PRVI PUT U HRVATSKOJ

Ovi ljudi oživjeli su heroja iz Vukovara pomoću AI, pogledajte rezultate. ‘Više ništa neće biti isto‘

Film Sokol – Nezaustavljiv kao sudbina

Autori Eduard i Dominik Galić sa suradnicima snimili su film "Sokol - Nezaustavljiv kao sudbina", koji premijeru ima sutra
Autori Eduard i Dominik Galić sa suradnicima snimili su film "Sokol - Nezaustavljiv kao sudbina", koji premijeru ima sutra

- AI mijenja našu profesiju. Ne znamo još u kojoj mjeri i kako će to već sutra izgledati, ali ono što znamo jest da već danas uvelike mijenja proces izrade filma - govori nam Dominik Galić, producent novog filma "Sokol - Nezaustavljiv kao sudbina", koji je veliku pažnju privukao najavom da se u izradi filma koristila umjetna inteligencija.

Kao prvi takav u Hrvatskoj, a možda i šire, čini iskorak u svijetu filma, ali kao svaku inovaciju u povijesti, i njega prati val kritike. Ovaj se film odmaknuo od klasične uporabe AI-ja za stvaranje vizualnih efekata te je proširio utjecaj na cijele igrane scene, a sve u svrhu pokušaja stvaranja što realističnije interpretacije povijesnih događaja. Dok se čini paradoksalnim da se realizam uprizoruje alatom koji danas stoji kao antiteza svemu što je stvarno, u razgovoru s timom koji je kreirao ovaj film otkrivamo što to zaista znači, za ovaj film, ali i za svaki sljedeći koji će ga pratiti u stopama.

Novi kulturni magazin Jutarnjeg od sada je dostupan i putem Hanza Media webshopa! Naruči ga i preuzmi u odabranom paketomatu

Film tematizira život i iskustvo pokojnog hrvatskog vojnika Velimira Đereka, zvanog Sokol, koji je bio jedan od posljednjih boraca u Domovinskom ratu. Autori filma naglašavaju da prizori ostvareni umjetnom inteligencijom radnju filma samo nadopunjuju te da ne čine niti većinu scena. Njegov život je prije svega prikazan nizom arhivskih snimki i intervjua s članovima obitelji, prijateljima i suborcima. AI-jem su isključivo stvorene igrane scene koje prikazuju simulaciju događaja iz Đerekova života.

image

Film Sokol – Nezaustavljiv kao sudbina

Generiranje uz pomoć umjetne inteligencije

- Kada govorim o ovom projektu, ispada kao da zagovaram umjetnu inteligenciju, ali zapravo ni sam ne znam što to za mene znači, što to znači za producentsku profesiju - objašnjava nam Galić i dodaje da se filmska industrija trenutačno suočava s velikim promjenama.

Umjetna inteligencija se sada upliće u svaki dio posla, od kreiranja scenografije do gestikulacije "glumaca". No, postprodukcijski tim, koji je radio na projektu, objašnjava da proces nije tako jednostavan, kako mnogi smatraju.

- Generalno, postoje dva načina za izradu uz pomoć AI alata. Jedan se izvodi generiranjem izravno, putem ‘promptova‘, tekstualnih naredbi koje se zadaju AI alatu da kreira video - tumači Tomislav Josipović, direktor Chroma studija iz Zaprešića, koji se bavi proizvodnjom filmova, videofilmova i televizijskog programa, a ključan je bio i u izradi ovog filma.

Generiranje "promptovima", princip na kojemu se temelji i univerzalno priznati sinonim za umjetnu inteligenciju, ChatGPT, najučestaliji je i najprihvaćeniji oblik korištenja AI modela. Ipak, zbog specifičnosti zahtjeva ovog projekta, taj model nije bio korišten u izradi "Sokola".

image

Tomislav Josipović, direktor Chroma studija

Ronald Gorsic/Cropix

Sve počinje od fotografije

Koristio se drugi, kompliciraniji, ali točniji oblik. - Mi smo počeli od fotografije. Fotografijom je obuhvaćena scenografija, kostimografija, sve što želite vidjeti u kadru, a kada to imate, određujete kako će se kretati elementi. Kako će se kretati kamera, kako ljudi, kako automobili i sve što se nalazi u kadru. Dakle, u našem se slučaju prvo radi fotografija, a iz fotografije videokadar - govori o procesu Josipović.

Neke su fotografije već imali, ali, budući da je svaki detalj kadra morao imati svoje pokriće, izradi je prethodilo iscrpno istraživanje i fotografiranje pojedinih elemenata. Tako je jedna od lokacija za snimanje bio i Vojni muzej MORH-a u Zračnoj luci u Plesu, gdje je Josipović fotografirao opremu i naoružanje korišteno u ratu.

image

Marko Prizl, član postprodukcijskog tima koji je radio na filmu Sokol

Ronald Gorsic/Cropix

- Na internetu nema dovoljno fotografija oružja koje se koristilo u to vrijeme. Zapravo, za svako oružje postoji po jedna, dvije fotografije, ali za naše potrebe, za ‘treniranje‘ AI-ja potrebno je 15, 20 fotografija - dodaje Josipović. "Treniranje" AI-ja je modus operandi umjetne inteligencije, a očituje se u pohranjivanju velike količine informacija, u ovom slučaju fotografija, u sustav, koje se potom analiziraju, obrađuju i povezuju kako bi se kasnije to "znanje" koristilo za odgovor na upit, odnosno zahtjev.

