OSIRIS-Rex

NASA-ina LETJELICA NAKON DVIJE GODINE PUTOVANJA STIGLA DO JEDNOG OD NAJOPASNIJIH POZNATIH ASTEROIDA Trebao bi proći jako blizu Zemlje...

Screenshot: Youtube

Nakon više od dvije godine putovanja, NASA-ina letjelica OSIRIS-Rex danas oko 18 sati stigla do svoga odredišta, asteroida Bennu.

- Onaj osjećaj kad je naposljetku stigao onaj dan koji ste u kalendaru označili prije 10 godina – objavio je putem Twittera dr. Dante Laureatta sa Sveučilišta Arizona, koji jeglavni znanstvenik misije.

Oko 900 milijuna dolara vrijedna misija OSIRIS-Rex (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) lansirana je 8. rujna 2016. godine pomoću rakete Atlas 5 iz Cape Canaverala na Floridi prema asteroidu Bennu. Taj je astreoid otkriven 1999. godine, a utvrđeno je da postoji mogućnost da će proći opasno blizu Zemlje u 22. stoljeću. Iako je rizik za Zemlju vrlo mali, NASA ga i dalje smatra jednim od najopasnijih poznatih asteroida.

Asteroid je promjera oko 500 metara, što je približno visina Empire State Buildinga, a ophodno vrijeme oko Sunca mu je 438 dana. Svakih šest godina dolazi veoma blizu Zemlje, na udaljenost od oko 300.000 km, što je bliže nego Mjesec koji je od nas udaljen od 384.000 kilometara.

Znanstvenici smatraju kako je Bennu, svojevrsna nakupina ostataka iz vremena formiranja Sunčeva sustava prije oko 4,5 milijarde godina. Stoga bi istraživanje toga ugljikom bogatog asteroida moglo pružiti jedinstven uvid u prošlost Sunčeva sustava. Nadalje, na takvim tijelima bogatim ugljikom obično se mogu naći organske molekule pa bismo također mogli saznati nešto više o njihovoj mogućoj ulozi u “sijanju” života na Zemlji. Inače, akronim OSIRIS povezan je s egipatskom mitologijom: podsjetimo, Oziris je bio plodnosti, obilja, vegetacije, a potom i podzemnog svijeta. Bennu je, pak, u egipatskoj mitologiji naziv za pticu nalik čaplji.

- Priča o tom asteroidu je priča o našem Sunčevom sustavu. Kad shvatimo Bennu, razumjet ćemo fundamentalne stvari o našem Sunčevu sustavu - rekao je za CNN Bashar Rizk, jedan od znanstvenika uključenih u misiju OSIRIS-Rex.

Letjelica OSIRIS-Rex, duga i široka 2,4 metra, a visoka 3,1 metar, opremljena je sa pet sofisticiranih instrumenata, a idućih mjeseci bit će zaokupljena mapiranjem asteroida. Zatim bi u srpnju 2020. godine 3,3 metra duga robotska ruka TAGSAM trebala uzeti uzorak prašine s asteroida, pri čemu će njihov kontakt trajati samo pet sekundi. NASA se nada da će tim potezom dobiti najmanje 60 grama, a najviše dva kilograma prašine i kamenja. Nakon prikupljanja uzorka OSIRIS-REX kreće natrag prema Zemlji kamo bi trebao stići u rujnu 2023. godine.

25. travanj 2024 23:34