LOUIS C.K. U MILANU

Na nastupu se raspričao o seks skandalu koji ga je pogodio. I to je bila odlična fora

    AUTOR:
    • Marko Dejanović

  • OBJAVLJENO:
  • 21.07.2019. u 13:27

REUTERS

Dug je put Louis prevalio da bi se popeo na ovu milansku pozornicu. Ne samo iz SAD-a do Italije, nego i put kroz skandale koji su ga zamalo zauvijek skinuli s pozornice

Erupcija olakšanja. Iako zvuči kao fraza, te dvije riječi najbolje opisuju trenutak kada je Louis C. K. izašao na pozornicu Teatra Nuovo u Milanu. Bila je to treća izvedba u dva dana. Sve tri rasprodane do zadnjeg od 1100 sjedala. Publika kao da je do posljednjeg trenutka strepila hoće li ova živuća legenda stand up komedije uistinu izaći, stati pred njih. A onda kada su ga ugledali kako se gega prema stalku s mikrofonom... Vriskovi, aplauz koji zvuči kao grmljavinsko nevrijeme i ljudi koji usred Europe ustaju za standing ovation na početku predstave. Ljudi su, čini se, strahovali da se Louis neće ukazati.

Nije bilo važno što je 22.15 16. srpnja i što su predstave dan ranije u 20 sati te istog dana u 19 sati održane, što nitko nije izjurio iz kazališta i prijavio da je Louis napokon odustao. Ipak smo strepili. Jer imamo razloga. Dug je put Louis prevalio da bi se popeo na ovu milansku pozornicu. Ne samo iz SAD-a do Italije nego i put kroz skandale koji su i njega, kako sâm bez šale kaže publici, natjerali da posumnja hoće li se ikada više smjeti popeti na pozornicu.

Komičar poganog jezika

Siguran sam da ima i onih kojima bi bilo draže da se nije vratio. Ne još, rekli bi i na pitanje “Pa kada onda?” odbili dati jasan odgovor. Bilo bi glupo reći da je američki komičar, rođenjem Meksikanac, kontroverzan. Zapravo, bio bi to točan opis, ali bi se odnosio na njega i prije skandala, jednako kao i poslije skandala. Viđao sam da ga opisuju kao “ozloglašenog komičara”. To zvuči, da prostite, dragi opisivatelji, jednako glupo. Provokativan, komičar poganog jezika, prljavih misli... Sve je to istina. Ali i puno više.

Meni je osobno, da priznam, Louis C. K. omiljeni komičar, prvi uzor za kojim sam se poveo pa se i sâm upustio u kockanje samopoštovanjem zvano stand up komedija. Nisam objektivan, ali se trudim pošteno prenijeti sve poznate činjenice vezane za Louisa i iz njih izvući fer zaključak. Ljubitelj sam Louisove komedije. Mene ohrabruje njegova hrabrost upuštanja u svaku temu, izgovaranja onoga što bi svakome do koga ti je stalo savjetovao da ne izgovora pred drugim ljudima, ma koliko smiješno bilo. Milano mi je bila najbliža prilika da ga napokon vidim uživo.

- Kada ćeš doći u Hrvatsku? - pitao ga je, uostalom, splitski komičar Ivica Lazaneo nakon predstave u Milanu. Naime, Louis je na bisu tražio pitanja iz publike, na koja je onda kroz šale odgovarao.

- Već imam određen i termin u kojem dolazim, evo ga, sad ću ga naći... Nikada! - sprdao se komičar pa ozbiljno dodao da će sigurno kad-tad navratiti i u Hrvatsku, s obzirom na to da sada ide u Poljsku, Rumunjsku i Bugarsku. Inače, iz Hrvatske je u Milano otišlo 15-ero ljudi za koje znam, među njima trojica komičara koja nastupaju u zagrebačkom klubu Studio Smijeha i petero komičara splitskog stand up kolektiva SplickaScena. Ne znam jesu li svi oni tijekom godine Louisova izbivanja iz javnosti i s pozornica uslijed seksualnog skandala kao ja bili uvjereni da nikada neće vidjeti njegov nastup uživo, da je upitno hoće li on ikada više moći snimiti stand up specijal.

Prije Louisa su bila trojica “otvarača”, Joe List, Keith Robinson i Greg Hahn, svaki s po 10-ak vrlo kvalitetnih i raznolikih minuta, a onda je Hahn najavio Louisa i dvorana je eruptirala.

