U rujnu se obilježava pedeset godina od izlaska romana "Gradić Peyton" Grace Metalious. Jedan od najzloglasnijih romana svojeg doba, u kojem su se otkrivale skrivene tajne jednog sveameričkog gradića, nije dobro prošao kod kritičara. Priča Grace Metalious koja je kulminirala otkrićem junakinje Allison MacKenzie da se njezina majka nikada nije udala te da je ona izvanbračno dijete - nazvana je "uvredljivo jednostavnom". No, reakcija na tržištu je bila posve drugačija. U prvih deset dana rujna 1956. prodano je 60.000 primjeraka tvrdog uveza, a u prvih mjesec dana okruglih 100.000.
Prava lavina pokrenuta je tek paperback izdanjem, u to vrijeme još novim oblikom izdavaštva, korištenim najviše tijekom Drugog svjetskog rata kada je vlada opskrbljivala vojnike velikim brojem jeftinih izdanja mekog uveza.
Bez ikakve se marketinške kampanje paperback izdanje "Gradića Peytona" prodavalo samo od sebe - i to u prvoj godini u čak milijun primjeraka! Sljedeće je godine prodano još milijun romana, a prodaja je bila iznimno velika tijekom pedesetih i šezdesetih. Dvije godine nakon prvog izdanja "Gradić Peyton" je prestigao i do tada nedodirljivi bestseler "Prohujalo s vihorom" te je postao najprodavaniji roman svih vremena.
Farrow i O'Neal zaštitna lica
Već 1957. pojavila se filmska verzija "Gradića Peytona" s Lanom Turner. Međutim, mnogo je veći trag roman ostavio na televiziji. Dapače, uspjeh serije premašio je i uspjeh knjige.
Čini se da se od sapunizacije "Gradića Peytona" nije previše očekivalo. Mia Farrow već je na početku emitiranja željela raskinuti ugovor s ABC-om. Kad je serija postala senzacijom, nije odustala od namjere da svoju glumačku karijeru usmjeri prema ambicioznijim projektima. No, to više nije bilo moguće. Ona i Ryan O'Neal postali su zaštitnim licima serije i ABC-u nije bilo ni na kraj pameti da pusti prvu veliku zvijezdu soap-opere. Mia Farrow uspjela je raskinuti ugovor tek nakon dvije godine, i to navodno uz pomoć svojeg supruga Franka Sinatre, tada vrlo utjecajnog i u Hollywoodu, i u drugim sferama američkog društva - od političkih do gangsterskih.
"Gradić Peyton" je bio i prva sapunica emitirana u tadašnjoj Jugoslaviji. U pionirsko doba Televizije Zagreb i JRT-a najčešća televizijska roba bile su humoristične i glazbene studijske emisije. Liberalizacijom društva tijekom šezdesetih na televiziji se pojavio "Gradić Peyton". Sapunica u kojoj ništa nije trajno osim trajnog fabulističkog rastakanja svake osnovice za trajniju sreću, spustila se kroz eter poput bojnog plina. Domoroci socijalizma pokazali su se prirodno potpuno neotpornima na opijum soapa. Otada će se kroz sapunice moći pratiti cijela alternativna povijest raspada Jugoslavije. Sedamdesetih se gledalo "Ptice umiru pjevajući". Kriza osamdesetih događala se uz pozadinu "Dinastije".
U vrijeme rata u skloništima i rovovima gledala se "Santa Barbara". Kraj devedesetih prošao je s "Marisol"... Dramatični društveni događaji smjenjivali su se s dramatičnim preokretima u sapunicama. Građani kao da su jednako proživljavali smrt Tita, "jogurt-revoluciju" (tijekom koje je Đorđe Balašević viđen s transparentom "Spasite robinju Isauru!"), Vance-Owenov plan za Bosnu... - kao i dramatičnu izvanzemaljsku otmicu Fallon ("Dinastija"), ili emocionalno devastirajući, prvu smrt prelijepe Eden ("Santa Barbara").
Paradoks sjećanja
Čini se da u toj povijesnoj memoriji televizijskih sapunica postoji i neki prenatalni paradoks sjećanja. Nekih se sapunica sjećamo iako se tada još nismo ni rodili. O fenomenu "Gradića Peytona" toliko smo slušali i čitali, da su nam se reprizna emitiranja polako stopila s prenatalnim uspomenama. Jer zbilja, razmislite malo, ako ste se uistinu rodili dvije ili tri godine nakon emitiranja "Gradića Peytona", odakle sjećanja na kolektivna gledanja serije? Odakle mirisi štrudle koje su donosile susjede? Odakle uzbuđenje klađenja na to tko će se vjenčati, tko umrijeti, a tko će otkriti da je fačuk? Odakle svi oni razdragani ljudi koji su se u vašem stanu okupljali da bi saznali hoće li se onaj jadni mladić osvetiti ocu za sva seksualna iskorištavanja?
Dragan Jurak
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....