'American Dreamz': Satira iz snova za one koji ne vole američko maluomlje i pohlepu

Film počinje upoznavanjem s dvojicom trenutačno najmoćnijih ljudi Amerike.



Prvi, producent tv showa "American Dreamz" Martin Tweed (Hugh Grant) u luksuznoj vili dobija faksom ispis gledanosti i vidljivo je sretan jer mu je gledanost golema. Istodobno ga ostavlja ljubavnica, razočarana njime kao čovjekom i muškarcem, na što on odgovara da je takav kakav je i da mu jedino ide na živce što je izabrala krivi trenutak objave rastanka. Ljubavnica odlazi s izrazom gađenja na licu. Gledatelj zna od prve scene: Martin Tweed je utjelovljenje odvratnog, samoživog sebičnjaka, obično ljudsko smeće.



Drugi najmoćniji čovjek Amerike, je predsjednik Staton (Dennis Quaid), koji se  poslije pobjede na izborima budi i odlučuje provesti u krevetu ostatak dana čitajući novine. Predsjednik već u toj prvoj sceni ostavlja dojam idiota, što se potvrđuje kada potpredsjednika pita: "Jesi li znao da postoje tri vrste Irakistanaca?"



Dva glupa moćnika



SAD, 2006.

Redatelj: Paul Weitz

Uloge: Hugh Grant, Dennis Quaid, Mandy Moore, Marcia Gay Harden, Chris Klein, Jennifer Coolidge

Distributer: Continental



AMERICAN DREAMZ

Dva čovjeka, jedan koji je superinteligentan i zna sve, te drugi koji je strašno glup i ne zna ništa, suvremeni su vladari Amerike.



Prvi stvara iluziju života u showu gdje se izabrani američki smrtnici natječu u pjevanju i time osvaja mozgove većine Amerikanaca, a drugi je nesposoban izaći iz svoje spavaće sobe pred javnost i televizijske kamere i uopće ne vlada ni Amerikom ni svijetom, iako mu je ta uloga dodijeljena ponovnom pobjedom na izborima. Za sve one koji mrze Ameriku, scenarist i redatelj Paul Weitz napravio je film njihovih snova. Evo satire koja pokazuje kao je Amerika zemlja pokvarenjaka i maloumnika, zemlja ljudi koji imaju predsjednika i televiziju kakve zaslužuju.



Dodamo li tome lik Sally Kendoo, provincijske plavušice nalik Britney Spears koja će prodati i dušu i tijelo za uspjeh "u medijima", nesretnog nevoljenog i priglupog momka Williama Williamsa koji je toliko voli da, kada ga odbije, ode u rat u Irak, vrati se kao ranjeni heroj i postane lutka showa u kojoj mu djevojka treba pobijediti, te karikature Arapa i Židova koji se svim srcem natječu u showu Martina Tweeda, možemo se upitati postoji li za iznimno darovitog redatelja filmova "Američka pita", "Sve zbog jednog dječaka" i "U dobrom društvu", išta vrijedno štovanja u suvremenoj Americi?



Iz njegovih prijašnjih filmova znamo da nije mizantrop i da u uvijek nalazi crte elementarne ljudskosti. Problem takva redateljeva stava jest oštrina satire koja gubi ubojitost i snagu. Paul Weitz jednostavno nije pravi satiričar već rođeni komediograf čiji su junaci - za razliku od većine junaka suvremenih američkih komedija tipa "Kuća debele mame" i "Šašavi profesor" - trodimenzinalna ljudska bića s vrlinama i manama zbog kojih ih volimo.



Za braću Farrelly



Paul Weitz obožava komedije Capre i Wildera, a ovdje se poduhvatio materijala koji bi bolje pristajao braći Farrelly, maherima američkog anarhoidnog humora koji karikature ustoličuju na pijedestal obožavanja gdje se svi - i junaci i publika - mogu potpuno neodgovorno i maloumno veseliti vlastitoj gluposti, neobrazovanosti, sebičnosti i vjeri da su oni najbolji mogući ljudi ikad rođeni, kojima je darovan najbolji od svih mogućih svjetova.   


Živorad Tomić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 21:17