RAČUNALNE SIMULACIJE

Na Kanarima mjerenja teleskopom LST-1 u projektu u kojem sudjeluje i Hrvatska

AUTOR:
  • OBJAVLJENO:
  • 23.12.2018. u 11:37

GranTeCan telescope and zodiacal light. This telescope dome, on La Palma, the Canary Islands, houses the Gran Telescopio Canarias (GTC, or GranTeCan), a 10.4-metre reflecting telescope. It has been the world's largest single-aperture optical telescope since it opened in 2009. Operated by institutions from Spain, the USA and Mexico, it is located at an altitude of 2267 metres. Zodiacal light is caused by reflection of the Sun's light off tiny dust particles in the plane of the solar system. The light (extending up from the horizon) is very faint, and is only visible on very dark, moonless nights., Image: 129135732, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Sciencephoto RM
Profimedia, Sciencephoto RM

Opservatorij na La Palmi

Prva mjerenja prototipom najvećeg teleskopa budućeg niza CTA (Cherenkov Telescope Array), LST-1 (Large Size Telescope), obavljena su proteklog tjedna na opservatoriju Roque de los Muchachos na Kanarskom otoku La Palma, u sklopu projekta u kojem sudjeluju i hrvatski znanstvenici sa Sveučilišta u Rijeci, izvijestilo je u nedjelju to Sveučilište.

Mjerenja su obavljena pod vrhom ugaslog vulkana na nadmorskoj visini od 2200 metara. LST-1 je s promjerom zrcala od 24 metara ujedno i najveći teleskop tog tipa na svijetu, odmah nakon teleskopa MAGIC koji se nalaze u njegovoj neposrednoj blizini.

Čerenkovljevi teleskopi (CTA) posredno mjere gama-zračenje vrlo visokih energija koje dolazi iz svemira, razotkrivajući tajne ekstremnih objekata poput supermasivnih crnih rupa u središtima galaksija, pulsara i supernova.

Na njima rade već 10 godina hrvatski znanstvenici. Predstavnica Hrvatske u međunarodnoj znanstvenoj grupaciji LST Dijana Dominis Prester naglasila je da su računalne simulacije koje radi naša grupa u sklopu ovog projekta, vezane uz simuliranje i mjerenje zastupljenosti aerosola u atmosferi, čime ova istraživanja daju i širi društveni doprinos zaštiti okoliša, uz produbljivanje temeljnih spoznaja i zakona fizike.

Riječko superračunalo "Bura"

Grupa sa Sveučilišta u Rijeci, pod njenim vodstvom i članovima Sašom Mićanovićem, Tomislavom Terzićem i Marinom Manganaro, te odnedavno doktorandima novog doktorskog studija fizike u Rijeci Jelenom Strišković, Lovrom Pavletićem i Mariom Pecimotikom, u suradnji s Dariom Hrupecom sa Sveučilišta u Osijeku, radi računalne simulacije performansi teleskopa LST u kombinaciji s ostalim teleskopima, uključujući susjedni MAGIC, koristeći riječko superračunalo "Bura".

Nikola Godinović zajedno s doktorandom Darkom Zarićem radi na konstrukciji sustava preciznog pozicioniranja kamere teleskopa, a dizajnu zaštitne kutije tog sustava važan je doprinos dala grupa Saše Zelenike s Tehničkog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, ističe se u priopćenju.

Unatoč brojnim važnim znanstvenim otkrićima učinjenim pomoću čerenkovljevih teleskopa, među kojima je MAGIC, do sad nije bilo moguće pronaći tamnu materiju, zabilježiti bljeskove gama-zračenja (GRB), izmjeriti zračenje iz vrlo udaljenih galaksija niti ispitati strukturu prostor-vremena u cilju potpunog razumijevanja gravitacije, zbog ograničenja performansi koje su određena dimenzijama uređaja i osjetljivosti sustava detektora.

Upravo to se očekuje od LST-a odnosno budućeg CTA niza, navodi se u priopćenju Sveučilišta u Rijeci.

Hrvatska je jedna od 10 zemalja članica kolaboracije LST među kojima su i Japan, Njemačka, Španjolska, Italija, Francuska, Indija, Brazil, Poljska i Švedska.

Postala je članicom kolaboracije LST 2015. godine nakon ulaska u međunarodni konzorcij CTA 2009. godine. Glavni segmenti u kojima su hrvatski znanstvenici aktivni u LST projektu su razvoj softvera i hardvera, što pruža izvrstan poligon za izobrazbu novih kadrova koji stječu vještine i kompetencije važne za razvoj tehnologije i društva, navode iz Sveučilišta u Rijeci.

Izdvajamo