ZDRAVO POTOMSTVO

Djeca s tri roditelja bit će bez nasljednih bolesti

Ilustracija
 Goran Mehkek / CROPIX / CROPIX
Britanci razmišljaju o legaliziranju kontroverzne metode oplodnje. Znanstvenici su koristili jajašce jedne žene, spermu njezina partnera i mitohondrije druge žene

ZAGREB - Britanski znanstvenici kreirali su embrije koje nose gene tri roditelja. Embriji su stvoreni umjetnom oplodnjom tako da su znanstvenici koristili jajašce jedne žene, spermu njezina partnera i mitohondrije druge žene.

Defekt na mitohondrijima

Cilj te kontroverzne tehnike, objavljene u vodećem znanstvenom časopisu Nature, jest iskorijeniti tzv. mitohondrijske bolesti, skupinu teških i neizlječivih bolesti koje se prenose preko majke na dijete zbog defekata na mitohondrijskim genima. Iako se glavnina gena nalazi u staničnoj jezgri, tridesetak gena nalazi se u mitohondrijima, staničnim organelama koje služe kao izvor energije. Svaki je čovjek nositelj majčinih mitohondrijskih gena.

Nova tehnika

Defekti na mitohondrijskim genima povezani su s nastankom pedesetak bolesti među kojima su fatalno zatajenje jetre, sljepoća, dijabetes, gluhoća i mitohondrijske miopatije koje se manifestiraju slabljenjem mišića, zbog čega su oboljeli u invalidskim kolicima. Te bolesti u prosjeku pogađaju jedno od 6500 djece.

No, znanstvenici pod vodstvom prof. Douga Turnbulla sa Sveučilišta Newcastle razvili su tehniku koja omogućava da se defektni mitohondriji ne prenesu na dijete. Tijekom medicinskog postupka jajašce potencijalne majke, koja nosi defektne mitohondrije, oplođuje se spermom njezina partnera. Zatim se jezgra iz toga oplođenog jajašca prebacuje u jajnu stanicu donatorice koja ima zdrave mitohondrije. Prethodno se iz stanice donatorice izvadi jezgra. Zatim se razvija embrij koji sadrži gene svojih roditelja i mitohondrijske gene donatorice.

“Naš postupak mogli bismo usporediti s promjenom baterija u laptopu. Izvor energije sada funkcionira korektno, ali nijedna od informacija na ‘hard disku’ nije promijenjena”, pojasnio je prof. Turnbull za BBC.

“Djeca koja bi bila rođena uz pomoć ove metode imala bi zdrave mitohondrije, ali bi zadržala sve genetske informacije svoga oca i majke”, istaknuo je Turnbull koji je kreirao 80 embrija s genima dviju žena i jednog muškarca.

Trogodišnja rasprava

Svi su embriji uništeni nakon osam dana. Inače, 2001. godine uz pomoć tehnike koja je slična metodi britanskih znanstvenika rođeno je 15-ero djece u klinici St. Barnabas u New Jerseyju. U Velikoj Britaniji, pak, već tri godine vodi se rasprava o prijedlogu zakona kojim bi se u budućnosti regulirao medicinski postupak stvaranja embrija s genima triju roditelja. Pokaže li se nova metoda sigurnom tijekom daljnjih istraživanja, zakonski bi mogla biti regulirana u idućih pet do 10 godina.

Pojmovnik