BEŠKEROVA RIJEČ DANA

Brand

Brand (ili marka) neprijeporna je identifikacija nekog proizvoda ili usluge. Sastoji se uglavnom od triju elemenata: naziva (koji se može izgovoriti, jer sadrži riječi, slova, odnosno brojke, engl.: brand name), vizualnog znaka (simbol, logo, dizajn i sl., engl. brand mark), te zaštitnog znaka koji može biti registriran trgovački znak (oznaka: R u krugu, engl.: registered trade mark), neregistriran trgovački znak (oznaka: TM, engl.: trade mark), ili znak zaštićenoga intelektualnog vlasništva (oznaka: C u krugu, engl.: copyright).

Svrha je branda da se utisne u svijest i podsvijest potrošača i kupca, da ga navede da se za brand opredjeljuje kao nešto poznato i samim time “svoje”. Kapferer je to 1990. digao na razinu filozofije u knjizi “Brand management”, gdje tvrdi da robna marka nije proizvod, nego suština proizvoda te time postaje metafizička kategorija. Kornbluth i Pohl su to vidjeli kao horror i o tome 1953. objavili sarkastični roman “The Space Merchants” (u Hrvatskoj se prodavao u srpskom prijevodu kao “Reklamokratija”).

“Brand”, u vezi s glagolom “to burn” (gorjeti, sažgati), u engleskome je žig užarenim željezom, a prvotno je označavao ugarak. U provansalskome “brandir” znači lamatati i ugarkom i mačem, u talijanskome isukati mač, koji se u engleskome također zvao (i) “brand” a u talijanskome (i) “brando” (usp.: Marlon Brando).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
07. prosinac 2025 04:36