnu glumicu – Chaplinovu kćer Victoriju – tijekom cijelog filma.

image

Naslovnica izdanja knjige The Freak na talijanskom jeziku, 2020.

U knjizi je i intervju s Geraldom Larnom, umjetnikom koji je radio u Sheppertonu i koji je izradio 150 crteža prikazujući krila i Victoriju u letu.

"Charlie je bio vrlo jasan i detaljan oko onoga što je želio i što je očekivao od nas ... Mislili smo da će to biti težak projekt, ali ne i nemoguć ... Dobra stvar je bila što smo uvijek dobivali povratnu informaciju od Charlieja.", rekao je Larn.

Ta su krila sada izložena u Chaplin’s Worldu u Švicarskoj.

Nedavna akvizicija dijela arhiva Jeromea Epsteina istraživačima Chaplinova djela otkrila je iznenađujuće informacije o filmu - projekt je zapravo bio samo jedan korak od realizacije, što potvrđuju dokumenti iz pretprodukcije, odabir glumaca, potraga za lokacijama i opsežna korespondencija između Epsteina i nekoliko studija. Iako film nikada nije dovršen, Chaplin je ostavio bogato svjedočanstvo – gotovo 3.000 stranica tekstova, fotografija i nacrta, sa zvučnim zapisima njegova vlastitog čitanja scenarija i njegovih pokusa na klaviru dok je skladao glazbenu podlogu.

image

Victoria Chaplin trebala je glumiti Saraphu

The Picture Art Collection/alamy/profimedia/The Picture Art Collection/alamy/profimedia

Među papirima su i bilješke o odabiru glumaca označene kao "povjerljivo", a na popisu su Robert Vaughn, James Fox i Richard Chamberlain kao kandidati za glavnu ulogu engleskog profesora koji se sprijatelji sa Saraphom nakon što je pronađe na svom krovu, ozlijeđenu i onesviještenu. Chaplin je i sam trebao nastupiti u kameo roli.

U jednoj sceni, Sarapha govori svojem spasitelju da mrzi svoja krila: "Ne volim zbunjivati i plašiti ljude ... Bojim se svih i svi se boje mene." U drugom odlomku, Chaplin je napisao: "Sarapha ga je voljela unatoč činjenici da on nije imao krila".

Arnold Lozano, upravitelj Chaplinove ostavštine, opisao je novu knjigu kao "prvu sveobuhvatnu prezentaciju Chaplinovog posljednjeg, nedovršenog filmskog projekta". Dodao je: "Knjiga otkriva ‘The Freaka‘ kao možda njegovu posljednju ostavštinu, jedinstvenu unutar njegovog opusa, ali i dalje prožetu prepoznatljivim Chaplinovskim elementima. Ovo izdanje pruža rijedak uvid u jedan od najizvanrednijih projekata njegove 63-godišnje stvaralačke karijere u kinematografiji."

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. studeni 2025 19:13