SPLIT - Da je barem netko snimao telefonske razgovore koje su između Pariza i Zagreba tijekom dvije godine vodili
Katarina Livljanić i Joško Ćaleta! Bio bi to jednog dana sjajan dokumentarni dodatak snimci projekta “Dalmatica”.
Velika strast i znanje
Ona, muzikologinja, profesorica srednjovjekovnog pjevanja na pariškoj Sorboni, nudila je dragocjene notne zapise iz misala, evanđelistara, lekcionara i antifonara koji se čuvaju po sefovima Nacionalne hrvatske, ali i bečke, oksfordske, pariške i vatikanske biblioteke.
On, pak, etnomuzikolog u zagrebačkom Institutu za etnologiju i folkloristiku, uzvraćao je napjevima koji su se kroz stoljeća s grla na grlo prenosili i pamtili, sve do našeg doba koje uglavnom sve zaboravlja.
Utoliko su važniji i dragocjeniji ljudi popot ovo dvoje povezanih i svojim pristupom baštini: ona za njih nije predmet za katalogizaciju i konzervaciju, nego živa tvar od koje i danas mogu nastajati nove vrijednosti.
Dvije strasti uložene u veliki rad očituju se i u pjevačkoj praksi ovo dvoje stručnjaka koji su udružili svoja znanja, glasove i ansamble te suprotstavili i spojili i polja svojih umjetničkih i znanstveničkih interesa: takozvano “učeno” liturgijsko pjevanje latinske tradicije sačuvano u kodeksima kao što su Osorski Evanđelistar, Dubrovački misal i mnogi drugi iz kojih se pjevalo u hrvatskim katedralama, a s druge strane pučko pjevanje koje gdjekad zvuči kao odjek, a gdjekad i kao ishodište onog prvog. Četiri pjevačice “Dialogosa”, uključujući i samu Livljanić, te šestorica “Kantadura”, među kojima je i Ćaleta, našli su se lani pod okriljem francuskog festivala u Ambronayu gdje su i praizveli zadivljujuću cjelinu.
Premijera u Zadru
Hrvatska premijera bila je u utorak u Zadru, u Svetom Donatu, a večer kasnije jedinstvena predstava svojom se ritualnošću divno stopila i s atrijem Meštrovićeva kašteleta.
Dramatski vrhunac pjevačkog hoda od adventa do Velikog petka, bio je solo Katarine Livljanić koja je otpjevala vlastito, stilu epohe vjerno uglazbljenje teksta “Govorenje Judino škalam na obišenje hodeći” iz zbirke Vartal. No, srca su drhtala i od hvarskog Plača proroka Jeremije kad ga je zapjevao Marko Rogošić. Dalmatica je, jednostavno, relikviar pjevačke baštine, k tomu čudotvoran.
Branimir Pofuk
Velika strast i znanje
Ona, muzikologinja, profesorica srednjovjekovnog pjevanja na pariškoj Sorboni, nudila je dragocjene notne zapise iz misala, evanđelistara, lekcionara i antifonara koji se čuvaju po sefovima Nacionalne hrvatske, ali i bečke, oksfordske, pariške i vatikanske biblioteke.
Vrhunac koncerta
Katarina Livljanić sama je uglazbila potresni poetski tekst iz 16. stoljeća |
Utoliko su važniji i dragocjeniji ljudi popot ovo dvoje povezanih i svojim pristupom baštini: ona za njih nije predmet za katalogizaciju i konzervaciju, nego živa tvar od koje i danas mogu nastajati nove vrijednosti.
Dvije strasti uložene u veliki rad očituju se i u pjevačkoj praksi ovo dvoje stručnjaka koji su udružili svoja znanja, glasove i ansamble te suprotstavili i spojili i polja svojih umjetničkih i znanstveničkih interesa: takozvano “učeno” liturgijsko pjevanje latinske tradicije sačuvano u kodeksima kao što su Osorski Evanđelistar, Dubrovački misal i mnogi drugi iz kojih se pjevalo u hrvatskim katedralama, a s druge strane pučko pjevanje koje gdjekad zvuči kao odjek, a gdjekad i kao ishodište onog prvog. Četiri pjevačice “Dialogosa”, uključujući i samu Livljanić, te šestorica “Kantadura”, među kojima je i Ćaleta, našli su se lani pod okriljem francuskog festivala u Ambronayu gdje su i praizveli zadivljujuću cjelinu.
Premijera u Zadru
Hrvatska premijera bila je u utorak u Zadru, u Svetom Donatu, a večer kasnije jedinstvena predstava svojom se ritualnošću divno stopila i s atrijem Meštrovićeva kašteleta.
Dramatski vrhunac pjevačkog hoda od adventa do Velikog petka, bio je solo Katarine Livljanić koja je otpjevala vlastito, stilu epohe vjerno uglazbljenje teksta “Govorenje Judino škalam na obišenje hodeći” iz zbirke Vartal. No, srca su drhtala i od hvarskog Plača proroka Jeremije kad ga je zapjevao Marko Rogošić. Dalmatica je, jednostavno, relikviar pjevačke baštine, k tomu čudotvoran.
‘Kantaduri’ i ‘Dialogos’
Četiri članice vokalnog ansambla ‘Dialogos’ Katarine Livljanić i šestorica ‘Kantadura’ Joška Ćalete zajedno su zapjevali tek na kraju izvanredno osmišljenog programa u atriju Meštrovićeva kašteleta |
Branimir Pofuk