KAD APARAT PREUZME KONTROLU

'Zaprepastio sam se kad sam shvatio da sam i ja jedan od milijuna zombija. Alarm se upalio kad više nisam bio u stanju pogledati ni obični film...'

    AUTOR:
    • Jutarnji.hr

  • OBJAVLJENO:
  • 27.02.2019. u 23:30

Facebook

Kevin Roose

 

Novinar i kolumnist New York Timesa Kevin Roose pametne mobitele koristi u svakodnevnom životu kao što su se nekad koristili papir i olovka. Gadgeti, mali ili veliki, neophodni su mu u poslu, a koriste, naravno, i za zabavu, informiranje, povezivanje… Međutim, Roose je nedavno shvatio da mu je pretjerano korištenje i oslanjanje na pametne telefone uzrokovalo neke psihičke i fizičke probleme koje sam nije znao riješiti.

Kako bi se ‘ponovno osjetio poput čovjeka’, odlučio je isprobati jednomjesečno odvikavanje od mobitela uz pomoć savjeta stručnjakinje, a cijelo je iskustvo opisao u kolumni ne bi li tako onda on pomogao drugima koji se osjećaju poput njega. Prvenstveno treba napomenuti da Kevin svoj problem nije htio nazvati ovisnošću.

- To što mi imamo ne volim zvati ‘ovisnošću’. Djeluje previše sterilno i klinički da bi objasnilo ono što se događa s našim mozgovima u eri pametnih telefona. Za razliku od alkohola i droga telefoni nisu supstance o kojima postaneš ovisan, nego svojevrsni šok iz okoliša. Jednog ćemo dana možda razviti adekvatan biološki hardware kako bismo živjeli u skladu s prenosivim superračunalima koji zadovoljavaju svaku našu potrebu i povezuju nas s nepreglednom količinom stimulacija. Ali za većinu nas to se još nije dogodilo - kaže.

Roose je odlučio nešto promijeniti kad je prošle godine primijetio ‘simptome’ - nije bio sposoban čitati knjige, nije mogao koncentrirano pogledati dugometražni film ili voditi dugačku, neprekinutu konverzaciju. Od društvenih je mreža postajao ljutit i tjeskoban, pa čak ga ni digitalni prostor koji mu je nekad djelovao umirujuće (poput grupnog dopisivanja, podcasta, YouTubea), više nije veselio.

Isprobavao je razne trikove kako bi se riješio tog osjećaja, poput brisanja profila na Twitteru preko vikenda, prebacivanja prikaza na ekranu na crno-bijeli način i instalacije blokade aplikacije. No, ništa nije pomagalo, uvijek bi se predomislio i sve vratio na staro.

Zato se odlučio obratiti Catherine Price, znanstvenoj novinarki koja je napisala knjigu ‘Kako prekinuti s vlastitim mobitelom’, 30-dnevni vodič kako se riješiti loših navika vezanih uz pametne telefone. Nazvao ju je i zamolio za pomoć, a onda su zajedno napravili jednomjesečni plan, korak po korak. Zbog posla nije se smio u potpunosti riješiti mobitela. Umjesto toga, koncentrirali su se na rješavanje korijena problema, odnosno emocionalnih okidača koji ga tjeraju da uopće posegne za mobitelom. Primjerice, društvene mreže je mogao i dalje koristiti na stolnom računalu, čak bez vremenskog ograničenja, ali je trebao odviknuti mozak od štetnih navika vezanih baš za telefon i naviknuti ga na ‘zdravije’ navike.

Zastrašujuća otkrića

Kad su počeli, pokazao je svoju statistiku. Taj dan kad joj se javio, proveo je pet sati i 37 minuta na telefonu, a u ruku ga je uzeo čak 101 put, dvostruko više nego prosječni Amerikanac.

Za početak, promijenio je postavke čuvara zaslona pa mu je sad mobitel, svaki put kad ga je probudio iz ‘sleeping modea’, prije nego se otključao, postavio tri pitanja: ‘Zašto? Zašto sad? Može li nešto drugo?’

Taj prvi tjedan postajao je polagano svjestan svojih bizarnih navika. Primjerice, shvatio je da bi posezao za mobitelom svaki put kad je išao prati zube ili izašao iz zgrade, a iz nekog je potpuno nepoznatog razloga provjeravao mail svaki put kad bi čekao da mu aparat na blagajni u nekom dućanu očita karticu.

No, najviše ga je zapanjilo koliko se neugodno osjeća kad je miran, kad se ništa ne događa, kad je oko njega tišina. Shvatio je da poseže za mobitelom apsolutno svaki slobodan trenutak, primjerice dok se vozi dizalom ili na nekom dosadnom sastanku. U podzemnoj je slušao podcaste ili slao mailove. YouTube je pregledavao dok je slagao rublje. Čak je koristio aplikaciju za meditaciju, iako nikad zapravo nije meditirao.

