'LEICA FORMAT'

PREDSTAVA KOJA JE I PRIJE PREMIJERE UZBURKALA DUHOVE Uprizorenje romana Daše Drndić godinu dana nakon smrti spisateljice

    AUTOR:
    • Luka Benčić

  • OBJAVLJENO:
  • 17.05.2019. u 15:46

Matija Djanješić / CROPIX

Projekt  se najavljuje pod egidom “Rijeka u predstavi - predstava o Rijeci!”, a s njim počinje nešto što bi se moglo nazvati “riječkim ciklusom”

Daša Drndić, jedinstvena figura europske književnosti, godinu dana nakon smrti dobiva prvo uprizorenje jednog od svojih romana na daskama riječkog HNK Ivana pl. Zajca.

Predstava “Leica format” bit će premijerno izvedena u petak u režiji Franke Perković, priznate hrvatske redateljice i dekanice Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu, a s obzirom na to da se radi o Dašinom “najriječkijem” romanu u kojemu spisateljica ne štedi grad koji je odabrala za život posljednja dva desetljeća, predstava je već, uoči premijere, uzburkala duhove pojedinih Riječana.

Riječke teme

HNK “Leicu format” najavljuje pod egidom “Rijeka u predstavi - predstava o Rijeci!”, a s njom počinje nešto što bi se moglo nazvati “riječkim ciklusom” ansambla Hrvatske drame tog Kazališta. Kako je kazala ravnateljica Drame Renata Carola Gatica, HNK se odlučio za smjer otvaranja dijaloga s publikom i nakon univerzalnih, pozabavit će se riječkim temama, pa će tako u idućoj godini biti postavljene tri velike predstave u kojima je Rijeka glavni lik.

Dramaturginja Nataša Antulov kazala je da se projekt postavljanja “Leice format” na kazališne daske pripremao dosta dugo, s obzirom da se radi o vrlo kompleksnom romanu, izuzetno zahtjevnom za prenošenje u kazališnu formu, tako da autorica tu adaptaciju, nažalost, nije dočekala.

- Izuzetna je čast na scenu Zajca postaviti tekst jedne od najznačajnijih europskih književnica - kaže Antulov.

Zavirili smo u “komadić” probe za predstavu - scenografija, čiji je autor Igor Vasiljev, zaziva riječki beton, nizbrdice i uzbrdice, lučke dizalice, primorske kućice i trgove, a glavna glumica Tanja Smoje kao Ona, autoričin glas, izgovara sarkastične opservacije o riječkom karnevalu, masovnoj histeriji, insistiranju na tradiciji i slično.

Daša Drndić u Rijeci je uvijek bila autsajderica i iz te pozicije je i pisala, promatrala svoj grad. Kako kaže Goran Ferčec, pisac i dramaturg koji se uhvatio izazova adaptacije romana za kazališne daske, autorica i grad bili su nerazdvojni par, a snaga njenog odnosa s Rijekom usporediva je s odnosom Bernharda i Beča. Ferčec, koji je s Dašom Drndić bio i prijatelj, kaže da je ona i odabrala Rijeku za život vjerojatno zato što je ovdje mogla biti autsajderica.

- Pozicija autsajdera za nju nije značila pozicija tihog i nevidljivog promatrača, nego dapače suprotno od toga. Ona je iz te pozicije promišljala svijet oko sebe, grad, ljude, povijest - rekao je Ferčec.

Kompleksan materijal

Kaže da adaptacija nije bila jednostavna, jer se radi o romanu fragmenta, pa je trebalo pronaći scensku logiku u nečemu što nije scensko, s tri ili četiri jasne linije koje su njegove “kičme”. “Leica format” je, kako veli Ferčec, jedan “becketovski sololokvij”, glas Nje i puno drugih glasova.

- “Leica format” nije lagan roman za razumijevanje pa tako ni njegova prilagodba za scenu nije laka. Za ovako kompleksan materijal trebalo je imati hrabrosti da ga se postavi - kazao je.

Franki Perković ovo je prva riječka režija i oduševljena je riječkim ansamblom Drame - kako je ispričala to je, uz eventualno zagrebački ZKM, jedini ansambl koji je u stanju iznijeti ovakvu predstavu. Prema riječima redateljice, “Leica format” je ljubavna priča između Daše i grada, sa svim elementima koje ljubavni odnosi uključuju.

- Daša je bila brutalno iskrena, otvoreno je govorila sve što je mislila, provocirala je… Ali, ona je Rijeku odabrala, odlučila je živjeti ovdje, iako je mogla izabrati i jednostavniji put. Mogla je doći u Zagreb, na HTV, tadašnjem ravnatelju Antunu Vrdoljaku, iskoristiti nekakvu poziciju progona Hrvatice u Beogradu. Ali, to nije bila ona. Bila je okrutna prema svome gradu, kao što bi to bila i prema Zagrebu, ili Bruxellesu, da je tamo živjela - kaže redateljica.

U tekst je, prema njenim riječima, unesen i poneki pasus iz drugih romana, poput “Umiranja u Torontu”, a dodane su i impresije glumaca koji su također Riječani.

Osnovni poticaj da prihvati rad na ovoj predstavi bio je, po njenim riječima, “oslobađajući poriv da se ne bavi dramskim tekstom”.

- Roman, u ovoj fazi svoje karijere, za mene je puno slobodnija forma. S Goranom sam se našla u toj prekrasnoj situaciji adaptacije u “real timeu” - rekla je Franka Perković.

Soundtrack grada

Intendant HNK Ivana pl. Zajca Marin Blažević kaže da publika tog kazališta već duže vrijeme traži predstave koje su u dijalogu s Rijekom, što je i bio poticaj za odabir “Leica formata”.

- To je ansambl-predstava koja njeguje kriterije našeg kazališta, a to je inovativnost dramaturgije i hrabrost režije - rekao je Blažević.

Pored Tanje Smoje koja će u predstavi biti Ona, odnosno glas Daše Drndić, u “Leici format” nastupaju i Aleksandra Stojaković Olenjuk, Jelena Lopatić, Anastazija Balaž, Olivera Baljak, Ivna Bruck, Nikola Nedić, Giuseppe Nicodemo te još petnaestak članova ansambla Hrvatske drame, kao i studenti Glume i medija na riječkom Sveučilištu. Kostimografkinja je Barbara Bourek, skladatelj je Josip Maršić koji kaže da mu je cilj bio napraviti “sountrack grada”, a oblikovatelj svjetla Alan Vukelić.

Opširnije


Izdvajamo