'RAINFORD'

U KRATKOM ROKU NOVI ALBUM LEEJA SCRATCHA PERRYJA Majstorije jamajkanskog djeda i engleskog oca dub reggae glazbe

PERTH, AUSTRALIA - MARCH 31: Lee 'Scratch' Perry performs on stage at the West Coast Blues & Roots Festival at the Esplanade Reserve, Fremantle on March 31, 2007 in Perth, Australia. (Photo by Paul Kane/Getty Images)
Getty Images

Lee Scratch Perry

Kad stisnu ljetna žega i sparina, instinktivno se okrećem glazbi koja me u takvim klimatskim i vremenskim okolnostima najviše hladi, a to su reggae i dub. Tražeći što bih si od takve glazbe mogao pustiti iza spuštenih roleta, naletio sam na novi album stasom sitnog, no duhom ogromnog veterana dub i reggae glazbe, Leeja Scratcha Perryja (83) koji će ove godine nastupiti i na Seasplash Festivalu (18. - 21. srpnja) u Šibeniku, uz Mad Proffessora (s kojim je u proljeće 2018. godine nastupio u dvorištu Garden Pivovare na zagrebačkom Žitnjaku) i Scientista.

Između spomenuta dva nastupa Perry je objavio “The Black Album” s kojim je uz londonskog producenta Danielea Boylea, kroz devet roots-reggae skladbi i devet live dubova istih, podsjetio na zlatne dane svog, još u 70-ima do temelja spaljenog studija Black Ark na Jamajci. Samo pola godine nakon tog albuma Scratch - u velikoj mjeri najodgovorniji za uspon reggae i dub glazbe na Jamajci jer uz njega su posao učili mnogi pa i Bob Marley, a radio je i s Beastie Boysima i The Clashom te utjecao i na punk i na rap - objavio je novi album “Rainford”.

Ovaj put u produkciji Adriana Sherwooda, velikog engleskog inovatora reggae i dub glazbe te vlasnika važnih diskografskih kuća Pressure Sounds (osnovana 1994. godine) na kojima je objavljivao albume reggae i dub velikana, uključivši i Perryja te On-U Sound Records (osnovana 1979. godine) za koju su snimali Mark Stewart, Asian Dub Foundation, African Head Charge i drugi. I baš kao što se Perryjev utjecaj kao producentskog i dub genija prelio s Jamajke u razne druge dijelove i glazbe svijeta, tako je i Sherwood iz Londona utjecao i na razne druge glazbene žanrove poput industriala, world musica, drum’n’bassa, junglea i drugih.

Ako je Sherwoodova diskografija - bilo kao producenta, bilo kao osnivača sastava Tackhead, bilo kao remiksera Depeche Mode, Skinny Puppy, Primal Scream i inih - relativno pregledna, Perryjev opus, sa i bez The Upsettersa, a zarad brojnih kompilacija i reizdanja, teško je sustavno pratiti. Ipak, može se uočiti da je Sherwood remiksirao Perryjeve skladbe za album “Dub Setter” (2009.), a koje potječu sa Scratcheveog albuma “The Mighty Upsetter” (2008.), i logično je da se na neki način “Rainford” nastavlja i na to iskustvo.

No još više njihova najnovija suradnja podsjeća na stapanje duha duba s duhom (post) punka, a neke od skladbi izravno vode ka “Sandinisti!” i “Black Market Clashu” The Clasha, odnosno Perryju iz kasnih 70-ih, ali “Rainford” je i suvremeno djelo s kojim će se ove i narednih nekoliko godina, kao i prethodnih, teško nositi bilo čiji novi reggae ili dub album. Ako je Perry zbog svoje djetinjaste naravi i dobrodušnosti pa i zbrčkanosti u glavi zapadao i u karikaturalnost samoga sebe, premda je bio i ostao otac duba kao tehnološkog i glazbenog postupka, ovom suradnjom uz avangardista i inovatora poput Sherwooda potvrđuje da mu se radovi u tako poznoj dobi, baš kao i oni Willijea Nelsona, bez problema nose s onima mlađe konkurencije.

A mogla bi se potegnuti i usporedba Perryjeve i Sherwoodove suradnje s onom Johnnyja Casha i Ricka Rubina, samo u žanrovski posve drugačijoj glazbi. Kako god, najbolji album za ovo ljeto sam pronašao. Još da je malo gandže dede Scratcha i za godišnji spreman.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo