PRVI TRENUCI STVARANJA

Stvorena najviša temperatura od Velikog praska

Američki su znanstvenici u laboratoriju uspjeli stvoriti najvišu temperaturu od Velikog praska, čak 250.000 puta višu od one koja vlada u središtu Sunca.

Temperatura od četiri bilijuna stupnjeva kreirana je u velikom atomskom sudaraču u newyorškom Brookhaven National Laboratoryju, a trajala je samo milijarditi dio sekunde.

Ovaj bi eksperiment trebao otkriti nove informacije o nastanku svemira u golemoj eksploziji prije oko 14 milijardi godina. Naime, na tako visokim temperaturama obična se tvar raspada u neku vrstu juhe subatomskih čestica kakva je postojala nekoliko mikrosekundi nakon Velikog praska.

Voditelj eksperimenta dr. Steven Vigdor objasnio je kako je ta „temperatura dovoljna da se rastope protoni i neutroni u jezgrama atoma“.

Nastala je u sudaru iona zlata (atoma zlata s električnim nabojem) koji su u Relativističkom sudaraču teških iona (RHIC) ubrzani gotovo do brzine svjetlosti.

RHIC je dug gotovo četiri kilometra, a nalazi se 3,5 metara ispod zemlje. Temperatura ultra vruće tvari mjerena je na temelju boje elektromagnetskih valova koje je emitirala.

Stručnjaci će godinama istraživati rezultate kako bi otkrili zašto su se nakon Velikog praska u primordijalnoj vrućoj juhi počele stvarati nakupine materije.

Protoni i neutroni u jezgri atoma na tako se visokim temperaturama otapaju u juhu, odnosno plazmu koja se sastoji od kvarkova i gluona. Takva je juha ispunjavala svemir nekoliko mikrosekundi nakon Velikog praska prije nego što se ohladila i kondenzirala u atome od kojih su nastale zvijezde i planeti.

15. svibanj 2024 13:40