SIMBOLI LIJEPE NAŠE

NAJLJEPŠI MOSTOVI HRVATSKE Zbog njihove ljepote i funkcionalnosti divimo se ljudima koji su ih osmislili

    AUTOR:
    • Lana Mindoljević

  • OBJAVLJENO:
  • 15.11.2019. u 10:52

Maslenica, Zadar, 091212.
Nakon sto je jucerasnji dan obiljezio snijeg, sinoc i danas je na Jadranu zapuhala olujna, ponegdje i orkanska bura sa udarima i preko 200km/h. Na fotografiji: udari bure na novom Maslenickom mostu koji je zatvoren za promet.
Foto: Luka Gerlanc / CROPIX
Luka Gerlanc / CROPIX

 

Ponekad samo prođemo preko njih zadovoljni što su ispunili svoju svrhu, premostili more, rijeku ili provaliju, a nekad stanemo i divimo se njihovoj ljepoti i ljudima koji su ih osmislili. Ovo je sedam mostova iz ove druge kategorije.

STARI MOST U SISKU

Jedan od omiljenih simbola Siska, Stari most preko Kupe, sagrađen je prije 85 godine, a sama gradnja trajala je devet godina, započevši 1925. na lokaciji odmah do derutnog drvenog mosta koji je prvi, još 1874. godine, počeo spajati Civilni i Vojni Sisak. Dotad su se ta dva naselja, svako pod svojom upravom, razvijala posve razdvojeno. Stari most u Sisku ubraja se među najatraktivnije hrvatske građevine i jedan je od rijetkih mostova od kamena i opeke koji se i danas nesmetano koristi.

Old bridge on river Kupa on a beautiful sunny day in Sisak Croatia.
Getty Images/iStockphoto
 

MOST U PANJU

Most preko rijeke Cetine u mjestu Panju, u općini Hrvace, sagrađen je 1905. godine, a nedavno je potpuno obnovljen pod nadzorom konzervatora. Riječ je o prvom cestovnom mostu preko rijeke Cetine, južno od brane Peruća, a dugačak je 65 metara i potpuno napravljen od kamena čime se savršeno uklopio u krajolik poljičkog zaleđa. Osim automobila, njime prolaze i brojne biciklističke rute na kojima je pauza za slikanje s mostom gotovo pa obavezna.

Renovated ancient stone arch bridge from 1905. over the river Cetina in Croatia
Getty Images/iStockphoto
 

PJEŠAČKI MOST U OSIJEKU

Pješački most viseći je most preko Drave u Osijeku. Ovaj iznimno vitak most, visok 35 metara, jedan je od najpoznatijih i najljepših simbola grada. Od gradnje 1981. do Domovinskog rata službeno se nazivao Most mladosti, a mnogi Osječani ga i danas tako zovu. I on je, kao i mnogi drugi objekti u Osijeku, za vrijeme rata bio oštećen. Već 1993. značajno je obnovljen, a 2007. je postavljen i novi asfalt, obnovljeni su spojevi ploča, obojena ograda te zamijenjena i popravljena rasvjeta. Nedavno je dobio i upečatljivo neonsku rasvjetu i tako ostao omiljena šetnica lega i legica.

Osijek, 260617. Osvjetljenje Pjesackog mosta u Coca Colinoj akciji pod nazivom Osvjetlimo nas most u kojoj su Osjecani prikupili vise od 100 tisuca zatvaraca s Colinih boca. Na fotografiji: osvjetljen Pjesacki most. Foto: Vlado Kos / Cropix
Vlado Kos / CROPIX
 

MOSTOVI PREKO GACKE

Lički biser Gacku premošćuje mnogo malih mostova, a zbog ljepote rijeke i krajolika u koji se savršeno uklapaju, svi su zaslužili naći se na ovoj listi. Poznat je visoki uski mostić u Ličkom Lešću pokraj hotela Gacka, a posebno je slikovit splet drvenih mostića preko Majerovog vrila. Na tom mjestu brzace premošćuje i niz starih mlinica. Na drugom velikom vrelu Gacke, Tonković vrilu, nalazi se drveni mostić koji vas dovodi ravno nad brzace. Svaki od ovih mostića poseban je primjer ljepote i funkcionalnosti!

Croatia, region of Lika, Majerovo vrilo river source of Gacka, traditional village, old wooden mills and cottages
Getty Images/iStockphoto
 

KOSINJSKI MOST

Sedamdeset metara kamene mistike, ili možda prijelaz koji ljudsku vrstu preko žive rijeke Like vodi u svijet vila? Kosinjski most sagrađen je “uklinjenjem kamena”, tehnikom po uzoru na starohrvatsku mostogradnju. Jedinstven je i po dva kružna otvora u lukovima koji imaju funkciju rasterećenja udara vodenog vala. Gradnja mosta započela je 1929., a u prosincu 1936. pušten je u promet. Iako zbog svoje elegancije i ljepote krajolika izgleda idilično, u vezi s ovim mostom nije sve kao što izgleda. Kao hladni duh nad njim visi prijetnja nekih loših posljedica energetskog razvoja. Desetljećima se spominju planovi o gradnji još jedne hidroelektrane zbog koje bi se Kosinj i susjedno selo potopili, a ljepota i povijest mosta prepustili na užitak ribama. Ti se planovi već desetljećima i odbacuju, no u kosinjskoj dolini nema mira.

Nature and landscape photo of Kosinj and Lika river in Croatia. Beautiful outdoor on warm summer day. Calm, peaceful and colorful image. Nice architecture of bridge over water.
Getty Images/iStockphoto
 

NOVIGRADSKI MOST NA DOBRI

U bajkovitom krajoliku šumovitih i zelenih brežuljaka novigradskoga kraja iznad rijeke Dobre danas su ruševine nekada značajnog staroga grada Novigrada. Pod njim se nalazi Novigradski most na Dobri, jedan od najstarijih riječnih mostova u Hrvatskoj. Ne zna se točno kad je sagrađen ovakav kakav i danas služi prometu, ali kao most preko rijeke Dobre pod novigradskim kaštelom na kojem se plaća cestarina spominje se već u popisu dobara Stjepana Frankopana Ozaljskog 1558. godine. Sadašnji je izgled najvjerojatnije dobio u vrijeme gradnje Karolinške ceste. Most ima deset otvora od kojih je osam zidano u polukružnom obliku dok su ona dva na desnoj strani zidana segmentnim nadvojima. Ukupna dužina mosta iznosi 122 metra, a korisna širina mosta iznosi 415 cm.

Croatian rivers, old stone bridge over the Dobra river in Novigrad, Karlovac county, beautiful countryside landscape
Getty Images/iStockphoto
 

STARI I NOVI MASLENIČKI MOST

Stari je most od sedamdesetih godina premošćivao Novsko ždrilo na Jadranskoj magistrali, nedaleko od mjesta Maslenice, a u ratu je teško stradao. Danas razlikujemo Stari Maslenički most, onaj crveni, koji je na izvornom mjestu obnovljen u malo većim dimenzijama i pušten u promet 2005., od “novog”, odnosno Masleničkog mosta sagrađenog oko 1,5 km sjevernije.

Red Maslenica Bridge, Croatia
Getty Images/iStockphoto
 

Za razliku od starog crvenog, novi je betonski i nosi četiri trake autoceste A1. Kad je zatvoren zbog bure, njegov promet preuzima dobri Stari Maslenički most.

 

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo