NOVI RAVNATELJ GAVELLE

DRAŽEN FERENČINA PREUZIMA UGLEDNO ZAGREBAČKO KAZALIŠTE 'Pripremam se kao za režiju neke velike predstave'

Split, 080110.
U HNK Split 15. sijecnja odrzat ce se premijera drame
Jadran Babić / HANZA MEDIA

Dražen Ferenčina ovo je ljeto u Histrionima, na zagrebačkoj Opatovini, režirao adaptaciju “Grička vještica”, po Zagorkinim romanima. Očito je posrijedi glavni kazališni događaj ljeta u Hrvatskoj, budući da je predstava rasprodana svaki dan, premda su ulaznice 150 kuna.

Po tom, kazalište uopće nije u krizi, a Ferenčina o tom kaže:”Što god tko mislio o Histrionima, respektabilna je činjenica da usred ljeta, kad je Zagreb prazan, svaku večer na predstavi imate najmanje 400 gledatelja. I tako četrdeset ili pedeset večeri zaredom. O tome većina naših institucionalnih kazališta može jedino sanjati. Dragocjeno je to iskustvo i glumcima, pogotovo onima mlađima. Pružena im je prilika da igraju na otvorenoj sceni, koja ima svoja pravila i zakonitosti koje mnogi glumci i ne uspiju savladati, a neki se nikad nisu ni okušali u toj vrsti kazališta. Što se mene tiče, oni su tu histrionsku-glumačku školu uspješno položili. U tome su im bezrezervno pomagale i njihove starije kolege. Osim toga, bogatiji su i za glumačko iskustvo - kako to izgleda igrati istu predstavu iz večeri u večer. Odigrati jednu predstavu pedeset puta zaredom teško da će imati priliku u bilo kojem našem kazalištu. Inače, kazalište je neprestano u krizi, ali na dobrim predstavama će uvijek biti publike.”

Ferenčina od jeseni preuzima ravnanje zagrebačkom Gavellom.

Ovosezonski repertoar

“Pripremam se kao za režiju neke velike predstave. Otkad sam izabran, puno razgovaram s budućim suradnicima u kom smjeru idemo, osluškujem i kradem svaku njihovu dobru ideju, pokušavam predvidjeti sve potencijalne probleme i po mogućnosti spriječiti ih, veselim se ljepoti mukotrpnog procesa koji me čeka, proračunavam kako da moje ideje i želje ostanu unutar zadane financijske konstrukcije i trudim se što pametnije ispasti u medijima kad najavljujem buduće uspješnice.”

Ovosezonski repertoar djelo je uglavnom dosadašnjeg ravnatelja Borisa Svrtana. On igra glavnu ulogu u Ferenčininoj predstavi “Kako je počeo rat na mom otoku”, koja je od jeseni također na repertoaru Gavelle.

“Kad je čuo da ću se javiti na natječaj za ravnatelja Gavelle, Boris Svrtan me nazvao, dao mi apsolutnu podršku i ponudio pomoć u ovom prijelaznom razdoblju do 15. 10., kad službeno postajem novi ravnatelj. Cijeli ovaj period vrlo dobro surađujemo kao bivši i budući ravnatelj, a u međuvremenu smo vrlo uspješno surađivali kao glumac i redatelj u predstavi “Kako je počeo rat na mom otoku”. Premijera je bila potkraj prošle sezone u HNK Šibenik, a početkom 10. mjeseca održat će se i zagrebačka, u Gavelli. Nadalje, popriličnu pomoć uživam i od svih njegovih suradnika, ekipe koju jako dobro poznajem već godinama i hvala im što svi pripomažu da ravnateljski mandat započnem sa što manje stresa.”

Dosadašnji ravnatelj Boris Svrtan pokrenuo je gradnju nove Gavelline scene, a radovi se privode kraju. I to nije loš miraz.

“Kako sada stvari stoje, do početka studenoga stajat će građevinska dizalica u dvorištu kazališta, što znači da se dotad planira završiti montaža dvorane. Popratni radovi trajat će barem do početka veljače, onda unutarnje uređenje. Ako bude sve po planu, mjesec i pol dana iza toga. U svakom slučaju bit će odlično ako središnji objekt, nova Scena 121, bude spremna za početak sezone 2019/2020.“

Prva pak ovosezonska premijera jesu “Pijani”, suvremen ruski komad u režiji Vita Taufera.

Ključno mjesto

“Sezona 2018/2019 u Gavelli rezultat je dogovora Borisa Svrtana i mene. Neke naslove i režisere sam zadržao, jer se ionako većinom radi o umjetnicima koji su bili dio i mog plana i programa, a prva predstava koju sam izabrao jest ‘Kiklop’ Ranka Marinkovića u režiji Zlatka Svibena. Sezona započinje dramom ‘Pijani’, iz pera jednog od najzanimljivijih ruskih dramatičara, Ivana Viripajeva. Zatim slijedi ‘Kako je počeo rat na mom otoku’ Ive i Vinka Brešana, pa dakle ‘Kiklop’ Ranka Marinkovića, zatim ‘Stela, poplava’ Dine Pešuta, u režiji Selme Spahić, i predstava po novom tekstu Borivoja Radakovića: ‘Borba i dosada: kratka povijest rock&rolla’, u režiji Krešimira Dolenčića. Sljedeću sezonu započinje Paolo Magelli pa Dora Ruždjak Podolski. No o tome kad dođe vrijeme. Smatram da je u idućem razdoblju važno zadržati i njegovati sve što je u Gavellinoj tradiciji danas aktualno i vrijedno te uvažavati velike infrastrukturne i umjetničke prednosti Gavelle kao institucionalnoga kazališta i središnjeg dramskog teatra u Zagrebu i Hrvatskoj. Gavella danas svakako treba biti aktualan i angažiran, ali ne treba biti pamfletistički ni provokativan pod svaku cijenu, ne treba poticati razdor nego razmišljanje.” O predstavi “Hotel Zagorje”. koju su trebale raditi redateljica Anica Tomić i dramaturginja Jelena Kovačić prema romanu Ivane Bodrožić, a u lipnju je skinuta s repertoara Gavelle, Ferenčina kaže: „Neka se kolegice jave, predstava me zanima, potpisat ćemo ugovor i uvrstit ćemo je u repertoar za sezonu 2020/2021”.

Ferenčina zaključuje:

“GDK Gavella jedno je od ključnih mjesta hrvatskoga glumišta, te zbog toga ima i veliku odgovornost, ne samo da održava vlastite umjetničke standarde, nego i da bude motivator ostalih aktera na sceni te krčitelj novih umjetničkih putova. Vjerujem da ćemo to postići kvalitetnim repertoarom”.

Izdvajamo