Ante Peterlić: Povijest filma: Rano i klasično razdoblje

Najistaknutiji hrvatski filmolog dr. Ante Peterlić preminuo je krajem prošlog ljeta u 71. godini života. Prije toga, slavni je i popularni profesor stigao napraviti sve osnovno što jednoj filmologiji treba, a što inače rade brigade eksperata. Napisao je teoriju filma, te uredio i dobrim dijelom ispisao reprezentativnu filmsku enciklopediju. Tako je Peterlić stvorio sav osnovni alat filmologije koji je iziskivala knjiška era - osim jedne, posljednje alatke.



Ta “posljednja alatka” bila je sintetska povijest filma. Na hrvatskom jeziku, naime, nema ni jedne u posljednjih četrdeset i pet godina, od Sadoulove Povijesti filmske umjetnosti prevedene 1962. i koju više nije moguće naći ni po knjižnicama. Tako su hrvatski studenti i filmofili koristili onu koja je sedamdesetih prevedena na srpski, njemačkih filmologa Gregora i Patalasa. I ta je u međuvremenu groteksno zastarjela, a paradoks je da novijih, a sličnih nema mnogo ni na velikim jezicima. Većina njih - pretežno anglosaksonskih - previše je “amerocentrična”.  



Ante Peterlić stoga se posljednjih godina života latio i tog posljednjeg kapitalnog zadatka. Prema svjedočenjima, pisao ju je dugo i uz mnogo teškoća, prvo zato jer ga je tijekom rada počela izjedati bolest, a i zato što je imao nedoumica oko organiziranja građe i strukture teksta, što su tipični problemi u pisanju takvih sinteza. Peterlića je bolest na koncu svladala prije nego što je kompletirao djelo. Za njim je ostalo mnoštvo dovršenih poglavlja, skica i fragmenata teksta.



Peterlićev asistent i nasljednik na filmološkoj katedri Filozofskog fakulteta Nikica Gilić iz tog je torza rekonstruirao posljednju, posthumnu Peterlićevu knjigu. “Povijest filma - rano i klasično razdoblje” prati povijest filma od pretpočetaka do vrhunca klasičnog studijskog sustava. Posljednje poglavlje, posvećeno prvim modernistima, te Resnaisu i Felliniju trebalo je jamačno biti “most” prema drugoj knjizi koju autor nije dospio dovršiti.



Ono što pak možemo čitati gusta je historiografska proza puna ekskursa, referenci i analogija, vrutak asocijacija poznat onima koji su čitali Peterlićeve eseje u “Vijencu” i “15 dana”. Rene Wellek je jednom napisao da “povijest književnosti može biti ili povijest ili književnosti, nikad oboje”. Peterlićeva je povijest filma na toj razdjelnici definitivno - povijest.



Za razliku od mnogih sintetskih pregleda, Peterlić ne strukturira knjigu tako da kao u albumu sa sličicama niže eseje o slavnim autorima. Umjesto toga, on višeslojno ziđe povijest filma kao medija: tehnološku, socijalnu, ekonomsku, komunikacijsku i tek na kraju stilsku.



Takav pristup ima šokantne posljedice: recimo, C. T. Dreyera se spominje četiri puta, uzgred, u vrlo različitim kontekstima: kao Griffithova oponašatelja, eksperimentatora sa zvukom, pionira danskog filma, te protomodernista u 50-ima. Je li “bjelinu” trebao ispuniti zaseban ulomak o Dreyeru i gdje je trebao biti? To pitanje nema odgovora.



Međutim, Peterlićeva povijest filma kao medija nedostatak “autorskog kataloga” nadoknađuje iznimnom iscrpnošću u povijesnim dijelovima. Pretpovijest filma temeljito je obrađena, a razvoj filmskog jezika do Griffitha predstavljen je bogato s puno novih spoznaja.



U skladu s novom historiografijom, Peterlić dijelom ispuhuje značaj Griffitha i Sovjeta, ali je zato dio o francuskoj avangardi iscrpniji nego u knjigama srodnog opsega. U dijelu o zvučnom filmu, Peterlić središnju pozornost daje nastanku novih žanrova (mjuzikl) i “preslagivanju” starih (krimić, vestern).



Nažalost, u knjizi ne postoje iscrpniji prikazi opusa holivudskih klasika (Ford, Wyler, Hitchcock, Hawks..), a danas je teško reći je li to bilo strateško žrtvovanje metodologiji knjige, ili je riječ o kavernama koje su se kasnije trebale dopuniti. No, ono što je Peterlić stigao ispisati “drži vodu” i u usporedbi sa sličnim svjetskim knjigama. Šteta što je, kao mnogo puta, bolest bila brža.




Jurica Pavičić
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2025 12:47