ZIMSKA DEPRESIJA

Mentalni fitness: tri brza rješenja za trening mozga

    AUTOR:
    • Petra Plivelić

  • OBJAVLJENO:
  • 30.01.2019. u 21:00

Ana Kotzmuth i Igor Čerenšek su psiholozi iz Mentalnog treninga

Bolje isplanirajte financije, jer uštede vesele, a popišite bitne probleme, ostale zaboravite

Niste uspjeli ispuniti nijednu novogodišnju želju, a ovo promjenjivo vrijeme vas je natjeralo da postanete meteoropat?

Možda ni na poslu niste dobili tu dugoobećavanu povišicu, a grozite se Valentinova koje ćete provesti sami?

Opušteniji prosinac

Ovo je tipično siječanjsko raspoloženje poznato kao - siječanjska depresija.

- Ne mislimo na pravu depresiju koja je ozbiljno stanje i zahtijeva medicinsku pomoć, riječ je zapravo o depresivnom raspoloženju koje prati sklop misli i ponašanja uobičajen za siječanj, prvi koji dolazi nakon malo “opuštenijeg” prosinca - ističu psiholozi Ana Kotzmuth i Igor Čerenšek iz Mentalnog treninga koji je inače poznat po pripremi sportaša.

Međutim, ne moramo piti mnogo vitamina C ili ići šetati šumom da bismo se izvukli iz ove siječanjske potištenosti. Stručnjaci iz projekta Aktivna Hrvatska i Mentalnog treninga za Jutarnji su izdvojili nekoliko prijedloga kako možemo unaprijediti svoju svakodnevicu, a već 23. veljače u Puli nastavljaju s besplatnim radionicama diljem Hrvatske za koje se potrebno prijaviti na www.aktivnahrvatska.hr.

Pogreške koje radimo

Najgore što možemo napraviti je brinuti i očajavati zbog sadašnjeg stanja i pogrešaka koje smo napravili.

- Još gore od toga je da baš ništa po tom pitanju ne poduzmemo. Naime, ako pustimo da siječanj samo prođe i prestane nam zadavati muke, velika je vjerojatnost da vas ovakav isti siječanj čeka opet sljedeće godine - ističu psiholozi, koji su nam dali tri smjernice za koje svatko od nas odmah može implementirati. Prvo se zapitajte možete li brigom nešto promijeniti. Hoće li vas izvući iz gabule?

- Briga je osjećaj koji prati skup misli koje tipično počinju riječima “zašto” ili “što ako”. One su neproduktivne i na njih, zapravo, nema odgovora. Dakle, biti brižan oko nečega i brinuti se nisu isti pojmovi i nemojte ih ni vi brkati. Brigu je jednostavno nekad dobro staviti sa strane i pokušati analizirati prošlost tako da imamo koristi od toga - objašnjava Čerenšek iz Mentalnog treninga dok Kotzmuth donosi važan savjet.

Zapišite misli

- Sjednite i zapišite misli koje vam se motaju po glavi. Vidjet ćete da nešto od toga zahtijeva vašu pažnju, ali i da je mnogo misli koje jednostavno trebate pustiti. One misli koje vam se čine bitne pretvorite u akciju - vaša briga više ne mora biti i vaša muka, uzmite brigu i pretvorite je u plan - savjetuje psihologinja.

Drugi savjet: razlog siječanjske depresije najčešće je nedostatak novca kojim biste pokrili sve mjesečne potrebe, kombiniran sa sivilom vremena. Možda ste jednostavno malo previše zagrabili u budućnost s prosinačkim životnim stilom, a možda nikad niste izradili solidan financijski plan koji bi vam omogućio lagodniji život? Što činiti?

- Ako ste imali previše izdataka u prosincu, napravite bolji financijski plan u ovoj godini. Raspišite sve svoje troškove u tablicu i dodajte stavku “nepredviđeni troškovi”. Planirajte i tzv. godišnje troškove kao što su ljetovanja, zimovanja ili prosinačka potrošnja i taj trošak rasporedite po mjesecima. I za kraj, većina ljudi donosi novogodišnje odluke koje traju tjedan dana i to zna potaknuti siječanjsku depresiju jer se, nakon početnog entuzijazma, počnete osjećati kao gubitnik koji se ne može držati ni vlastitih odluka.

- Ljudi odustaju od odluka jer zanemaruju važnost pripreme, zaboravljaju da je promjena proces, a ne trenutak ili jednostavno očekujemo da ćemo nakon Nove godine biti jači i spremniji - kaže Čerenšek.

Više na Jutarnjem...


Izdvajamo