Smirivanje i čišćenje

Shvatio je da mora vježbati raditi - ništa. Zato je počeo hodati na posao i pritom promatrati svijet oko sebe. Dizao bi pogled i promatrao zgrade i arhitektonske detalje koje nikad ranije nije zamijetio. U podzemnoj je promatrao ljude i primijetio lijepo odjevenog muškarca sa žutim šeširom kao i tinejdžera koji jede ljuti umak i smije se tome. Kad mu je prijatelj jednom prilikom kasnio na ručak, sjedio je i promatrao ulicu kroz prozor umjesto da pregledava Twitter. Catherine ga je upozorila da će se možda osjećati depresivno i postavljati si egzistencijalna pitanja kad si jednom prestane odvlačiti pažnju mobitelom. Također mu je rekla da će početi primjećivati koliko drugi ljudi koriste mobitele kako bi se nosili s dosadom i tjeskobom.

- Usporedila je to s tim da vidite člana obitelji golog. Jednom kad se osvrneš oko sebe i vidiš zombije koji su zabili glave u mobitele, više to ne možeš ne vidjeti - napisao je.

Nakon toga je napravio čistku među aplikacijama. Ostavio je samo one koje su ga veselile i koje su pridonosile razvijanju zdravih navika. To je značilo da je obrisao Facebook, Twitter i druge društvene mreže, kao i aplikacije za generiranje vijesti te igre. Ostavio je servise za poruke poput WhatsAppa i Signala te aplikacije koje mu nisu odvraćale pažnju, poput onih za kuhanje i navigaciju. Na početnom zaslonu ostavio je samo osnovno - kalendar, mail i postavke za lozinke. Onemogućio je notifikacije za sve osim pozive i poruke.

Kao važnu stavku u odvikavanju otkrio je i gdje se drži mobitel. Studije su pokazale da su ljudi koji ne pune mobitele u spavaćim sobama, sretniji. Roose je kupio mini sef gdje bi pohranjivao mobitel što je svakako pridonijelo smanjenom noćnom korištenju. Kako bi nadomjestio vrijeme koje mu je mobitel kratio, upisao je tečaj lončarstva.

Međutim, ženi je priznao da iako se osjeća odlično isključen, još uvijek brine da propušta nešto jako važno. Nedostajalo mu je stalno pregledavanje vijesti, ali i neke stvari koje je volio na društvenim mrežama, primjerice praćenje novosti oko djece svojih prijatelja.

Ponovno rođen

- Žao mi je što se tako osjećaš jer, što se mene tiče, ovo je genijalno - rekla mu je žena i objasnila da, otkako se ‘skinuo’ s telefona, prisutniji je i pažljiviji kod kuće. Više ju je slušao, a manje je vremena samo kimao glavom i mumljao dok pritom provjerava mail ili Facebook. Rekla mu je da ne ugrožava karijeru time što neće prvi saznati o novom skandalu Kim Kardashian te ga podsjetila da djeluje puno sretnije otkako je smanjio vrijeme provedeno za ekranom.

- Probaj sagledati širu sliku i vidjeti što dobijaš time što nisi na Twitteru cijelo vrijeme - rekla mu je.

Kao najveći test opisuje period od 48 sati kad se morao odreći svih digitalnih naprava. Otišao je na vikend u planine Catskills u New Yorku i javio uredniku da će biti offline cijeli vikend. Vikend bez mobitela imao je svoje komplikacije. Bez Google Mapsa se izgubio pa je morao stati i pitati za smjer. Bez Yelpa je imao malo problema pronaći otvorene restorane. Međutim, sve u svemu, vikend opisuje kao odličan.

- Puna dva dana uživao sam u odmoru iz 19. stoljeća, osjećao kako mi se živci opuštaju i kako mi se pažnja ponovno vraća. Čitao sam knjige. Rješavao sam križaljke. Zapalio sam vatru u kaminu i promatrao zvijezde. Osjetio sam i valove ljutnje. Ljutio sam se na sebe što sam toliko godina propuštao ovakvu opuštajuću i regenerativnu dosadu. Ljutio sam se na inženjere u Silicijskoj dolini što dane provode iskorištavajući naše kognitivne slabosti. Ljutio sam se na cijelu industriju što nas je uvjerila da bez tih 15-ak centimetara pravokutnog oblika ne možemo živjeti - napisao je.

U 30 dana s prosječnih pet sati koliko je dnevno provodio na mobitelu, došao je na sat vremena. U ruku sad mobitel uzima dvadesetak puta dnevno umjesto onih stotinjak.

- Sad obraćaš pažnju na svoj život. Ako ga želiš potrošiti na Twitter ili videoigre, to je tvoja stvar, ali to bi svakako trebao biti svjestan izbor - objasnila mu je Catherine dodajući da nema problema dok god svjesno koristi mobitel.

Također, priznaje da je dobio još jednu važnu stvar iz ovog jednomjesečnog programa - emocionalnu distancu od svojeg mobitela. Počeo je, kaže, cijeniti činjenicu da na dohvat ruke ima napravu kojom može naručiti hranu, automobil i milijun drugih proizvoda, pomoću koje može razgovarati s kim god želi, koja će mu sačuvati fotografije i uspomene, ali i s kojom može pristupiti nevjerojatnoj količini informacija.

Svjestan da se nije posve riješio ‘napasti’, Roose smatra da će nakon ovog iskustva uvijek ostati svjestan koliko koristi pametne telefone. I po prvi put nakon dugo vremena, ponovno se počeo osjećati kao čovjek, kaže.


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo