RAVNOPRAVNOST ŽENA

PIŠE NENAD POLIMAC Kako su 'Izbavitelji 2' postali jedan od najuspješnijih holivudskih crtića svih vremena

    AUTOR:
    • Nenad Polimac

  • OBJAVLJENO:
  • 19.06.2018. u 09:37

 

Zlobnici bi rekli da repertoar ovog ljeta kroje cure iz pokreta #Time’s Up, zadužene za promoviranje i ravnopravnost žena u medijima.

Najprije su Sandra Bullock i Cate Blanchett zamijenile Georgea Clooneyja i Brada Pitta u serijalu “Oceanovih 11” (novi film zove se “Oceanovih 8”) i sudeći po odličnoj zaradi, publici se to itekako dopalo. Zatim je crtić Brada Birda “Izbavitelji” nakon punih 14 godina dobio nastavak, novina je u tome što u obitelji super junaka glavni posao obavlja Elastika, tj. Helen Parr, koja je u stanju rastegnuti se do nevjerojatnih razmjera, dok njezin suprug G. Izbavitelj ili Bob Parr čubi kod kuće i čuva djecu. I opet su gledatelji reagirali entuzijastično, “Izbavitelji 2” postali je najuspješniji holivudski crtić u povijesti kinematografije tijekom prvog vikenda, a bruto promet od 180 milijuna dolara osigurao mu je mjesto među 10 najvećih hitova svih vremena - bar kad se računaju premijere i bez obzira na vrstu.

U oba slučaja nije u pitanju kalkulacija, puno prije pronicljivost u predviđanju trendova. Krimi komedija “Oceanovih 8” najavljena je kao projekt još 2015., dvije godine prije no što se zahuktao #Time’s Up, a “Izbavitelji 2” još 2014. Kad je riječ o crtićima, nema šanse da se tako nešto dotjeruje u zadnji čas, jer je sistem produkcije suviše kompliciran i za ozbiljne izmjene potrebne su bar dvije godine.

Akcijske scene

Zbilja zbunjujuće, ali “Izbavitelji 2” kao da su napravljeni po mjeri glasnogovornica #Time’s Up. Tako Elastika mijenja g. Izbavitelja kad je svijet u opasnosti, ali silom prilika, jer su super junaci stavljeni izvan zakona, budući da tijekom svojih pothvata u obračunima sa super negativcima ostave pustoš. Kako su ipak korisni, a imaju i jake zagovornike, računa se da bi super žena mogla preokrenuti javno mnijenje u korist te nadnaravne rase. Jednako je intrigantan i drugi par, tajkuni brat i sestra Winston i Evelina Deavor, koji još više uslojavaju muško-ženske odnose. Ona je genijalan izumitelj, a on je spretan prodavač: što je važnije, proizvod ili trgovina i marketing? U svakom slučaju, Winston vodi njihovo poduzeće, a Evelina je uvijek u sjeni. Dostatan razlog za žensku pobunu? Svakako.

 

Velika je vrlina novih “Izbavitelja” što raspravljanje o rodnoj ravnopravnosti ne smeta akcijskoj i humornoj razini filma. Brad Bird je u originalu fascinirao sekvencama koje bi se sjajno uklopile u serijal o Jamesu Bondu, jedino što nisu bile igrane nego animirane. No i to je relativno. Danas igrani filmovi ne mogu bez animacije, kompjutorski generirane slike (CGI) dočaravaju nestvarne svjetove, pa zašto onda animirani filmovi ne bi simulirali prosede igranog filma. Kad u spektakularnoj ekspoziciji, u kojoj obitelj Izbavitelja i njihov prijatelj Frizer (pravo značenje je Freezer, Zamrzivač, a ne ono doslovno) moraju spriječiti zločestog Potkopavatelja da ne uništi američku metropolu, Bird se služi redateljskim trikovima koje je koristio i u četvrtoj “Nemogućoj misiji” s Tomom Cruiseom: način kadriranja, brisanje granica između igranog i animiranog, mogućeg i nemogućeg - sve je tu isto.

Ima još nekoliko uistinu impresivnih akcijskih scena, međutim, kao i u prethodniku, Birdu je ovdje najvažnija obiteljska dinamika. Kako će g. Izbavitelj primiti činjenicu da je postao dadilja i da mora ispunjavati hirove svoje ne baš obične djece? Isprva herojski, ali kasnije ga sve više izdaje strpljenje. Njegova kći Violeta ne podnosi život super junaka, htjela bi biti obična tinejdžerica, imati dečka i prijateljice kojima se može povjeravati, ali od toga ništa. Njezin mlađi brat Zviz u “dvojki” je razmjerno blijed lik, ali je zato beba Jing-Jang razvila super moći i nema toga što nije u stanju: duplicirati se, ispuštati ubojite zrake, a po potrebi se i uvećavati. Pa dok u većini zapleta ovakvih pustolovnih zafrkancija roditelji spašavaju djecu, ovdje je obrnuto: kad Elastika i g. Izbavitelj dospiju u ralje super negativaca, tko će im drugi priskočiti u pomoć nego Violeta, Zviz i Jing-Jang.

Vizualni dizajn

“Izbavitelji 2” imaju vrlo zanimljiv vizualni dizajn koji povremeno podsjeća na modernističke crtiće kompanije UPA, koji su pedesetih godina konkurirali Disneyju i obilato nadahnuli Zagrebačku školu crtanog filma. Pogledajte samo odjavnu špicu, kao da su je radili Stephen Bosustow i John Hubley, prva imena te već pomalo zaboravljene radionice crtića. Izvrsna je i glazba Michaela Giacchina - koga je Bird otkrio u prvim “Izbaviteljima” - koja spretno skida zvuk ranih filmova o Jamesu Bondu, čini vam se da je skladana šezdesetih upravo u vrijeme kada su snimljeni “Dr. No” i “Goldfinger”.

Iako su mnogi nakon podbačaja blockbustera “Solo: Priča iz Ratova zvijezda” imali zle slutnje glede ovogodišnje holivudske ljetne sezone, bit će da su pretjerali. “Izbavitelji 2” dokazuju da je Hollywood - kolikogod mu prigovarali - u stanju napraviti inteligentan i zabavan spektakl. Nadajmo se da ovo neće biti i zadnji u ovoj sezoni.

 


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo