Blu-ray pregazio HD DVD

DVD je mrtav, živio Blu-ray! Nakon višegodišnje borbe elektronskih divova Sonyja i Philipsa protiv Toshibe, prvi konkretni pokazatelji na tržištu govore da Toshibin format nove generacije HD DVD počinje gubiti bitku s Blu-ray diskovima.



Podsjetimo, te velike tvrtke gotovo paralelno su razvile dva nova formata koji su trebali zamijeniti standardne DVD-ove kao mediji nove generacije. Iako su glasnogovornici tih tvrtki javnosti uporno servirali informacije da će se bitka oko tržišta razriješiti pregovorima, svaka od njih u pozadini je ulagala veliki novac kako bi nametnula svoj format kao novi standard. I čini se da je Sonyju i Philipsu to uspjelo. Na pobjedu Blu-ray formata ukazuje više čimbenika i primjera, a navest ćemo one koji izravno imaju utjecaj na hrvatsko tržište.



Prvi, a može se reći i najutjecajniji je Playstation 3. Sony je u svoju uzdanicu, jednu od najprodavanijih igraćih konzola, ugradio upravo čitač Blu-ray diskova.



S obzirom na udio svjetskog tržišta koji pokriva sa svojim konzolama, to je jedan od najjačih udara na konkurenciju i veliki katalizator za postavljanje Blu-ray formata kao novog standarda, pogotovo ako se u obzir uzme da se Sony nije zamarao s brojkama kada je u pitanju bila promidžba i medijska eksponiranost te igraće konzole nove generacije. Osim toga, ugrađivanjem Blu-raya u PS3, Sonyjev format automatski prihvaća i veliki dio industrije koja proizvodi igre, što za Sony predstavlja logistiku izuzetne tržišne moći.



Druga činjenica koja govori u prilog Blu-ray formata, ponuda je u hrvatskim trgovinama. Gotovo svi ponuđači kompjutorske te audio i video-opreme, na naslovnim stranicama svojih portala od početka lipnja počeli su reklamirati nove Blu-ray playere.



Za sada, na našem tržištu možete birati između Sonyjevog i Panasonic playera, a cijene se kreću (što se tiče Panasonica) oko osam tisuća kuna. Osim kućnih playera, trgovine kompjutorske opreme u svoje su ponude uvrstile i Blu-ray snimače. Za sada su se na hrvatsko tržište probile tvrtke LG, Sony, Lite on i Pioneer, a cijene se kreću od oko tri tisuće kuna, pa naviše.



Svi gore navedeni podaci ukazuju i na treću činjenicu koja govori u prilog sve veće prevlasti Blu-raya na svjetskom, a time i hrvatskom tržištu. Naime, usporede li se liste filmskih studija, velikih proizvođača audio i video-opreme, te renomiranih proizvođača kompjutorske opreme, očigledno je da je popis ispod Blu-ray formata zamjetno dulji od liste tvrtki koje su stale uz Toshibin (i Hitachijev) HD DVD format.



Ne treba zaboraviti ni izuzetno jaku pornografsku industriju koja se također priklonila Blu-ray formatu. I na kraju, ne treba zaboraviti one tehničke aspekte prednosti Blu-ray formata. Iako se u većini parametara ta dva standarda podudaraju, Blu-ray ipak je napredniji u nekim stavkama.



Ima veći kapacitet; 25 gigabajta, odnosno 50 gigabajta na dual layeru, a HD DVD raspolaže sa 15, odnosno 30 gigabajta. Kod Blu-raya prijenos podataka (audio i video) iznosi 54 megabita u sekundi, a kod HD DVD-a prijenos je 36.55 megabita. Maksimalni video bitrate kod Blu-raya je 40 megabita u sekundi, a kod HD DVD-a 28 Mbps.



Iako sve navedene činjenice govore u prilog Blu-raya, prevlast na tržištu ne znači i nestanak HD DVD formata. Daleko od toga. Tržišni rat koji predvode Sony i Toshiba mogli bi ublažiti upravo proizvođači i to vrlo jednostavnim rješenjem: combo uređajima koji podržavaju oba formata.



Jedan od primjera je i Samsung koji bi uskoro na tržište mogao izbaciti svoj najnoviji player BD-UP5000 koji čita Blu-ray i HD DVD diskove. Iako su Sony i Toshiba vrlo utjecajne tvrtke s izuzetno jakim lobijima, ostali proizvođači koji se moraju svojim ponudama prilagoditi novim standardima na tržištu, očigledno su na prvo mjesto stavili potrošače.



Promatrajući bitku za novi format, jake elektronske tvrtke pokušavaju pronaći svoj kompromis kojim bi pridobile što veći kolač na tržištu u koje prodiru novi standardi. Jer, situacija je ipak malo drugačija s iskustvima stečenim u prvoj bitki davno vođenoj za novi format koji se odnosio na video-kazete (počivale u miru): VHS ili Beta.



Tvrtke sada znaju što donose posljedice priklanjanja jednoj strani, znaju kako procijeniti budućnost određenog formata i posljednje, ali i najbitnije, svjesne su da su ipak potrošači ti koji odlučuju na što će potrošiti novac. I na kraju, bez obzira na ostale posljedice ove bitke za tržište, jedna je stvar apsolutno neizbježna: klasični DVD (digital versatile disc) pred zasluženom je mirovinom.



Kapacitet:

25 gigabajta, 50 na dual layeru

prijenos podataka:

54 megabita u sekundi

maksimalni video bitrate:

40 megabita u sekundi



Podrške studija:

20th Century Fox, Buena Vista Home Entertainment, Electronic Arts, MGM Studios, Paramount Pictures, Sony Pictures Entertainment, The Walt Disney Company, Vivendi Universal Games, Warner Bros



Podrške jakih lobija:

Apple Computer Corp., Dell, Inc., Hewlett Packard Company, Hitachi, Ltd., LG Electronics Inc., Mitsubishi Electric Corporation, Panasonic (Matsushita Electric), Pioneer Corporation, Royal Philips Electronics, Samsung Electronics Co., Ltd., Sharp Corporation, Sony Corporation, TDK Corporation, Thomson, Twentieth Century Fox, Walt Disney Pictures and Television

Blu-ray



Kapacitet:

15 gigabajta, 30 na dual layeru



Prijenos podataka:

36.55 megabita u sekundi



Maksimalni video bitrate:

28 megabita u sekundi



Podrške studija:

Buena Vista Home Entertainment, New Line Cinema, Paramount Pictures, The Walt Disney Company, Universal Studios, Warner Bros



Podrške jakih lobija:

Memory-Tech Corporation, NEC Corporation, Sanyo Electric Co.

HD DVD



Miro Rosandić, glavni urednik časopisa Bug, podsjeća na vremena kada je Sony pokušavao nametnuti svoj Beta format i način video-zapisivanja, ali nije uspio (osim za profesionalne potrebe). Pobijedio je VHS, nezgrapniji i nekvalitetniji format video-kazeta. - Danas je puno teže biti isključiv i reći da li je bolji Blu-ray ili HD-DVD, ali očito je da je Sony naučio lekciju i u ovaj rat ušao je bolje pripremljen. Ima puno više saveznika, a i izravno nadzire nekoliko filmskih studija, ključnih korisnika, a time i promotora, novog načina zapisivanja i distribuiranja filmova - ističe Miro Rosandić.



Smatra kako je posebno značajno da se Sony odlučio na dosta riskantan potez - svoju treću generaciju PlayStationa opremio je Blu-ray čitačem i tako omogućio brzo širenje uređaja, ali i počeo poslovati s gubitkom.  - PS3 trenutačno se ipak ne prodaje u planiranim količinama - tržištem konzola vladaju konkurentski Nintendo Wii i Xbox360. Opća je procjena da je ključni problem u previsokoj cijeni PS3, a ona je tako visoka baš zbog ugrađenog Blu-raya. Znači - Sony će morati ući u još veće gubitke skorim snižavanjem cijene, ne bi li povećao prodaju, a tim putem povećao i popularnost Blu-raya - kaže Rosandić.

Sony naučio lekciju iz bitke s VHS-om



Damir Naumovski
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
26. prosinac 2025 02:10