Na pozornicu je tog utorka oko 22.45 izašao čovjek bitno drugačiji od onoga kojeg smo gledali u filmovima, stand up specijalima, autorskim serijama već kultnog statusa. Pred nas nije izašla holivudska zvijezda, nego potpuno sijed čovjek sporog koraka, golemog trbuha i umornog lica. Sam kaže da ima 51 godinu. Najmanje, odgovorili biste kad biste ga vidjeli. Nije to više onaj čovjek u odijelu iz Netflixova specijala “2017”. Onaj tada bio je čovjek koji daje glas glavnom liku u crtiću “Tajni život ljubimaca”.

Ovo je čovjek gotovo klošarskog izgleda. U običnoj plavoj majici, kolega iz prvog reda javlja da je vidio fleku na njoj, pomalo ofucanim trapericama i očito udobnim tenisicama. Čovjek je to koji ne daje glas glavnom liku u crtiću “Tajni život ljubimaca 2” jer je nakon seks-skandala dobio otkaz iz crtića i svih ostalih angažmana. Pred nas je izašao stand up komičar, jedan od onih koji su desetljećima usavršavali olakšavanje života kroz humor, smijanje mraku, tragediji i patnji.

I moram priznati, iz sebičnih mi je razloga drago da Louis nema više uloge u filmovima, što ne daje glas likovima u crtiću, ne režira, ne glumi i ne montira autorsku seriju... Drago mi je da je sve to izgubio jer je sada fokusiran na ono gdje ga najradije gledam - na stand up. I nove su mu fore bolje od onih koje je izvodio u primjerice “2017”. Cijela predstava nije dovršena, ali su ideje jače, kontroverznije, brutalnije i iskrenije. Louis kao da je ponovo u dodiru s publikom, kao da ga opet golica izgovaranje zabranjenih misli. Možda romantiziram, ali moj je dojam da se Louis C. K. vratio sebi. I urnebesno je.

 

Ometanje predstave

Tijekom nekih sat i petnaest minuta redovito sam čuo kolegu komičara Igora Drlju kako kroz smijeh komentira: “Koji kralj!”, “Legendo!” Trajanje nastupa procjenjujem na sat i petnaest minuta jer nemam ručni sat, a mobitele se na Louisovim predstavama mora stavljati u futrole​ Yondr, koje zaposlenici kazališta zatvore na ulasku u dvoranu pa nakon predstave otvore kako biste mogli pristupiti uređaju. Sve ih više komičara koristi (nitko od hrvatskih komičara, koliko znam).

Smisao je spriječiti ometanje same predstave i pogotovo spriječiti neovlašteno snimanje. Louis C. K. valjda je prvi otišao i korak dalje te prijeti pravnim koracima ne samo u slučaju neovlaštenog snimanja i objavljivanja nego i u slučaju pisanog ili izgovorenog javnog prenošenja njegovih fora. Razumijem zašto to radi. Zadnji skandal u kojem se našao došao je nakon što je netko na You Tubeu objavio audioverziju Louisova nastupa u trajanju od 50-ak minuta.

Pričao je i o tome da ne razumije mlade danas. Izgovorio je i da mu je dosadno slušati poglede na život nekog tinejdžera koji je bitan samo zato što je gurnuo debelog školskog kolegu pred cijev i preživio školsku pucnjavu. Da to ne bude dovoljno, narugao se i aktivistima koji teže uvođenju i nametanju niza novih rodnih zamjenica kojima bi ih se trebalo oslovljavati. Internetski su aktivisti pobjesnjeli. Kako se usuđuje rugati nečemu povezanom s pucnjavama u školama? Pekla je i fora s rodnim zamjenicama, ali je reakcija na nju bilo manje jer je bila bolja i dorađenija. Digla se kuka i motika. Čak su se priključili i neki komičari orni da se čuje da su i on pravovjerno ljuti.

Drugi su se komičari digli u obrani Louisa. Objašnjavali su da je riječ o nedovršenoj fori, objašnjavali su proces nastanka stand up izvedbi, nužnost eksperimentiranja, traženja pravih formulacija, ispipavanja i šokiranja, nužnost neuspješnih fora... Nažalost, Louis u Milanu te večeri nije izveo nijednu od tih dviju fora. Bilo bi zanimljivo vidjeti kako ih je doradio. Volio bih da ga silina reakcije nije nagnala da odustane od njih, volio bih, ako je već odustao od njih, da je odustao zato što smatra da u njima nema potencijala.

No od mnogih drugih koje se može čuti u piratskoj snimci nije odustao. I žao mi je što sam poslušao snimku. Bilo bi mi draže da sam te fore prvi put čuo uživo. Bile su mi smiješne, ali i poznate. Srećom, bio je niz drugih koje nikada nisam čuo. Neki, koji su snimku više puta čuli, procjenjuju da je takvih bilo oko 40 minuta. A među njima bi bilo mnogih koje bi šokirale i sablaznile brojne ljude. Nisu njima namijenjene. Čak i Louis u jednom trenutku tijekom nastupa objašnjava tu dosta jednostavnu postavku stand up komedije.

Izvođač i publika imaju prešutni dogovor koji dozvoljava izgovaranje svakakvih grozota. Ako ste kupili ulaznicu i idete gledati stand up komičara, svjesni ste da biste se mogli susresti sa stand up komedijom. Pogotovo ako ste kupili ulaznicu za Louisa. Znate da će pričati o najperverznijim mislima do kojih mozak može doći, znate da se neće libiti narugati vjeri kojoj možda i sami pripadate, znate da je to čovjek koji je u monologu za Saturday Night Live iznio argument za blaži odnos spram pedofila jer činjenica da ih čak i drugi robijaši po zatvorima mlate i ubijaju dovodi do toga da više pedofila odluči nakon počinjenja pedofilije ubiti svjedoke, tj. žrtve. Riječ je o brutalnom toku misli. Ali i smiješnom.

Publika na stand up izvedbama svojevoljno je izložena svim vijugama ljudskog mozga i bit će ogorčena isključivo ako izrečena misao ne izazove barem osmijeh. Ako pak mislima koje se izgovaraju na pozornici izložite ljude koji nisu u dosluhu, a k tome još i oduzmete cijeli kontekst stand up predstave pa brutalnu foru prepričate kao da je politički manifest, naravno da će ljudi biti ogorčeni. Kada je Louis C. K. specijal “Live in the Beacon Theater” otvorio molbom da svi Židovi napuste objekt jer je to politika kazališta, svi su se grohotom nasmijali. Da netko na ovom mjestu napiše “Izvođač na početku predstave zamolio sve Židove da napuste kazalište”, svatko bi normalan pomislio da je spomenuti izvođač čudovište.

Ali Louis C. K. nije prestao biti ljubimac Hollywooda jer je nešto “krivo” rekao na pozornici. Louisov seks-skandal mogao se naslutiti ako ste slušali njegove specijale, ali učinjeno ima vrlo malo veze s njim kao komičarom. Naime, ako ne znate iz skandala koji je nastao u jeku pokreta Me Too, Louis C. K. voli masturbirati dok ga žene gledaju. Činjenice slučaja su sljedeće: New York Times objavio je svjedočanstva pet žena koje su Louisa optužile za neprihvatljivo ponašanje.

Dvije je komičarke pitao može li masturbirati pred njima, one su pristale i ostale šokirane što je on to stvarno i učinio. Jedna je producentica odbila molbu da masturbira pred njom. Louis se posramio i rekao joj da ima problema. Nije masturbirao. Još ga je jedna komičarka nazvala telefonom i čula da Louis s druge strane linije masturbira. Peta je žena anonimno prepričala da je radila za TV emisiju za koju je Louis pisao scenarije i bio producent. Louis ju je višestruko pitao može li masturbirati pred njom. Ona je pristajala i naknadno shvatila da to nije bilo u redu.

Louis je nakon objave skandala objavio priopćenje u kojem je rekao da su sve citirane žene rekle istinu te da nije u to vrijeme bio svjestan da njegov ugled i pozicija među komičarima onemogućuju mnogim ženama odbijanje njegova upita za ekshibicionističkim masturbiranjem. Te se povukao na gotovo godinu dana. Mnogi smatraju da se prerano vratio na pozornicu, da u njegovu priopćenju nema pravog žaljenja i isprike.

A Louis C. K. zasad nije dao nijedan intervju niti je imao dodatnih priopćenja bilo o seks-skandalu, bilo o kasnijem skandalu nastalom oko fore vezane za pucnjave u školama. Ali Louis C. K. u svom nastupu priča o tome. Što govori, ne smijem prepričati, jer govori u forama. A ni ne želim, jer je namijenjeno publici stand up predstave.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo