'MI I ONI'

NOVA ZKM-ova PREDSTAVA Kako smo od ideje o stjecanju znanja putem zabave i igre došli do škole kao institucije u kojoj prevladavaju dosada i tjeskoba?

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 18.11.2019. u 12:52

ZKM / Marko Ercegović

 

Predstava "Mi i Oni" autorski je projekt Darija Harjačeka, Katarine Pejović, ZKM-ovih glumaca i polaznika Učilišta, a premijeru će imati u utorak, 26. studenoga 2019. u 20 sati u Zagrebačkom kazalištu mladih.

Uz glumce Petra Leventića, Doris Šarić Kukuljicu, Miju Melcher, Hrvojku Begović, Mara Martinovića, Jasmina Telalovića, Matea Videka, Doru Polić Vitez, Natašu Dangubić i Damira Šabana, na sceni će biti i polaznici Učilišta ZKM: Nina Anđelković, Petrunjela Baće, Petra Donković, Mark Fejer, Karlo Gagulić, Ivan Grlić, Petra Herceg, Filip Ivančić, Tena Ivanetić, Val Ivan Klašterka, Marta Lončar, Inja Munić, Paula Omerbegović i Lucija Rajković.

ZKM / Marko Ercegović
 

Ova kazališna predstava najavljena je kao projekt za sve one kojih se školstvo i obrazovanje tiču, a povodom njezine prve izvedbe, u nastavku vam donosimo tekst "Što nam je škola?", koji potpisuje dramaturginja Katarina Pejović.

"Osim sporadičnih vijesti o pojedinačnim uspjesima hrvatskih školaraca na svjetskim natjecanjima, do nas mnogo češće dopiru nemili podaci o sadašnjem stanju u školstvu - ove su godine rezultati državne mature bili najgori od njezina uvođenja; hrvatski se učenici nalaze na zadnjem mjestu u Europi po sposobnosti kritičkog mišljenja; višegodišnji vapaj za kurikularnom reformom urodio je "Školom za život" koja već na samom početku doživljava mnogobrojne kritike; incidenti na relaciji učenika i profesora te roditelja i profesora u porastu su; sve je više profesora koji se odlučuju javno istupiti s oštrom kritikom postojećeg školskog sustava na svim razinama. Dok ovo pišem, u tijeku je treći tjedan štrajka prosvjetnih radnika u cijeloj Hrvatskoj.

ZKM / Marko Ercegović

Katarina Pejović

 

Kronična situacija nezadovoljstva i prevladavajućeg mišljenja da je naše školstvo zastarjelo i neadekvatno u odnosu na stvarnost u kojoj živimo stigla je, čini se, do svoje akutne faze. U tom ozračju otisnuli smo se na put kojem je odredište predstava "Mi i Oni", s namjerom da postavimo pitanja koja će proizvesti titraj, dvojbu, pomaknuti os inertnih uvjerenja. U konačnici, pitanje škole i školstva dotiče se svih nas, bez obzira jesmo li u ovom trenutku vezani za školu izravno, posredno ili nikako. Većinu formativnih godina svi smo bili (ili još jesmo) dijelom tog mikrouniverzuma i utoliko dijelimo zajedničko iskustvo jedne specifične prostor-vremenske strukture i sadržaja. Htjeli mi to ili ne, škola je na nas presudno utjecala i utječe, čak i ako smo se svim silama trudili da taj utjecaj izostane.

Premda smo se Dario Harjaček i ja prije više od tri godine odlučili za ovaj projekt, namjera nam je bila da ga gradimo u trenutku u kojem bude nastajala predstava, iz vlastitog iskustva i iskustva okupljenih suradnika. Tijekom dva mjeseca s izvođačkim timom - devetero glumaca i četrnaestero polaznika Učilišta ZKM-a - te s nemalim brojem prosvjetnih radnika, koji su nam bili dragocjen izvor informacija i uvida iz prve ruke, iskopali smo cijeli rudnik žive građe koja se opirala crno-bijeloj interpretaciji. Željeli smo sagledati školu kroz mnogostranu prizmu, neprestano postavljajući pitanja i kloneći se ograničavajućih odgovora. Evo, stoga, nekih od pitanja koja su nam se pojavljivala kao crvena nit:

ZKM / Marko Ercegović
 

Je li škola, kako to stoji u njezinoj definiciji, odgojno-obrazovna ustanova? Kakav je odnos društva prema školi? Na koje sve načine prosjek vlada u školama? Učimo li u školi za znanje ili za ocjenu? Što znače ocjene od 1 do 5 i uspjeh manji od 5,0? Koliko znanje stečeno u školi ima doticaja sa stvarnošću i u kojoj su mjeri mladi ljudi nakon izlaska iz srednje škole osposobljeni za život? U kojem su odnosu u školi slobodna volja i prisila, kako utječu jedna na drugu i kako se manifestiraju - i kod učenika i kod profesora? Kakav je status profesora? Koji su im alati dostupni za stjecanje autoriteta i povjerenja kod učenika? Koliko imaju prostora za kreativan pristup predmetu koji predaju? Kako izgleda križaljka učenici-roditelji-profesori? Tko smo Mi i Oni i tko ili što nas dijeli u toj igri razdvojenosti?

Riječ škola potječe od grčke riječi skolé, što znači "zabava u slobodno vrijeme; dokolica". Pitanje koje ostaje krovno jest kako smo u ovih nekoliko tisuća godina od ideje o stjecanju znanja putem zabave i igre došli do škole kao institucije u kojoj prevladavaju dosada i tjeskoba? I što možemo učiniti da se to promijeni?".

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo