Premda se i sami osobno poznaju i dobri su prijatelji, veliki violinisti Maxim Vengerov i Julian Rachlin nastupili su proteklih dana na dvije različite pozornice u Hrvatskoj. Vengerov je održao recital uz klavir na otvorenju 17. izdanja festivala Opera Selecta u Trogiru, a Rachlin je na pretposljednjem koncertu ovogodišnjeg 8. Zagreb Classica pred orkestrom Zagrebačke filharmonije iskazao svoje neupitne sviračke i dirigentske vještine. Da su mogli, vjerojatno bi udružili snage i nastupali u nekoj formaciji zajedno kao svojedobno na Rachlinovu festivalu „Julian Rachlin i prijatelji” u Dubrovniku.
Ovako su naša dva manja lokalna festivala na otvorenim pozornicama pokazala punu moć ugošćivanjem istinskih zvijezda klasične glazbe. Obojica su rođena iste, 1974. (ove godine slave svoje „polustoljetnice”!) na području bivšeg Sovjetskog saveza, obojica su židovskog podrijetla i žive na „Zapadu” – Vengerov u Monte Carlu, a Rachlin u Beču. Kao službeni UNICEF-ovi veleposlanici dobre volje svojom glazbom i aktivnostima šire ideje mira i humanosti, tiho i uporno, uvijek, pa i danas u doba sukoba u zemljama koje su ih obojicu „krvno ili kulturno” obilježili.
„Glazba je univerzalan jezik koji svi razumiju. Oduvijek sam svojim koncertima širio mir i držao se izvan politike”, otkrit će nam Vengerov nakon koncerta u Trogiru, „tako i danas želim povezati ljude cijelog svijeta, različitih društvenih, religijskih, političkih i nacionalnih skupina, to je moja misija”.
Njegov su koncert pod otvorenim svodom trogirske tvrđave Kamerlengo pratile ptičice, avioni koji slijeću i polijeću na obližnju zračnu luku, ali i fijukanje vjetra koji je te vruće večeri donio dobrodošlo osvježenje. Epske su situacije koncerata klasične glazbe na otvorenom s „papirnatim” notama gdje listovi lete na vjetru, no violinist je ovaj put, za razliku od svoje pijanističke partnerice Evgenie Startseve, imao sve note u glavi ili - na tabletu. Ipak, u njihovoj složnoj svirci nikakve se nedaće s vjetrom nisu mogle zamijetiti, sve je išlo tečno i uigrano, dramatično i poetično, kao da svira jedno tijelo, jedan duh. Rezultat je to njihove dugogodišnje suradnje na nebrojenim koncertima i snimkama otkako su se 2000. upoznali kao profesori na Visokoj saarlandskoj glazbenoj školi u njemačkome Saarbrückenu. Jedan od vodećih umjetnika današnjice, gost velikih svjetskih pozornica, izgleda da je u UNESCO-vu gradu pronašao svoje intimno mediteransko utočište:
„Trogir je predivan grad, jedan od najljepših na Jadranskome moru. Za mene je doći ovdje i svirati u ovakvoj tvrđavi i ambijentu prava čarolija.” Dok je prošle godine na otvorenju festivala održao večer Beethovenovih sonata, sada se odlučio na različite autore: treće sonate Franza Schuberta i Johannesa Brahmsa, te jedine sonate Dmitrija Šostakoviča. Premda je Vengerov kao violinist 2005. prolazio tešku krizu uslijed ozljede ramena, zbog čega se na niz sezona, poput mnogih njegovih kolega, okrenuo dirigiranju, iz toga je iskustva izišao samo još jači. Vratio se violini, ostavio dirigentski štapić, a njegova je virtuozna svirka dobila na dubini, zrelosti i ljepoti tona, u maniri najvećih ljudi koji svoje životne nedaće i promišljanja preokrenu u duhovne vrijednote. Dok je u Schubertovoj ranoromantičnoj sonati donio iznimnu pjevnost u klasičnom formatu, u poznatoj je Brahmsovoj romantičnoj sonati otkrio iznimnu strastvenost, dok je poseban doživljaj za sve te večeri bila dramatična izvedba Šostakovičeve glazbe koju je imao prigodu raditi sa svojim mentorom, violončelistom Mstislavom Rostropovičem, Šostakovičevim prijateljem i dobrim poznavateljem njegova opusa. Svi u publici prepoznali su da je riječ o iznimnoj izvedbi koja je ispraćena ovacijama na nogama. „Hvala vam, draga moja publiko, vidim da nam je ovdje s obje strane pozornice lijepo večeras”, rekao je u završnici violinist koje se svojom spretnom pijanisticom nanizao čak tri popularna dodatka – Rahmanjinovljevu mitsku Vokalizu, te dva „štikleca” Fritza Kreislera koja odražavaju najljepše austrougarsko naslijeđe – Bečku koračnicu i Ljubavnu bol.
Festival Opera Selecta, koji sustavno godinama volonterski vode trogirski zaljubljenici u klasiku, u nastavku ljeta donosi koncert Simfonijskog orkestra HRT-a pod vodstvom Ivana Repušića i sa splitskom mezzosopranisticom svjetskoga glasa, Martinom Mikelić u prizorima iz opere Carmen (3. srpnja), zatim Modnom revijom s kreacijama dizajnera Ivice Skoka uz klasičnu glazbu filmskog skladatelja Ozrena K. Glasera i sudjelovanje baletnih solista HNK Zagreb (18. srpnja), te Gala koncert operne dive, sopranistice Lane Kos uz gudački kvartet I Solisti di Verona (20. kolovoza). Jednako tako uspješno klasičnu glazbu među širom publikom masovno širi Zagreb Classic besplatnim koncertima na najljepšoj lokaciji grada, između Umjetničkog paviljona i Glavnog kolodvora, u parku Tomislavova trga.
Na pretposljednjoj festivalskoj večeri posljednjeg lipanjskog dana dosegnut je vrhunac programa koncertom Zagrebačke filharmonije s violinistom-dirigentom Julianom Rachlinom s kojom hrvatska publika njeguje dugogodišnje bliske veze, još otkako je 12 godina vodio svoj dubrovački festival „Rachlin and Friends”. Julian je boljoj formi nego ikad – pola svira uz svjetske orkestre, pola dirigira, kombinirajući i jedno i drugo na istim programima, kao što je i ovdje bio slučaj. Dok se na početku iskazao kao iznimno muzikalni interpret solističke dionice svima nam omiljenog Mendelssohnovog Koncerta u e-molu, istodobno uspješno ravnajući i orkestrom, u nastavku se na scenu vratio s dirigentskim štapićem u ruci i „otprašio” vrlo dinamičnu izvedbu uvertire-fantazije Romeo i Julija Petra Iljiča Čajkovskog, Valcera cvijeća iz baleta Orašar istoga skladatelja, te u završnici uvertire iz Glinkine opere Ruslan i Ljudmila. Užitku „na dekicama” nije bilo kraja, publika je sva djela ispratila ovacijama te bila nagrađena Polonezom iz opere Jevgenij Onjegin ponovno nenadmašnog Čajkovskog. Sprega svestranog umjetnika visokog kalibra i naše Filharmonije koja zvuči sve bolje donijela je večer za pamćenje, kojoj nije smetalo što je akustičke instrumente slušala mahom – sa zvučnika. Ljetna sezona klasičnih koncerata otvorena je na najljepši mogući način.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....