TJEDAN U ZNANOSTI TANJE RUDEŽ

NOVE TEHNOLOGIJE I NEVIĐENE METODE Kako su četiri Hrvata postali zvijezde znanstvenog svijeta

Iako je u Hrvatskoj sve u znaku burnih političkih događanja, koja su čak zasjenila i Europsko nogometno prvenstvo, ovaj tjedan u svijetu znanosti nije manjkalo zanimljivih i uzbudljivih otkrića.

1. Hrvatski znanstvenici otkrili nov način pretvaranja električnog u svjetlosni signal

Pregled počinjem uspjesima naših znanstvenika. Marin Soljačić, s glasovitog MIT-a (Massachusetts Institute of Technology) u Bostonu, i Hrvoje Buljan sa zagrebačkog PMF-a, kao dio međunarodne skupine znanstevnika, otkrili su novi način pretvaranja električnog u svjetlosni signal korištenjem čudesnog materijala grafena. To važno otkriće objavljeno je u ponedjeljak u časopisu Nature Communications, a moglo bi dovesti do razvoja nove tehnologije elektro-optičkih čipova.

- Ovo je tek teorijsko predviđanje koje će ići u eksperimentalnu provjeru. Ukoliko rezultati budu dobri, ova metoda će vjerujem naći put do raznih uređaja kod kojih je potrebna konverzija električnog u optički signal – rekao je prof. Hrvoje Buljan.

zagreb,030205
hrvoje buljan
foto:ranko suvar
-desk-
Foto: Ranko Šuvar / CROPIX

2. Razvijena nova metoda analize DNA pomoću nanopora

U istom broju Nature Comunications objavljen je i rad dvojice zagrebačkih znanstvenika. Ivan Sović, doktorand Instituta Ruđer Bošković i izv. prof. Mile Šikić s Fakulteta elektrotehnike i računarstva (FER), u suradnji s kolegama s Instituta za istraživanje genoma iz Singapura, razvili su novu metodu za analizu podataka dobivenih sekvenciranjem DNA uz pomoć tehnologije nanopora. Riječ je o posebno dizajniranoj metodi GraphMap koja omogućava preciznije sastavljanje genoma s podacima dobivenim uređajem MinION u slučaju kada je referentni genom poznat.

Foto: / Institut Ruđer Bošković

3. Potvrđena Einsteinova teorija i dokazano postojanje gravitacijskih valova

Veliki međunarodni tim znanstvenika okupljenih na projektu LIGO (Laser Interferometar Gravitational-Wave Observatory) po drugi put je potvrdio postojanje gravitacijskih valova koje je prije 100 godina predvidio Albert Einstein. Znanstvenici su u srijedu objavili da su na Božić, 25. prosinca 2015. godine (po američkom vremenu), otkrili još jedan jak signal gravitacijskih valova. Taj je signal bio rezulat sudara dviju crnih rupa, od kojih je jedna imala 14, a druga osam puta veću masu od Sunca. Prvi signal, koji je LIGO zabilježio 17. rujna 2015., nastao je kao sudar dvije crne rupe od kojih svaka ima oko 30 puta veću masu od Sunca. Otkriće gravitacijski valova konačna je potvrda Einsteinove opće teorije relativnosti.

Foto: A. Simonnet / LIGO

4. Australski glodavac prvi sisavac koji je izumro zbog globalnog zagrijavanja

Mali australski glodavac Melomys rubicola prvi je sisavac koji je izumro zbog globalnog zagrijavanja. Izgledom poput dugorepog štakora, taj je glodovac živio na malom koraljnom otoku Bramble Cay u Torresovu prolazu koji razdvaja Australiju od Papue Nove Gvineje, a slovio je za “najizolirajnijem australskog sisavca”. No, dizanje razine mora dovelo je do uništenja staništa maloga glodavca koga su Europljani otkrili 1845 godine. Nažalost, nijedan primjerak te vrste nije viđen od 2009. godine.

Foto: / Wikipedia

5. Otkriven golemi drevni grad u Kambodži

Dok neki svjetovi nestaju, drugi se ponovno pojavljuju. Tako je međunarodni tim arheloga u blizini Angkor Wata, kambodžanskog kompleksa hramova iz 12. stoljeća, otkrio golemi drevni grad. Pokriveni gustom tropskom šumom, ostaci drevnog grada protežu se na prostoru veličine današnjeg glavnog kambodžanskog grada Phnom Penha. Starost nalazišta procjenjuje se između 900 i 1400 godina.

Foto: / Wikipedia