
Jednoglasnom odlukom Ocjenjivačkoga Odbora središnju teatrološku Nagradu Marko Fotez za razdoblje od 2020. do 2023. godine dobiva Suzana Marjanić za knjigu studija Umjetnost performansa i kinizam: izvedbena linija otpora (Zagreb: Durieux i Hrvatska sekcija AICA, 2022.).
"Konceptualno nastavljajući svoja pionirska istraživanja umjetnosti performansa čije je temelje uspostavila u prethodnim monumentalnim studijama Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas i Topoi umjetnosti performansa. Lokalna vizura, Marjanić sondira teorijske i poetičke okvire diljem hrvatske performerske scene od 1980-ih godina do danas. Suvereno koristeći interdisciplinarne izvore – od etnografije, antropologije, studija izvedbe, filozofije i teatrologije – autorica analizira širok spektar performerskih intervencija u javnu sferu, primjereno kontekstualizirajući estetske dimenzije s političkima. U teorijskom smislu polazi od Sloterdijkove koncepcije kinizma kao ishodišno subverzivne prakse koju se onda prepoznaje u poetičkim gestama i političkim zagovorima mnogih odabranih primjera, koji se protežu od urbanih arhitektonskih intervencija, modnih performansa, ritualnih tjelesnih praksi do izvedbi sjećanja. U svim slučajevima skrupuloznom se etnografskom metodom bilježi i posredno arhivira fenomen te potom podvrgava kritičko-analitičkoj obradi. U konačnici takav pristup nudi sustavan i akribičan pregled fenomenâ umjetnosti performansa, neizostavan za sva buduća znanstvena bavljenja temom, ali i informativnu riznicu za zainteresiranu čitateljsku publiku. Zbog svega navedenog, smatramo da unatoč obilju izvrsnih studija koje smo ocjenjivali, ovaj rad Suzane Marjanić obuhvatom materije i analitičkom oštrinom zaslužuje Nagradu Marko Fotez", stoji u obrazloženju nagrade.
Suzana Marjanić (1969), znanstvena je savjetnica na Institutu za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu. Područja interesa uključuju teorije mita i rituala, kulturnu i kritičku animalistiku te izvedbene studije. Objavila je šest autorskih knjiga: Glasovi Davnih dana: transgresije svjetova u Krležinim zapisima 1914–1921/22. (2005), Kronotop hrvatskoga performansa: od Travelera do danas (2014), Topoi hrvatskoga performansa: lokalna vizura (2017), Cetera animantia: od etnozoologije do zooetike (2022), Mitovi i re/konstrukcije: tragom Nodilove "stare vjere" Srba i Hrvata (2022) i Umjetnost performansa i kinizam: izvedbena linija otpora (2022). Suurednica je jedanaest zbornika radova: Kulturni bestijarij (Zagreb, 2007), Književna životinja. Kulturni bestijarij 2. (Zagreb, 2012; oba s Antonijom Zaradijom Kiš), Animal: knjiga o ljudima i ne-ljudima. Kulturni bestijarij 3 (Zagreb, 2022; s Majom Pasarić i Antonijom Zaradijom Kiš), s Marijanom Hameršak uredila je Folklorističku čitanku (Zagreb, 2010), s Ines Prica Mitski zbornik (Zagreb, 2010), s Bojanom Koštićem Krležin EU/ropski furiosum (Koprivnica, 2016), zbornik radova Ekofeminizam: između zelenih i ženskih studija (Zagreb, Durieux, 2020) s Goranom Đurđevićem, Mačkozbornik: od Bastet do Catwoman (Zagreb: Jesenski i Turk, KIC, 2022) s Rosanom Ratkovčić, zbornik radova Ekokritika: između prirode i kulture (Sveučilište u Zadru, 2024) s Goranom Đurđevićem i Mirandom Levanat Peričić, zbornik radova Ecofeminism on the Edge: Theory and Practice (Emerald, 2024) s Goranom Đurđevićem, a zbornik radova Mit, vjerovanje i prostor (2024) – znanstveno-stručni zbornik radova posvećen Tomi Vinšćaku, znanstveniku, istraživaču i prijatelju s krova svijeta s Marijanom Belaj, Tiborom Komarom i Ivanom Radovani Podrug. Članica je uredništva časopisa Treća: časopisa Centra za ženske studije, dvotjednika Zarez (do 2016. godine kada je dvotjednik ukinut) i časopisa Narodna umjetnost.
Komentari
0