OMOGUĆAVA A1 HRVATSKA

FUTURE OF WORK: KOLABORATIVNA INTELIGENCIJA Evo kako raditi s umjetnom inteligencijom: kad je robot vaš kolega

 Getty Images
 

Napredne tehnologije i umreženost zauvijek su promijenile način na koji radimo: kako biti agilan, eksperimentalan, inovativan, produktivan i zadovoljan na poslu, a uz to kontinuirano testirati ideje i koncepte i učiti iz neuspjeha? A1 Hrvatska i Jutarnji vjeruju u budućnost u kojoj pobjeđuju inovativni, kreativni, znatiželjni, odvažni. U serijalu Future of Work donosimo vodiče i istraživanja stručnjaka kako to postići. U ovom nastavku istražujemo kako nam umjetna inteligencija i roboti mogu pomoći u obavljanju posla i potaknuti razvijanje naših novih vještina.

Kolaboracija između ljudi i umjetne inteligencije u poslu je budućnost biznisa. Prema istraživanju jedne od najvećih tehnoloških konzultantskih tvrtki, Accenture, kompanije koje koriste naprednu tehnologiju radi automatizacije poslovanja moraju prilagoditi svoje biznis modele tako da zaposleni surađuju s tehnologijom, a ne da budu zamijenjeni istom.

Umjetna se inteligencija razvija velikom brzinom. Tehnologija koja koristi AI (artificial inteligence) dostigla je ljudske sposobnosti u mnogim zadacima koje smo do sad obavljali sami - kao što su prevođenje, medicinsko dijagnosticiranje ili služba za korisnike. Jedan od zastupljenijih scenarija naše budućnosti je da će umjetna inteligencija preuzeti naše poslove, a polako i naše živote. Time se razvija razuman strah od AI tehnologije. Umjetna inteligencija nastavit će mijenjati biznis, ali stručnjaci tvrde da će budućnost ipak izgledati drugačije. Umjesto potrage za stvarima u kojima nas AI mogu zamijeniti, trebali bismo tražiti sposobnosti koje ne mogu preuzeti roboti. Prema istraživanju Accentura, upravo je kolaboracija ljudi i robota ono čemu tvrtke trebaju težiti. Na uzorku od 1500 kompanija istražili su biznis modele koji uključuju ljudske zaposlenike i umjetnu inteligenciju.

EKSKLUZIVNO: PRVI ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL O NOVIM PRAVILIMA POSLA

Analiza je pokazala da isključivo model koji njeguje partnerstvo između ljudi i AI vodi prema održivom uspjehu. Naime, u takvom odnosu, svaki radnik temelji rad na sposobnostima koje drugi nema te se međusobno komplimentiraju. Tako ljudi koriste i razvijaju svoje vještine u leadershipu, timskom radu, kreativnosti i socijalne vještine, a AI vještine u brzini procesiranja, skalabilnosti i kvantitativnosti. Rezultati istraživanja su pokazali da integracija takvog modela vodi prema nižoj potrošnji, većoj brzini poslovanja, višim primanjima, i poboljšanju drugih operativnih procesa. Za maksimiziranje uspjeha ovog modela potrebno je razumijeti kako ljudi i umjetna inteligencija mogu međusobno povećati efikasnost te kako preobraziti biznis procese u tu svrhu. Izvještaj istraživanja nudi savjete kako postići takav model sa svojim biznisom.

Treniranje umjetne inteligencije da obavljaju svoje zadatke

Machine-learning algoritmima potrebne su ekstenzivne baze podataka da bi bili - pametni. Iako se mnoge firme tek trebaju prilagoditi ovom aspektu rada s machine-learning algoritmima, vodeće tehnološke kompanije i istraživački instituti već imaju iskusne trenere i stručnjake za pripremu napredne tehnologije za rad u poslovnim objektima s ljudima. Dobar su primjer glasovni asistenti na pametnim telefonima. Siri, Alexa i Google, trebali su intenzivne treninge s različitim timovima koji su radili na njihovim osobnostima, glasu i kvaliteti odgovora.

Interpretiranje rezultata koji su nejasni

AI tehnologija izbacuje analize koji su često nejasni masama i zahtijevaju prijevod stručnjaka. U medicini, na primjer, robot može lako detektirati neku bolest, no bez stručnog prevoditelja, medicinski tehničar i doktor ne mogu razumjeti o kojoj je bolesti riječ niti kakva je terapija potrebna. Nadalje, kada je riječ o autonomnim vozilima u kojima nema vozača, pravnici i osiguravajuće kuće trebaju poznavatelja takve tehnologije da interpretira događaj i objasni kako je auto prouzročio nesreću.

Pridržavanje odgovornog načina rada s tehnologijom

Kao što je bitno pripremiti naprednu tehnologiju na rad s ljudima i trenirati je u tome, jednako je bitno imati tim stručnjaka koji neprekidno rade na sigurnom, adekvatnom i odgovornom radu AI tehnologija. U većim tvrtkama ovakvi timovi rade na predviđanju i sprječavanju incidenata između tehnologije i ljudi.

EKSKLUZIVNO: PRVI ISTRAŽIVAČKI SPECIJAL O NOVIM PRAVILIMA POSLA

A ovo su tri ključna područja u kojima roboti mogu pomoći ljudima:

1. Jačanje kognitivnih procesa

Pronalaženjem najbitnijih i najtočnijih informacija tehnologija pomaže ljudima u analizi i donošenju odluka. Odličan su primjer online stranice koje koriste software koji pronalazi sve letove unutar određenog vremena i među specifičnim destinacijama te nam nudi cijene i trajanja prema kojima možemo donijeti najekonomičniju odluku.

2. Interakcija s klijentima

Kolaboracija ljudi i tehnologije već je iznimno uspješna u tercijarnim industrijama. Od ugostitelja do banaka, firme nude chat botove na svojim web stranicama koji su dostupni i nude odgovore na pitanje klijenata svaki dan u bilo koje vrijeme. No, chat botovi nisu zaposlenici s druge strane ekrana već programi čija je primarna baza podataka skupina najčešće postavljenih pitanja i odgovora na njih. Oni analiziraju naša pitanja preko kombinacije riječi i njihova odnosa te nude najprikladnije informacije kao rješenje. Ovakvi mehanizmi olakšali su poslovanje mnogim poduzetnicima jer su primjenom tehnologije uštedili značajnu količinu vremena, a svojim klijentima pružili brzu i kvalitetnu uslugu i pozitivno iskustvo.

3. Proširenje ljudskih vještina

Osim tehnologije koja sama obavlja zadatke i autonomno funkcionira, postoji dio tehnoloških dostignuća koji omogućava ljudima da odrade efikasno znatno zahtjevnije fizičke zadatke. Roboti koji omogućavaju kirurzima dodatnu preciznost i tehnološki ekstremiteti koje radnici u skladištima i tvornicama mogu koristiti da postignu veću snagu i izdržljivost tijekom posla. Nadalje, 'cobots' ili roboti svjesni konteksta, su također primjer tehnologije koja sve fizičke zadatke obavlja sama no naprednija je u razumijevanju okoline te time štiti fizičku sigurnost radnika koji obavljaju poslove vezane uz ljudsku prosudbu.

KAKO DO POSLA U INOVATIVNOM OKRUŽENJU


Projekt Future of Work napravljen je u produkciji Native Ad Studija Hanza Medije i A1, u skladu s najvišim profesionalnim standardima Jutarnjeg


Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
13. travanj 2024 16:19