FARMAGEDON

Farma kao karikatura klasnog društva

 

Britanski studio Aardman od 70-ih je naovamo specijaliziran gotovo isključivo za jednu tehniku animacije. Ta tehnika je stop-animacija u glinamolu.

Držeći se tehnike koju su doveli do perfekcije, studio iz grada Bristola prošao je sve stepenice animirane proizvodnje. Isprva su radili kratke filmove, uključujući čak četiri nagrađena Oscarima. Potom su osvojili prostor TV serijala, da bi od 2000. počeli redovito proizvoditi animaciju za kina.

Put kakav je prošao Aardman studio, prošao je i jedan od njihovih najpopularnijih likova - Shaun the Sheep (Janko Strižić). Taj lik domišljate ovce prvi se put pojavio 1995. kao sporedni lik u najslavnijem kratkom filmu Aardmana, “A Close Shave”. Bistri ovan dobio je 2007. vlastiti TV serijal s više od 150 epizoda. Na koncu, Aardman je Strižiću posvetio i zasebni kino film. Taj film - “Janko Strižić” (2015) u režiji Marka Burtona i Richarda Starczaka - bio je zbilja briljantan. “Strižić” je bio esencija svega onog što je virtuozno i ljupko u Aardmanovoj animaciji.

Domišljati ovan Janko sada je dobio i svoju drugu kino pustolovinu. “Janko Strižić film: Farmagedon” kao redatelji potpisuju debitanti Will Becher i Richard Phelan, a redatelji izvornog filma ovaj su put samo scenaristi. Družina okretnih ovčica u ovom će se filmu suočiti s izazovom kad pokraj farme sleti svemirski brod. Pojava NLO-a u britanskoj će ruralnoj zabiti pobuditi groznicu. Dok selo opsjedaju ufolozi i znatiželjni turisti, blesavi gazda farme domisli se poduzetničkoj inicijativi: na Jankovoj će farmi sklepati UFO tematski zabavni park. Svi oni - međutim - ne znaju bitan detalj. U štali se, naime, krije stvarni svemirac kojeg je pronašla i sakrila Jankova ovčja družba.

 

“Farmagedon” ima sve karakteristike najboljih klasika Aardmana. Film je animiran stop-animacijom u glinamolu. Snimljen je bez dijaloga, ali uz maštovito korištenje zvukova. Činjenica da je nijem i ovaj film - poput mnogih Aardmanovih - vodi u pravcu “slapsticka”. Humor “Farmagedona” često se sastoji od domišljatog svladavanja fizičkih zapreka i basterkitonovskih tehničkih zadataka. Također, film je do srži britanski, duboko uronjen u englesko društvo i ikonografiju.

Studio Aardman na svom logu ima crvenu zvijezdu, a ta zvjezdica nije se tu očito našla slučajno. Bristolska tvrtka poznata je po specifičnom političkom etosu. Godine 2006. Aardman je raskinuo ugovor s Dreamworksom jer su smatrali da im suradnja s holivudskim studijem sužava kreativnu kontrolu, a prije nekoliko godina utemeljitelji Sproxton i Lord podijelili su dionice tvrtke zaposlenima, smatrajući da je radničko dioničarstvo najbolji način da tvrtka zadrži autonomiju.

Te vrijednosti očituju se i u ideologiji filmova, pa i u “Farmagedonu”. Svijet farme “Janka Strižića” krajnja je karikatura klasnog društva. Gazda farme lijenčina je koji ne radi ništa, a jedino što mu pada na um su ideje za brzu zaradu bez truda. Pas čuvar je tlačitelj, gazdin suradnik i očiti klasni neprijatelj. Kolektiv ovaca prikazan je kao idealizirana slika radničke klase. Ovce stalno nešto rade i smišljaju, prepreke svladavaju zajedničkim trudom, a predvodi ih “klasni heroj”, oštroumni Strižić.

“Farmagedon” - treba odmah reći - ne spada u sam vrh najboljih Aardmanovih proizvoda. Nije ni tako duhovit ni pripovjedački domišljat kao prvi “Shaun the Sheep”. No, tko voli Aardmana - a osobno sam fan - voljet će i ovo.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo