TAMNI OBLACI NAD INMUSICOM

TKO TO ŽELI 'MINIRATI' OMILJENI ZAGREBAČKI FESTIVAL? 'Da, bilo je ozbiljnih pokušaja da se spriječi dolazak The Cure u Zagreb...'

    AUTOR:
    • Pavica Knezović Belan

  • OBJAVLJENO:
  • 23.03.2019. u 21:01

Neja Markičević / CROPIX

Radi održivosti, INmusic festival morao bi moći dobiti veću potporu Grada te pogotovo HTZ-a. Festival ovog tipa od velike je važnosti i koristi za lokalnu zajednicu

Britanski tjednik NME nedavno je proglasio INmusic festival najboljim europskim festivalom 2019. godine. Prema njihovu mišljenju, zagrebački festival nudi najbolji omjer cijene i kvalitete, odnosno line-up je jako dobar za ulaznicu koja košta 499 kuna za trodnevni festival. Kao što se zna, ove godine na Jarunu sviraju The Cure, Garbage, Suede, Foals, Johnny Marr, Kurt Vile, Santigold, Frank Turner... No, unatoč tome što INmusic iz godine u godinu generira sve više publike, a smještajni kapaciteti u gradu krajem lipnja su gotovo svi rezervirani, podrška Grada odnosno države postojano je - mala.

“Uobičajeno je da festivale u Europskoj uniji podrže država i lokalna zajednica u iznosu od 30 posto troškova. Sa sredstvima koje mi dobivamo od Grada i Turističke zajednice - oko 130.000 eura - to je jedva sedam posto ukupnih troškova”, govori Zoran Marić, organizator INmusica, ukazujući na nerazmjer s Ultrom koja od Hrvatske turističke zajednice, prema javno objavljenim podacima HTZ-a, dobiva čak 18 puta više sredstava nego INmusic, ili, pak, s novosadskim Exitom koji od države i lokalne zajednice dobiva nevjerojatnih milijun i pol eura. Situacija nije dobra tim više jer je INmusic jedini preživjeli veliki rock festival u Hrvatskoj i jedan od rijetkih koji je u domaćem vlasništvu.

Marić je posebno sretan zbog “titule” koju im je udijelio NME. “Novinari NME-ja dolaze na festival već tri, četiri godine. Oni obilaze mnoge europske festivale tako da je njihovo smještanje INmusica na vrh europskih festivala doista vjerodostojno, to su ljudi koji znaju o čemu govore. Radi se o meritornoj ocjeni koja se najviše i cijeni. Oni su ukazali i na to da smo mi po veličini u rangu boutique festivala, no da nam je line-up mnogo jači”, kaže Marić.

 

Velike kompanije

Industrija festivala na globalnoj se razini ozbiljno razmahala, pogotovo u eri kada i izvođači i diskografi ponajviše zarađuju upravo od koncerata. No, i ovdje je mnogo problema, počevši od činjenice da velike kompanije poput Live Nationa monopoliziraju tržište, ograničavaju svoje izvođače u njihovim nastupima i sklone su diktiranju uvjeta nezavisnim organizatorima. Marić kaže da je bukiranje izvođača postalo sve žešća, a na trenutke čak i prljava igra. Procjene su, kaže Marić, da je u Europi oko 700 velikih festivala, a sve skupa brojka dostiže čak 10.000 glazbenih festivala. U takvoj je konkurenciji borba za “headlinere” velika.

“INmusic je najmanji festival na kojem The Cure sviraju na ovoj, kažu njihovoj posljednjoj, festivalskoj turneji. Uspjeli smo ih dobiti zahvaljujući dobroj reputaciji INmusic festivala, iako su se neki žestoko trudili da The Cure ne sviraju u Zagrebu, no to im ipak nije uspjelo”, govori Marić. “Pjevač i glavni autor The Curea, Robert Smith, donosi sve odluke u bendu i kada je vidio tko je sve dosad nastupao na festivalu, uz činjenicu da bend nikad nije svirao u Hrvatskoj, odlučio je da dođu na INmusic.”

No, je li “previše” The Cure u Zagrebu i na Exitu u Novom Sadu? “Pa, nastupaju i u Austriji koja je ipak bliža Zagrebu, sviraju i u Rumunjskoj koja je, pak, susjed Srbiji. Ne mislim da je to previše za ovoj prostor”, kaže Marić. Također je objasnio kako se u organizaciji INmusica naslanja na europske festivale poput Southside festivala u Njemačkoj, Rock Werchtera u Belgiji i slavnoga Glastonburyja u Velikoj Britaniji, koji su terminski bliski održavanju INmusica. “Zahvaljujući tim festivalima, mi uspijevamo dovesti velike izvođače u Zagreb. Exit nam nije partner u tom smislu.”

Tamni oblak koji se nadvio nad INmusic je i mogućnost tvrdog Brexita jer je u posljednjih nekoliko godina zagrebački festival postao omiljen kod mladih Britanaca. U trenutku kada smo razgovarali, još je postojala mogućnost dugačke odgode Brexita i Marić se nada da će početkom ljeta Britanci još uvijek moći slobodno, bez viznog režima, putovati Europom.

Lanjsko izdanje INmusica sa senzacionalnim nastupima Davida Byrnea i Nicka Cavea te s rekordnim brojem posjetitelja - 100.000 ljudi u tri dana - bilo je jedno od najboljih dosad. Dobili smo priliku vidjeti i Queens of the Stone Age, St Vincent, Interpol, Portugal the Man... “Mi, naravno, ne možemo i ne želimo ponoviti prošlogodišnji festival. Cilj je svake godine ponuditi kvalitetan, aktualan i konzistentan program, što vjerujem da uspijevamo. Ove godine imamo jak izbor britanskih bendova koji zanimaju malo drugačiju publiku. Svake godine kontaktiramo više od 300 izvođača, a na kraju ih na festivalu bude 50-ak. To je dugotrajan i mukotrpan proces dogovaranja i slaganja line-upa koji uključuje niz faktora koji se moraju optimalno posložiti da bi se gostovanje realiziralo.”

A kakav je feedback izvođača s INmusica? “Osim zadovoljavajućih honorara, naravno, izvođačima je jako važno uz koga sviraju na festivalu. I tu mi odlično prolazimo, bendovi u pravilu prepoznaju jasnu programsku orijentaciju i dostatnu heterogenost programa pa nerijetko jedni druge gledaju iza pozornica i druže se u backstageu kao kolege srodnog umjetničkog senzibiliteta.

A lani je Nick Cave bio oduševljen, prvenstveno publikom i uspostavljanom komunikacijom tijekom zaista antologijskog nastupa”, govori Marić koji neprestano naglašava koliko su ulaznice za INmusic povoljne u usporedbi s drugim europskim festivalima. “Festivalske ulaznice u Europi u prosjeku koštaju između 150 i 300 eura. A za INmusic do kraja mjeseca koštaju 499 kuna ili 67 eura. Stranci često misle da je to vic, da je nemoguće da ulaznice stoje tako malo, dok se u Hrvatskoj mogu čuti prigovori da kao imamo “samo The Cure”.

Pa, prije tri godine ulaznicu za solo koncert The Curea u Europi, nama najbliže u Beču i Budimpešti, niste mogli naći ispod 75 eura. Radi održivosti, INmusic festival bi morao moći dobiti veću potporu Zagreba, Turističke zajednice grada te pogotovo Hrvatske turističke zajednice kao najveći kontinentalni festival u Hrvatskoj. Festival ovog tipa od velikog je značaja i koristi za zajednicu, posebno kada kao INmusic brani nisku cijenu ulaznice kako bi domaća publika mogla biti integralni i održivi element festivala.

Zbog toga i postoji ustaljena praksa diljem Europe da sredine u kojima se takva događanja održavaju, adekvatno i podupiru ta događanja jer je to ulaganje u kvalitetu života građana, ali i konkurentnost na turističkom tržištu”, pesimističan je Marić koji baš nije siguran u budućnost festivala. “Matematika je vrlo jednostavna i neumoljiva: s tri puta jeftinijom ulaznicom i tri puta manjom potporom od drugih europskih festivala ne može se opstati!”

 

Koncerti u sydneyjskoj Operi

Za kraj smo prokomentirali smrt Keitha Flinta, frontmana Prodigyja, benda koji je bio headliner festivala 2008. godine. “Zanimljivo je kako je bend nakon njegove smrti dobio priznanje svoje neupitne vrijednosti. Zaboravilo se koliko je to bila važna grupa krajem 90-ih i uopće u povijesti popularne glazbe.

Poruka svega toga jest: kada se dobije prilika vidjeti neki značajan bend - to ne treba propustiti. Za to je odličan primjer The Cure jer ovo je najvjerojatnije prva i posljednja prilika da ih se vidi uživo u Hrvatskoj. The Cure će uskoro svirati četiri koncerta u sydneyjskoj Operi u koju stane 7000 ljudi. No, potražnja za ulaznicama je bila tolika da su se sretnici koji će dobiti priliku kupiti karte za 150 eura izvlačili lutrijom.”

Poruka je, dakle, jednostavna - svi na The Cure!


Besplatno se prijavite na portala Jutarnji.hr

Izdvajamo