Iscrpno istraživanje

S ciljem što vjerodostojnijeg prikaza pratio se svaki detalj priče. - Na kraju sam imao oko 60 fotografija jedne strojnice koju je koristio jedan lik iz filma. Morala je biti baš ta strojnica jer je taj, specifičan lik koristio baš tu određenu vrstu strojnice. Dakle, nije istina da jedna osoba samo sjedne za računalo, piše ‘promptove‘ i tako kreira scenu, već se radi o vrlo detaljnom procesu - naglašava direktor Chroma studija. - Umjetna inteligencija može kreirati otprilike ispravnu scenu, ali bez navođenja ona neće biti savršena.

image

Fabijan Matić iz zaprešičkog Chroma studija, postprodukcijskog studija koji je radio na filmu

Ronald Gorsic/Cropix

Svaka se scena dodatno provjeravala. - Često bismo dovršili scenu i onda primijetili da se detalji ne poklapaju s onime što mi želimo. Čizme nisu bile iste kao one koje su nosili naši vojnici, uniforme su bile raznovrsne jer vojnici nisu bili klasično uniformirani, nosilo se što je tko imao, ponekad i traperice, to smo sve htjeli prikazati. S tim smo se dosta susretali jer se radi o dokumentarnom filmu, što znači da je naglasak na točnosti još izraženiji. Svaki je detalj bio pod mikroskopom, od čizama do dima u zraku - navodi Josipović.

Pokušaj - promašaj

Drugačija vrsta izazova bila je generiranje ekspresija lica. - Prikazivanje emocija radili smo preko ‘promptova‘, tekstualnih opisa emocije koju AI na svoj način pokušava dočarati. To je metoda pokušaja - promašaja. Prošli smo kroz velik broj pokušaja dok nismo bili zadovoljni, prvenstveno jer smo htjeli zadržati njegovo lice bez deformacija, a zatim i prikazati osjećaj koji smo zamislili - opisuje Josipović.

image

Producent filma Sokol – Nezaustavljiv kao sudbina Dominik Galić

Ronald Gorsic/Cropix

- Originalni ‘prompt‘ se može dorađivati, ali sve se svodi na strpljenje. Čekanje točnog prikaza emocije, dubine pogleda, izraza lica. Ogroman je proces pogoditi sve, od kostimografije i scenografije do kretanja kamere i izraza lica - govori Josipović i ističe da je za jedan kadar bio potreban jedan dan rada. Osim Josipovića, u timu su bili i Marko Karaula, Marko Prizl, Fabijan Matić i Davor Klarić, a, kako su nam objasnili, nitko nije imao specifičan posao, svi su radili na svakom dijelu produkcije.

Studio je koristio nekolicinu modela AI-ja jer, kako sami kažu, nijedan nije dovoljno usavršen da može odgovoriti na sve tražene zahtjeve. - Koristili smo Mystic za izradu fotografija, rjeđe OpenAI, a najviše Kling 2.1 i Seedance za generiranje videa - nabraja, ali dodaje da se na filmu radilo tri mjeseca te da su se za to vrijeme koristili mnogi drugi modeli jer, kaže, svaki je model dobar za nešto, a nijedan za sada nije savršen.

U vrlo bliskoj budućnosti dolazi do promjene

Iz razgovora zaključujemo da se umjetna inteligencija i dalje može tretirati samo kao pomoćni alat. Uspješnost završnog produkta ovisit će o direktnosti i specijaliziranosti naredbi, o vođenju. Trenutačno je i dalje potreban stručnjak. Ipak, Josipović naglašava da neće proći još puno vremena prije nego što se i ta hijerarhija promijeni. - Mislim da će već u vrlo bliskoj budućnosti doći do promjene. U našem je filmu problem bilo doći do svih željenih elemenata klasičnog filma, no usprkos tome, već smo to danas uspjeli riješiti. Prisjetite se kako je umjetna inteligencija izgledala prije dvije godine, a sada zamislite koliki joj je potencijal za godinu, dvije - iskreno će Josipović.

image

Fabijan Matić, Dominik Galić, Tomislav Josipović, Marko Prizl iz Chroma studija

Ronald Gorsic/Cropix

Napominje da će se današnja ograničenja umjetne inteligencije, poput onih za kompleksnije radnje, definitivno sanirati u roku od dvije godine. - Jednostavna scena u kojoj se kamera približava portretu već sada izgleda sjajno, ali akcijske scene, gdje se puca i trči, skače preko ograde i slično, tu se vidi ograničenje. Pokreti su još trapavi, ljudi su drveni. To je trenutačno stanje, ali za dvije godine riješit će se i to - uvjeren je Josipović.

Producent Galić je prije samo nekoliko godina izašao s filmom "Šesti autobus", smještenim u isti povijesni kontekst, ali, prema njemu, tematski drugačijim. - Netko može reći da je tema opet rat, ali ova se tema može povezati sa svakidašnjim životom. Kako gledamo na velike odluke u životu, koliko ih prihvaćamo, a koliko prebacujemo na druge. Ovo je film o čovjeku koji je imao sve, imao je dobro plaćen posao, prijatelje, sve. Imao je sve predispozicije da njega rat uopće ne dotakne, no on je ipak odlučio otići i boriti se - objašnjava Galić.

Film će imati premijeru u utorak 11. studenoga u kinu Kaptol Boutique Cinema, a dva dana kasnije ulazi i u redovnu distribuciju u čitavoj zemlji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. studeni 2025 02:13