NAJEKSTREMNIJI PLANETI

Kandidati za svemirskog Guinessa: Otkrijte koji je planet najbrži, najstariji, najtopliji i najudaljeniji

ESA

ZAGREB - Oko znanstvenika upereno je u zvijezde od pamtivijeka, a s otkrićem i razvojem teleskopa, sve više dobivamo uvid u svemirska prostranstva. Tako je stranica space.com , prenosi Daily Mail , napravila izbor dosad najneobičnijih i najekstremnijih planeta.

Započinjemo pregled s najbržim - SWEEPS - 10, koji oko svoje zvijezde kruži na udaljenosti od oko 1 190 000 kilometara, što je tri puta više od udaljenosti između Zemlje i Mjeseca. Revolucija planeta traje 10 sati: dakle, toliko na njemu traje jedna godina, odnosno, toliko mu treba da obiđe svoje Sunce.

Planet službenog imena PSR B1620-26 najveći je i najneobičniji. Masa mu je gotovo dva puta veća od Jupiterove, a gustoća mu je toliko mala da se za njega vjeruje kako vuče za sobom nešto nalik repu kometa. Nazvan je još i Metuzalem, prema najstarijem čovjeku prema Bibliji. Najstariji je planet ikad otkriven: starost mu je oko 12,7 milijardi godina, dakle gotovo osam milijardi godina stariji je od Zemlje,

Za njegovo otkriće 1995. godine, Daily Mail kaže kako je promijenilo naše poimanje života u svemiru. Naime, starost toga planeta ukazuje da možda postoje svjetovi slični Zemlji, ali stariji i s dugotrajnijom evolucijom. Metuzalem je poseban i zato što se smatra kako se njegova zvijezda ugasila, ali ga je kasnije svojom gravitacijom uhvatila zvijezda lutalica. Nasuprot njemu, najmlađi dosad otkriveni planet tek je beba sa svojih navršenih milijun godina.

Na listi su još i najtopliji planet čija je površina zagrijana na vrelih 2200 stupnjeva Celzijusevih te najhladniji i najudaljeniji planet: temperatura mu je minus 220 stupnjeva što je blizu apsolutne ništice, a udaljen je 28. 000 svjetlosnih godina. Izvan konkurencije, ali nama važan je Kepler-10b, prvi planet stjenovote površine koji kruži u susjednom solarnom sustavu.

05. svibanj 2024 10:25