KONCERTNI PROMOTER

Mate Škugor: Terraneo u Šibeniku je moj životni projekt...

Biljana Gaurina/CROPIX

Želim da i šira publika čuje izvođače koji su mi zauvijek promijenili život

Mada je opravdano i zasluženo napokon počeo solidno živjeti od organizacije koncerata, Mate Škugor je u tom poslu prvenstveno zbog gušta, ideala i želje da u Zagreb i Hrvatsku dovodi inozemne glazbenike i bendove koji su ponajprije uzbudljivi i zanimljivi njemu samome, a publika ako dođe - dobrodošla!

Mate je više aktivist, kulturtreger i prosvjetitelj ovdašnje publike nego uobičajeni organizator koncerata. Desetke, ako ne i stotine zanimljivih gostovanja ne bismo ni doživjeli da nije bilo njega. Kasnih 90-ih Mate je s nikada prežaljenim, pokojnim prijateljem, dizajnerom i izdavačem Ivicom Baričevićem-Barom počeo organizrati koncerte u KSET-u na istim ili sličnim DIY (“do it yourself” ili “uradi sam” etika) osnovama na kojima smo koncem 80-ih Ante Čikara, nižepotpisani, pokojni Damir Krsnik i nekolicina drugih aktivista počeli dovoditi bendove za koje dobar dio ovdašnje publike nije ni čuo, ali su nama u to doba bili bitni.

Prvi koncert

“Koncerte sam počeo organizirati jer nam je dojadilo ići u Ljubljanu. KSET je bio 1996. zatvoren na godinu i pol dana odlukom lokalnih vlasti, ali smo ga uspjeli uz pomoć tadašnjeg prodekana FER-a ponovo otvoriti 1998. godine. Prvi koncert koji smo organizirali bio je 18. svibnja te godine, na godišnjicu smrti Iana Curtisa, a svirao je zagrebački free jazz bend Il gruppo delle azioni progressive. Ne znam točno koliko sam koncerata od tada organizirao, više od 800 sigurno”, nonšalantno priča Mate kao da je najnormalnija stvar u Zagrebu i Hrvatskoj organizirati šezdesetak koncerata godišnje. “Ne znam koliko je sveukupno prodano ulaznica, ali prosjek je negdje oko 120 ljudi po koncertu. Krenulo se s malim brojkama, a posljednjih godina sve je više ljudi koji posjećuju koncerte koje organiziram, dijelom zato što se stvorila publika za takve izvođače, a dijelom i zbog toga što sam počeo raditi s većim imenima. Znači, moguće je da su ti koncerti privukli više od 100.000 ljudi”.

Koncem 80-ih zamalo smo Ante Čikara i ja doveli i Nirvanu u Zagreb za smiješnih 600 njemačkih maraka, no Mate takvih “uboda” ima barem nekoliko. Recimo, The National je prvi put doveo u KSET dok su i u Americi bili gotovo nepoznati bend. Danas su The National, nakon prošlojesenskog gostovanja pred tri i pol tisuće ljudi u Boćarskom domu, najveće zvijezde prvog Teranneo festivala koji Mate radi u rodnom Šibeniku.

Japanski bendovi

“Među najznačajnije koncerte koje sam organizirao valja ubrojiti niz japanskih bendova koji su kasnije izvršili veliki utjecaj na zagrebačku post-rock scenu i ovdašnje underground bendove koji potom uspijevaju rasprodati KSET po cijeni ulaznice od 40 kuna. Izdvojio bih Caribou i Manitobu koji su izvršili veliki utjecaj na ovdašnju elektronsku glazbenu scenu. Za mene osobno presudni su bili The National jer su mi omogućili da počnem normalno živjeti od ovog posla. Doduše, prvi put kad sam ih organizirao došlo je 80 ljudi, ali to mi se pokazalo najpametnijom investicijom u životu. Izgubio sam na prvom koncertu The Nationala 200 eura, ali nekoliko godina kasnije privukli su više od 3000 ljudi pa sam izgubljeno stostruko vratio”, pojašnjava Mate.

“Moj glazbeni ukus teško je definirati, ali pokazalo se da nisam jedini takav. Neki kažu da obrazujem publiku, ali ne bih se usudio to sam za sebe reći. Činjenica je da me zanimaju stvari koje su drugačije, bez obzira da li govorimo o bendovima indie-rocka, post-rocka, folk-rocka ili free-jazza i stalno se trudim pronaći bendove koji bi me mogli zaintrigirati, a nadam se i publiku. Jako želim dovesti Low koje pratim već petnaestak godina ili J Mascisa iz Dinosaur Jr. jer mi je njegov akustični solo album prekrasan”, kaže Mate čija bi se promoterska filozofija sjajno mogla ilustrirati i sloganom BBC Radio 1 “New music first”.

Produkt sebičnosti

“Prvenstveno i danas bendove u Zagreb dovodim zbog sebe i cijeli taj moj posao je produkt moje sebičnosti, ali i DIY etike.

