Otkazivanje prikazivanja filma Oluja redatelja Jakova Sedlara u Dubrovniku, u okviru službenog programa obilježavanja 30. obljetnice vojno-redarstvene operacije Oluja, izazvalo je niz reakcija, tumačenja i osvrta – od lokalne samouprave do samog autora filma.
Gradonačelnik Dubrovnika, Mato Franković, iznio je svoju stranu priče, objašnjavajući zašto film Oluja nije uvršten u službeni program grada povodom proslave obljetnice Oluje. Prema njegovim riječima, početna suglasnost za prikazivanje filma postojala je, no problem se pojavio u trenutku kad je pristigla najava s vizualnim rješenjem plakata.
"Istina je da je projekcija filma Oluja u gradu Dubrovniku bila planirana te je o tome postojala načelna suglasnost. Produkcija filma je dostavila najavni vizual plakata za najavu projekcije, na kojem su se kao ‘kraljevi u špilu karata‘ nalazile povijesne ličnosti: Kralj Tomislav, Ante Starčević, Ante Pavelić, Josip Broz Tito i Franjo Tuđman", izjavio je Franković.
‘To je neprihvatljivo‘
"Smatrao sam potpuno neprihvatljivim da se dva najveća izdajnika hrvatskog naroda, Ante Pavelić i Josip Broz Tito, nalaze na najavi filma koji bi trebao veličati hrvatsko zajedništvo i slavnu hrvatsku pobjedu. Ne ulazeći u sadržaj samog filma, o kojem nisam upoznat, smatrao sam da je takva najava neprimjerena jer bi obljepljivanje grada s Pavelićem i Titom u povodu 30. obljetnice ove veličanstvene hrvatske pobjede bilo krajnje neprimjereno. Iz tog razloga sam istaknuo da projekcija filma ne pripada službenom programu grada Dubrovnika."
Sada je na cijeli slučaj reagirao i redatelj filma Jakov Sedlar. Optužio je Frankovića za politikanstvo i neistine.
"Samo netko tko je potpuni politički diletant može prihvatiti gradonačelnikovu tvrdnju da je film otkazan zbog fotografija na plakatu na kojemu su se našla ‘dva najveća izdajnika hrvatskoga naroda Pavelić i Tito‘ koji su, ‘kao kraljevi, stavljeni u špil karata‘ (zajedno s kraljem Tomislavom, Antom Starčevićem i Franjom Tuđmanom). Bez obzira na bilo čije političke stavove, ako se želi objasniti kako je uopće kroz povijest došlo do Oluje – povijesne patnje i prolivene suze pro patria bit su filma koji je u Dubrovniku zabranjen – to nije moguće ukoliko se isključe Pavelić i Tito. Oni su, svaki na svoj način, dio hrvatske povijesti koju nije i nikada neće biti moguće ispričati bez uloge koju su njih dvojica imala. Prema tome, a da je pogledao film koji je zabranio, nisam siguran da ne bi shvatio plakat koji razumije svatko tko je u srednjoj školi imao barem trojku iz povijesti."
Sedlar je potvrdio gradonačelnikovu izjavu da je od Grada Dubrovnika tražio financijsku podršku, ali tvrdi kako od Frankovića nikada nije dobio potporu ni za jedan projekt.
‘Nisam primio novac‘
"Jedino točno u Frankovićevom objašnjenju zašto je zabranio film jest činjenica da sam zatražio pomoć od grada Dubrovnika (kao i od mnogih drugih mjesta i gradova) za njegovu realizaciju. Nisam je dobio niti za jedan projekt od Frankovića, gradonačelnika koji mi je osobno, pred svjedocima, prije nekoliko godina, u dva navrata, obećao pomoći u realizaciji filmova o stradanju djece u Domovinskom ratu i o samoubojstvima branitelja. Tada sam na vrijeme podnio zahtjev, ali odgovor je bio da grad koji on vodi za to nema sredstava! Mnoga sasvim mala i siromašna mjesta i gradovi pomogli su da se realiziraju ta dva, kao i ovaj film. Dubrovnik, od kada ga Franković vodi, nikada nije. Zašto – to bolje zna gradonačelnik."
