SUBVERSIVE FESTIVAL

Manje ambiciozno nego ranije, no i dalje zanimljivog programa

Projekcijom filma “Pervertitov vodič kroz ideologiju” nastalog u suradnji Slavoja Žižeka i njegove “kućne” redateljice Sophie Fiennes, u subotu u Zagrebu počinje 6. Subversive film festival, teorijsko-filmski festival koji se bazira na zanimljivom hibridnom konceptu marksističkog teorijskog simpozija, teorijskih debata, te projekcija filmova politički angažiranog sadržaja.

Isprva, Subversive je bio ponajprije filmski festival s teorijskom nadgradnjom. Od prošle godine, balans između filmskog festivala i teorijskog simpozija pomakao se više prema teoriji i aktivizmu, pa Subversive više ne donosi grandiozne, iscrpne i sjajno selektirane super-retrospektive kakve su ga karakterizirale ranijih godina. Međutim, ako više i nije kao donedavna slastičarnica rariteta za filmofile, Subversive i dalje donosi podosta interesantnih, novih i starih naslova.

Selektor Dragan Rubeša

Ovogodišnji program sastoji se od četiri dijela. Kao jezgra programa tu su dokumentarna i igrana selekcija kojima je ove godine selektor riječki kritičar Dragan Rubeša. Treći i filmofilima možda najslasniji program je retrospektiva francuskog režisera Chrisa Markera, a četvrti onaj koji slovi za glavnu atrakciju. Riječ je o hrvatskoj premijeri dokumentarne historiografske serije “Neispričana povijest Sjedinjenih Država” redatelja Olivera Stonea.

U igranom je programu sedam naslova, od kojih je najsvježiji i najistaknutiji “Za Marksa”, film ruske redateljice Svjetlane Beskove koji se poigrava spajanjem klasične marksističke agitke s prizorima i ikonografijom suvremenog tranzicijskog kapitalizma. Vjerojatno najveća atrakcija dokumentarnog programa je film “Duh ‘45” britanskog ljevičarskog filmskog veterana Kena Loacha, koji u svom TV dokumentarcu rekonstruira poslijeratnu laburističku revoluciju epohe Clementa Atleeja, te način na koji je Margaret Thatcher demontirala stečevine ‘45 i poratnu državu blagostanja. Zapažena su bila i dva talijanska dokumentarca, “Mračna tvar” Massima D’Anolfija o poligonu za oružje na Sardiniji te “Slatki brod” redatelja Danielea Vicarija, režisera kojem je Subversive prošle godine prikazao dva filma, a festival u Splitu pred nekoliko godina ključni suvremeni talijanski doks, “Il mio paese” (Moja zemlja).

Francuski alternativac

Ipak, filmofilima će nesumnjivo biti najzanimljivija velika retrospektiva francuskog modernističkog alternativca Chrisa Markera koja uključuje jedanaest filmova i po mom sjećanju je najopsežnije Markerovo predstavljanje u Hrvatskoj. Među naslovima koji će biti prikazani su i njegovi najčuveniji evergrini: “Bez sunca” (Sans soleil) te “Mjesto oproštaja” (Le Jetee), film koji je poslužio kao osnovica za kultnih “12 majmuna” Terryja Gilliama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. svibanj 2024 23:26