Prvi kriterij je glazbena intrigantnost, a drugi kriterij da pokušam dovesti ljude koji su meni promijenili život poput Mark E. Smitha iz grupe The Fall. Njihov album “This Nation's Saving Grace” okrenuo mi je život naglavačke i uputio me na stotine drugih izvođača koje možda nikada ne bih otkrio da nisam čuo tu ploču. Na koncu se ispostavilo da je britanski post-punk formirao ne samo mene nego i gotovo cjelokupnu rock scenu danas s obje strane Atlantika”.

Matu i danas često možete vidjeti na biciklu kako jurca gradom i dogovara sastanke, ali više ne s ljepilom, četkom i buntom plakata na pak-tregeru. Ti dani ipak su iza njega, ali ne i posvećenost undergroundu.

Nakon godina rada u sklopu KSET-a i Studentskog centra, Mate je ujesen 2010. krenuo u privatne vode pa se pridružio novoj ekipi koja je preuzela i preuredila Tvornicu kulture.

Jesen u Tvornici

Samo ove godine Mate je u Zagreb doveo Swanse, Mercur, Rev, Blues Explosion, Animal Collective i niz drugih izvođača, a na jesen u Tvornicu dovodi Fleet Foxes, trenutno najcjenjeniji i najtraženiji folk-rock bend na svijetu koji je s obje strane Atlantika s drugim albumom “Helplessness Blues” dospio u Top 5 najprodavanijih albuma. Uz takve, hvalevrijedne pojedinačne nastupe kultnih i aktualnih izvođača Mate je pokrenuo i trodnevni indie-rock festival Terraneo za koji se nada da bi - zahvaljujući headlinerima poput The National, La Roux, Janelle Monae, The Fall, Nouvelle Vague, Raveonettes, Mogwai i niza drugih izvođača - mogao privući desetak tisuća ljudi dnevno u Šibenik od 9. do 11. kolovoza. Terraneo je na neki način izrastao iz Matinog klupskog festivala Žedno uho za koji je u zagrebačkom Uredu za kulturu posve ponestalo sluha.

“Pitam se što mi je sve to trebalo oko Terranea, ali naišao sam na odličan prijem kod šibenskih gradskih vlasti, a prije toga sam cijelu ideju o glazbenom i ekološkom festivalu na moru osmislio s ekipom iz kluba Purgeraj, odnosno Arting produkcije koja je imala neke slične zamisli. Mi smo već sad prodali više ulaznica nego što je Robert Plant u srcu sezone prodao na splitskim Prokurativama.

Naša ideja jest hrabra, ali nadamo se da će za tri-četiri godine sve biti posloženo kako treba i da će se uloženo vratiti.

Malo spavamo, puno radimo i ne oslanjamo se samo na publiku iz Dalmacije nego iz Hrvatske i regije, imamo upita i rezervacija i iz Makedonije, Srbije, Bosne, Slovenije, Crne Gore pa čak i Austrije, Njemačke, Skandinavije i Britanije oko dolazaka na festival”, zaključuje svoja promišljanja o Terraneo festivalu naš najagilniji koncertni promoter Mate Škugor.

TERRANEO FESTIVAL

U pet dana održavanja na tri pozornice i u dva DJ hangara prvog Terraneo festivala u bivšoj šibenskoj vojarni nastupit će stotinjak izvođača, pri čemu će najvažnija i najjača imena Terra i Aqua Stage “okupirati” od 9. do 11. kolovoza.

Uz bendove iz regije poput The Bambi Molestersa, Overflowa, Stillnessa, Dubioze kolektiv i Repetitora, valja izdvojiti nastupe kanadskog electro-dua Crystal Castles, danskog garage-rock dua The Raveonettes, francuskog sastava Nouvelle Vague, suradnju Petera Bucka i Stevea Wynna na temu rock'n'rolla i baseballa (The Baseball Project), kultni mančesterski post-punk bend The Fall, škotski space-rock Mogwaija, njujorške bukače Liars, oregonski pop-punk The Thermalsa...

Ipak, ako treba izdvojiti samo tri imena čije koncerte nikako ne biste smjeli propustiti onda su to La Roux, Janelle Monae i The National.

LA ROUX

Hitovi “Quicksand”, “In For The Kill”, “I'm Not Your Toy” i “Bulletproof” s nastupnog albuma iz 2009. godine etablirali su engleski synth-pop duo La Roux koji čine crvenokosa pjevačica Elly Jackson i producent Ben Langmaid kao Yazoo za 21. stoljeće.

JANELLE MONAE

Pjevačica čiji stil doista trpi usporedbe s Jamesom Brownom, Princeom, Lauryn Hill, Grace Jones, Stevie Wonderom pa i Davidom Bowiejem, zahvaljujući space-funk prvijencu “The ArchAndroid”, inspiriran filmom “Metropolis” Fritza Langa.

THE NATIONAL

Ako ste propustili njihov katarzični prošlojesenski nastup u Boćarskom domu u Zagrebu, pokušajte ne učiniti sličnu “nepodopštinu” jer je riječ o najboljem i najbitnijem američkom indie-rock sastavu.

Tagovi

Izdvajamo