Posebno se osvrnuo i na činjenicu da, prema njegovom tumačenju, razlog otkazivanja filma nije plakat, već sadržaj filma.
"U povijesti filmske umjetnosti postojali su različiti razlozi zbog kojih bi neki film bio zabranjen. Recimo: rasizma, seksualnih konotacija, religije, politike… ali ne postoji slučaj da je film negdje zabranjen zbog plakata! Dubrovnik će tako biti prvi grad koji je zabranio film zbog plakata! Naime, da je gradonačelniku smetao samo plakat, nije ga trebalo nigdje lijepiti, film se mogao prikazati i bez njega, ali njemu je očito smetao film, pa je kao razlog zabrane stavio plakat! Franković će tako u filmsku povijest ući kao prva osoba koja je zabranila film zbog plakata!"
U nastavku izlaganja, Sedlar iznosi i svoju sumnju da razlog otkazivanja prikazivanja zapravo leži u sadržaju filma koji, prema njegovim riječima, spominje ministricu kulture Ninu Obuljen Koržinek.
"Ono što gradonačelnik Franković nije rekao, a što je nedokazivo, jest prava istina o otkazivanju, a ja ću je reći. Očito mu je netko tko je pogledao film došapnuo nešto što je u filmu rečeno o njegovoj sugrađanki, ministrici kulture Nini Obuljen Koržinek, pa se želi ograditi od filma koji je rekao samo ono što cijela hrvatska javnost zna o njezinom (i HAVC-ovom) djelovanju u svemu što bi na pozitivan način govorilo o mnogim temama koje s namjerom nisu obrađivane, a druge koje promoviraju mnogo toga antihrvatskoga, maksimalno podupiru."
Sedlar zaključuje izlaganje porukom kako gradonačelnik Dubrovnika neće spriječiti film da dođe do gledatelja, nazivajući njegov čin "retardiranim" i dodajući da je Dubrovnik nekad bio simbol slobode, a danas – simbol zabrane.
"Dubrovnik je uvijek bio grad gdje je ‘slatka sloboda‘ bila ‘čista ljepota‘ za koju se isplati napraviti sve što je moguće, a ponekad i nešto više. Čin ove Frankovićeve zabrane s navedenim razlogom koji je, blago rečeno, retardiran ni u kom slučaju neće zaustaviti ovaj film koji će, siguran sam, pogledati i mnogi Dubrovčani na jednoj od hrvatskih TV postaja, kasnije na YouTubeu. Ta zabrana samo pokazuje kako je Kafka (i u Dubrovniku) vječan."
Nema tu cenzure
Franković nam je rekao kako prikazivanje filma nije zabranjeno, već jednostavno neće biti dio službene gradske proslave. Istaknuo je kako je redatelju Sedlaru poručeno da film može prikazivati izvan okvira službene obljetnice, kao što to, prema njegovim riječima, čine i ostali gradovi u Hrvatskoj.
"Svi drugi gradovi ne prikazuju ga u okviru svojih obljetnica nego redovno prikazivanje. On je htio da uđe film u okviru službene obljetnice. Kad je poslao pripreme za plakate, rekli smo mu da ne može. Nije ništa drugo rekao niti ponudio drugu mogućnost. Film će se moći normalno prikazati, ali u okviru službenog programa ne. On može sam, kao individua, uzeti kinematografe i polijepiti plakate. Meni je jasno što on traži - pažnju. Priča okolo da mu se zabranjuju filmovi."
Franković je izrazio nezadovoljstvo i plakatom na kojem su uz najavu gradova projekcija Split i Zadar, dok je Dubrovnik prekrižen. "Namjera takvog plakata je očita, podizanje tenzija i stvaranje dojma da se u Dubrovniku nešto zabranjuje ili cenzurira, što nije istina", dodao je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....